Svar: Falsk strubehoste - 14 mdr.
19. juli 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Bettina
Dejligt at høre at din dreng halten var 'falsk alarm' og at det hele går fint hos jer nu.
Falsk strubehoste er kendetegnet ved at barnet er hæst, som du skriver og derudover har barnet en hoste der lyder fuldstændig som den lyd en søløve lave. Det er især om aftenen og natten at barnet har disse symptomer, i dagtimerne er det betydeligt mindre udtalt.
Falsk strubehoste forekommer oftest om efteråret og om vinteren og det skyldes en virus som giver barnet en betændelse i luftrøret og hævelse omkring stemmelæberne. Det er derfor det lyder så voldsomt. Falsk strubehoste starter endten i forbindelse med en almindelig forkølelse, hvor barnet efter ca 1 døgn får søløve-hoste og feber. Hos andre børn starter sygdommen uden tegn på forkølelse, med pludselig gøende søløve-hoste og vejrtrækningsbesvær og disse børn har oftest ikke feber.
Jo yngre barnet er jo mere genret er barnet af det. Hos små børn er der ikke meget plads i luftrøret og selvom der kun kommer en lille hævelse omkring stemmelæberne, så vil det kunne medføre at barnet få vejrtrækningsproblemer. Med små børn mener jeg børn under 5 år.
Små børn der har problemer med vejrtrækning skal behandles og ofte på sygehuset. Man giver dem binyrebarkhormon og det virker effektivt. Almindelig penicillin har normalt ikke nogen stor effekt. Hvis du oplever at din dreng har svært ved at få vejret, får blå læber eller bliver slap, så skal du ringe med det samme.
Du kan lindre din drengs hoste og bedre hans vejrtrækningen ved at sætte ham op og berolige ham. Falske strubehoste er altid betydeligt værre når barnet ligger ned end når det sidder, så sæt ham op, sid med ham på skødet og så vil hævelsen i luftrøret aftage i løbet af nogle timer.
Det er ofte en fordel at sidde hvor der er køligt, han skal naturligvis ikke have træk, så en dyne omkring og så ellers sidde på terrassen eller ved et åbentstående vindue.
Du må gerne give ham te at drikke, lidt kamillete med lidt sukker og mælk er helt i orden.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring med ham:o)
Forøvrigt så er Falske Strubehoste ikke særlig smitsom, men når det smitter så er det gennem nys og host. Jeg håber at søster går uden om:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske