Svar: Rejse væk fra mor
14. august 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Ida´s mor
Tak for dit brev :)
Når jeg svarer dig i dag, så er det med udgangspunkt i jeres datters behov og ikke under hensyntagen til hvad fars, bedsteforældre eller dit behov evt måtte være :)
Det er ikke jeres datters behov at komme på weekend hos farmor og farfar. Det er ikke jeres datters behov at skulle "nøjes" med far og farforældre. Det er ikke jeres datters behov at skulle undvære eller stoppe med amning.
Når det er sagt, så betyder det naturligvis ikke, at I ikke kan vælge at far tager af sted, at lade dem være sammen uden dig, eller vælger i den forbindelse at stoppe amning og så give flaske i stedet. Men det er jeres behov der bliver dækket og ikke jeres datters.
Og hvorfor? Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår det ... :) Hvis du nu blev indlagt og var alvorligt syg - så ville situationen naturligt være sådan at hun skulle klare sig uden sin mor og det ville hun også kunne - men at vælge, at hun skal klare sig uden mor og uden brystet inden putning - hvorfor?
Du skriver at far "gerne vil have hende for sig selv med sine forældre" - hvad ligger der i det? Jeg siger ikke at det er forkert, jeg prøver bare at forstå den følelse der ligger bag ... Du skriver også, at han mener det vil være for stressende, hvis I alle sammen tager op til farmor og farfar - forklar mig det - for jeg forstår det ikke. Hvorfor er det ikke hyggeligt og dejligt at tage af sted som den familie I er, hvorfor er der et behov for at "splitte op". Måske er forklaringen god - jeg forstår det bare ikke helt ... :)
Naturligvis kan det lade sig gøre at far tager af sted med lillepigen og du så vælger at stoppe amning i samme ombæring. Hun kan få flaske i stedet - hun er vant til at få flaske om dagen, når far passer hende hjemme og vil måske så acceptere den om aftenen, fordi du ikke er der og brystet ikke er en mulighed. Men hun vil naturligvis godt kunne blive rigtig ked af det.
I hverdagene hvor far passer hende om dagen, er de to meget sammen og måske netop derfor søger hun dig ekstra om aftenen. Netop derfor har hun ekstra meget brug for dig, brug for brystet og brug for at mærke at du stadig er der for hende. Hun vil ikke kunne forstå, hvorfor du pludselig er væk eller hvor du er, hun vil ikke kunne forholde sig til tid og vil ikke vide, at I ses igen om 3 dage ... Hun vil naturligvis have sin far og det er rigtig dejligt - og det kan som sagt også lade sig gøre - men jeg vil stadig stille spørgsmålstegn ved, hvorfor det er så vigtigt ...?
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske