Svar: Skånekost efter mave-infektion
16. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
I kan godt give jeres dreng købegrød, en risgrød er f.eks. meget mild selvom den ikke rigtigt passer til jeres drengs alder. Det vigtigste er dog at han får noget i maven, som han kan holde i sig og som trods alt giver ham lidt næring:o)
Ellers er lyst brød rigtig godt, og det er rigtig fint at sørge for at koge grøntsager osv. Selvom egen læge har sagt at I skal vente lidt med mælk, så tænker jeg at lidt A38, tykmælk eller lignende kan være godt til at give ro i maven og det synes jeg også I skal forsøge. I kan komme lidt banan eller frugtmos eller måske revne æble i.
Derudover er ris og pasta også godt, lyst kød som kylling og kalkun er fint at starte med, og også de lidt lysere brødtyper vil være fint.
Ellers så handler det meget om at give ham det, som han viser interesse for. Han har en alder nu, hvor han stadig har lyst til at putte i munden og har en stor nysgerrighed og det er enormt vigtigt at udnytte. Det er derfor netop vigtigt at give ham variation og tilbyde ham forskelligt og udnytte lysten og interessen, mere end at tænke på, hvad det gør ved hans mave. Jeg synes derfor at I forholdsvis hurtigt skal forsøge at få ham til at spise mere og mere familiemad, så han forholdsvis hurtigt kommer igang med maden igen. Det er vigtigt i forhold til at forebygge kræsenhed.
Fortsat held og lykke og rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske