Svar: Mad til syge børn

12. januar 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sonja

Når børn er syge med opkastning, diarre og feber, så er det især vigtigt at være opmærksom på at barnet skal have nok væske. Det betyder ikke så meget, hvad børnene spiser, men det vigtigste er at få dem til at drikke.

Det kan være en god idé at give dem lidt fortyndet æblejuice og kan du få dem til at spise lidt Tykmælk eller A38 med reven æble så er det også rigtig godt. Mælk af kop, skal man dog holde igen med, hvis de kaster op, det kan virke kvalmende.

Du skal holde øje med den almene tilstand, det vil sige hvordan de virker i forhold til hvordan du ellers kender dem. Hvis de virker friske og glade, smiler, pludrer, leger osv. så har de det okay selvom de har diarré og kaster op. Men hvis du oplever at de er sløve, at de ikke reagerer som de plejer, at de bare ligger hen, er svære at få kontakt med osv. så skal du have fat i en læge.

Når man har diarré og kaster op så taber man meget væske, og derved kan man blive dehydreret (udtørret) i en sådan grad, at det kan være livsfarligt. Det er ikke bare væsketabet, som er farligt, men også tabet af salte (elektrolytter). Saltene er livsnødvendige for at kroppen skal kunne holde sit indre miljø stabilt. Det er vigtigt at der er balance imellem natrium og kalium i kroppen.

Det er sådan at man kan købe en rehydreringsvæske som hjælper med at genoprette natrium og kaliumbalancen. Dette hedder 'Revolyt' og det kan bruges til både voksne og børn.

Til Børn under 2 år gives 120 ml per kilo legemsvægt i de første seks timer eller 50-100 ml efter hver tynd afføring. Hvis barnet stadig er sløjt efter seks timer, fortsættes behandlingen, indtil diarréen aftager. Herefter kan indtagelsen af Revolyt trappes ...

Annonce

... ned.

Behandlingen fortsætter, indtil de tynde afføringer aftager. Man bør IKKE tilsætte andet end almindeligt postevand til opløsningen (Man skal altså ikke tilsætte f.eks. saft eller sukkerholdige drikke).

Hvis børnene er under 2 år, så synes jeg det er fornuftigt at kontakte lægen med henblik på om det vil være relevant og okay at give Revolyt. Hvis diarren fortsætter, så kan man også altid overveje om man skal tage en afføringsprøve.

Infektion med Rotavirus er den mest almindelige årsag til alvorlig diarré hos spædbørn. Sygdommen rammer typisk børn i alderen fra et halvt til to år og de fleste børn, der bliver inficeret med rotavirus, bliver selv raske efter fire til otte dage. Der er dog børn som bliver så syge af opkastning og diarré og det væsketab der følger med, at de skal indlægges på sygehus.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Symptomerne på Rotavirus er: Diarré, opkastning, mavesmerter, feber. Og ved at analysere på en afføringsprøve kan man finde ud af om det er denne virus dine børn f.eks. har.

Ud over A38, revne æbler osv. så er det ofte også en god idé at give banan, lyst brød, tvebakker, mariekiks er faktisk godt her (selvom det normalt ikke kan anbefales). Det er normalt godt at give børn mad med højt fiberindhold, men netop ved opkastning og diarre er det faktisk vigtigt ikke at give for meget groft brød, råkost og lignende. Det er derimod vigtigere med det lyse brød, koge grøntsagerne og faktisk kan det også være en god idé i en periode, at koge det vand, som barnet drikker. Ris og godt kogt pasta uden noget til kan også være rigtig godt.

Ellers så handler det jo meget om at give barnet det, som barnet viser interesse i at få:o)

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og rigtig god bedring med dem:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år