Svar: Rejse væk fra mor

14. august 2011

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Ida´s mor

Tak for dit brev :)

Når jeg svarer dig i dag, så er det med udgangspunkt i jeres datters behov og ikke under hensyntagen til hvad fars, bedsteforældre eller dit behov evt måtte være :)

Det er ikke jeres datters behov at komme på weekend hos farmor og farfar. Det er ikke jeres datters behov at skulle "nøjes" med far og farforældre. Det er ikke jeres datters behov at skulle undvære eller stoppe med amning.

Når det er sagt, så betyder det naturligvis ikke, at I ikke kan vælge at far tager af sted, at lade dem være sammen uden dig, eller vælger i den forbindelse at stoppe amning og så give flaske i stedet. Men det er jeres behov der bliver dækket og ikke jeres datters.

Og hvorfor? Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår det ... :) Hvis du nu blev indlagt og var alvorligt syg - så ville situationen naturligt være sådan at hun skulle klare sig uden sin mor og det ville hun også kunne - men at vælge, at hun skal klare sig uden mor og uden brystet inden putning - hvorfor?

Du skriver at far "gerne vil have hende for sig selv med sine forældre" - hvad ligger der i det? Jeg siger ikke at det er forkert, jeg prøver bare at forstå den følelse der ligger bag ... Du skriver også, at han mener det vil være for stressende, hvis I alle sammen tager ...

Annonce

... op til farmor og farfar - forklar mig det - for jeg forstår det ikke. Hvorfor er det ikke hyggeligt og dejligt at tage af sted som den familie I er, hvorfor er der et behov for at "splitte op". Måske er forklaringen god - jeg forstår det bare ikke helt ... :)

Naturligvis kan det lade sig gøre at far tager af sted med lillepigen og du så vælger at stoppe amning i samme ombæring. Hun kan få flaske i stedet - hun er vant til at få flaske om dagen, når far passer hende hjemme og vil måske så acceptere den om aftenen, fordi du ikke er der og brystet ikke er en mulighed. Men hun vil naturligvis godt kunne blive rigtig ked af det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I hverdagene hvor far passer hende om dagen, er de to meget sammen og måske netop derfor søger hun dig ekstra om aftenen. Netop derfor har hun ekstra meget brug for dig, brug for brystet og brug for at mærke at du stadig er der for hende. Hun vil ikke kunne forstå, hvorfor du pludselig er væk eller hvor du er, hun vil ikke kunne forholde sig til tid og vil ikke vide, at I ses igen om 3 dage ... Hun vil naturligvis have sin far og det er rigtig dejligt - og det kan som sagt også lade sig gøre - men jeg vil stadig stille spørgsmålstegn ved, hvorfor det er så vigtigt ...?

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder