Svar: Forkølelse - stoppet i næsen og hoster

31. december 2006

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Helene

Velkommen til og det er synd at din lille dreng allerede er blevet forkølet, men det er nu svært at undgå på denne årstid og amning er ingen garanti:o)

Nu er der jo helligdage, så det kan være lidt svært at få fat i nogle saltvandsdråber, men det kunne godt være en udmærket idé at dryppe hans næse lidt. Det saltvand man køber er isotonisk salt og det betyder at det i saltmængde svarer til den mængde salt vi har i kroppen normalt, - når vi f.eks. græder er tårene salte. Jeg ved at enkelte større supermarkeder har åbent idag og måske du kan nå at få fat i noget saltvand, så du har det til de næste dage:o) Det sælges i håndkøb flere steder.

Saltvand hjælper med at løsne den snot og de lidt hårdere skorper der kan sidde i næsen og det kan især være godt at dryppe næsen med saltvand lige inden din dreng skal spise. Det er svært at holde fast med munden og svøbe, hvis man samtidig ikke kan trække vejret gennem næsen.

Man kan godt lave saltvandsopløsning selv og den opløsning du skal lave skal svare til 0,9 % opløsning det svarer til 9 mg/ml. Måske har du mulighed for at koge vand og veje saltet af, så det bliver helt præcist.

Ellers kan man også tage en kop kogt vand og en ½ tsk. salt og det skulle give nogenlunde samme fordeling, men naturligvis ikke så præcist - og jeg vil normalt anbefale at man køber det færdigt. Man ved selv at det kan være ubehageligt at få almindeligt vand i næsen.

Saltvand kan ...

Annonce

... også være med til at forebygge at slim og snot samler sig og medfører mellemørebetændelse.

Derudover vil det være en god idé, at du lejrer ham en lille smule eleveret med hovedet. Læg en pude, et ringbind eller lignende ind under madrassens hovedende. Han skal ikke ligge med pude, det er selve madrassen som skal løftes i hovedenden. Det at ligge lidt højere med hovedet hjælper også på hans vejrtrækning.

Det vil også være rigtig godt at du sørger for at han ikke fryser og ikke får træk. Vær opmærksom på om I har det fodkoldt og lad ikke for mange døre stå åbent, da de skaber træk og kulde hen over gulvet, hvor han jo ligger meget.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sørg for at han har både strømper og små sutsko på og hvis han savler meget, så giv ham en savlesmæk, som du kan skifte jævnligt, så han ikke bliver våd på brystkassen.

Generelt er det godt med 3 lag på brystet, en bodystocking og en langærmet bluse og så en sparkedragt. Måske en trøje, som du tager af og på ham alt efter hvordan han virker til at have temperaturen - virker han varm, så af med trøjen, virker han kølig så på med trøjen. Under dynen behøver han den ikke, men når han kommer op er det rart at få den på.

Hvis du synes han bliver dårlig, ikke rigtig vil spise, får feber, virker slap og sløv, så skal du ringe til vagtlægen. Men lige nu lyder det som om at han er okay:o)

Håber det hjælper jer lidt videre. God bedring med ham. Fortsat held og lykke og ha en rigtig god nytårs aften:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far