Svar: Falsk strubehoste - 14 mdr.

19. juli 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Bettina

Dejligt at høre at din dreng halten var 'falsk alarm' og at det hele går fint hos jer nu.

Falsk strubehoste er kendetegnet ved at barnet er hæst, som du skriver og derudover har barnet en hoste der lyder fuldstændig som den lyd en søløve lave. Det er især om aftenen og natten at barnet har disse symptomer, i dagtimerne er det betydeligt mindre udtalt.

Falsk strubehoste forekommer oftest om efteråret og om vinteren og det skyldes en virus som giver barnet en betændelse i luftrøret og hævelse omkring stemmelæberne. Det er derfor det lyder så voldsomt. Falsk strubehoste starter endten i forbindelse med en almindelig forkølelse, hvor barnet efter ca 1 døgn får søløve-hoste og feber. Hos andre børn starter sygdommen uden tegn på forkølelse, med pludselig gøende søløve-hoste og vejrtrækningsbesvær og disse børn har oftest ikke feber.

Jo yngre barnet er jo mere genret er barnet af det. Hos små børn er der ikke meget plads i luftrøret og selvom der kun kommer en lille hævelse omkring stemmelæberne, så vil det kunne medføre at barnet få vejrtrækningsproblemer. Med små børn mener jeg børn under ...

Annonce

... 5 år.

Små børn der har problemer med vejrtrækning skal behandles og ofte på sygehuset. Man giver dem binyrebarkhormon og det virker effektivt. Almindelig penicillin har normalt ikke nogen stor effekt. Hvis du oplever at din dreng har svært ved at få vejret, får blå læber eller bliver slap, så skal du ringe med det samme.

Du kan lindre din drengs hoste og bedre hans vejrtrækningen ved at sætte ham op og berolige ham. Falske strubehoste er altid betydeligt værre når barnet ligger ned end når det sidder, så sæt ham op, sid med ham på skødet og så vil hævelsen i luftrøret aftage i løbet af nogle timer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er ofte en fordel at sidde hvor der er køligt, han skal naturligvis ikke have træk, så en dyne omkring og så ellers sidde på terrassen eller ved et åbentstående vindue.

Du må gerne give ham te at drikke, lidt kamillete med lidt sukker og mælk er helt i orden.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring med ham:o)

Forøvrigt så er Falske Strubehoste ikke særlig smitsom, men når det smitter så er det gennem nys og host. Jeg håber at søster går uden om:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.