Svar: Mad til syge børn
12. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Sonja
Når børn er syge med opkastning, diarre og feber, så er det især vigtigt at være opmærksom på at barnet skal have nok væske. Det betyder ikke så meget, hvad børnene spiser, men det vigtigste er at få dem til at drikke.
Det kan være en god idé at give dem lidt fortyndet æblejuice og kan du få dem til at spise lidt Tykmælk eller A38 med reven æble så er det også rigtig godt. Mælk af kop, skal man dog holde igen med, hvis de kaster op, det kan virke kvalmende.
Du skal holde øje med den almene tilstand, det vil sige hvordan de virker i forhold til hvordan du ellers kender dem. Hvis de virker friske og glade, smiler, pludrer, leger osv. så har de det okay selvom de har diarré og kaster op. Men hvis du oplever at de er sløve, at de ikke reagerer som de plejer, at de bare ligger hen, er svære at få kontakt med osv. så skal du have fat i en læge.
Når man har diarré og kaster op så taber man meget væske, og derved kan man blive dehydreret (udtørret) i en sådan grad, at det kan være livsfarligt. Det er ikke bare væsketabet, som er farligt, men også tabet af salte (elektrolytter). Saltene er livsnødvendige for at kroppen skal kunne holde sit indre miljø stabilt. Det er vigtigt at der er balance imellem natrium og kalium i kroppen.
Det er sådan at man kan købe en rehydreringsvæske som hjælper med at genoprette natrium og kaliumbalancen. Dette hedder 'Revolyt' og det kan bruges til både voksne og børn.
Til Børn under 2 år gives 120 ml per kilo legemsvægt i de første seks timer eller 50-100 ml efter hver tynd afføring. Hvis barnet stadig er sløjt efter seks timer, fortsættes behandlingen, indtil diarréen aftager. Herefter kan indtagelsen af Revolyt trappes ned.
Behandlingen fortsætter, indtil de tynde afføringer aftager. Man bør IKKE tilsætte andet end almindeligt postevand til opløsningen (Man skal altså ikke tilsætte f.eks. saft eller sukkerholdige drikke).
Hvis børnene er under 2 år, så synes jeg det er fornuftigt at kontakte lægen med henblik på om det vil være relevant og okay at give Revolyt. Hvis diarren fortsætter, så kan man også altid overveje om man skal tage en afføringsprøve.
Infektion med Rotavirus er den mest almindelige årsag til alvorlig diarré hos spædbørn. Sygdommen rammer typisk børn i alderen fra et halvt til to år og de fleste børn, der bliver inficeret med rotavirus, bliver selv raske efter fire til otte dage. Der er dog børn som bliver så syge af opkastning og diarré og det væsketab der følger med, at de skal indlægges på sygehus.
Symptomerne på Rotavirus er: Diarré, opkastning, mavesmerter, feber. Og ved at analysere på en afføringsprøve kan man finde ud af om det er denne virus dine børn f.eks. har.
Ud over A38, revne æbler osv. så er det ofte også en god idé at give banan, lyst brød, tvebakker, mariekiks er faktisk godt her (selvom det normalt ikke kan anbefales). Det er normalt godt at give børn mad med højt fiberindhold, men netop ved opkastning og diarre er det faktisk vigtigt ikke at give for meget groft brød, råkost og lignende. Det er derimod vigtigere med det lyse brød, koge grøntsagerne og faktisk kan det også være en god idé i en periode, at koge det vand, som barnet drikker. Ris og godt kogt pasta uden noget til kan også være rigtig godt.
Ellers så handler det jo meget om at give barnet det, som barnet viser interesse i at få:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og rigtig god bedring med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske