Svar: Forkølelse - stoppet i næsen og hoster
31. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Helene
Velkommen til og det er synd at din lille dreng allerede er blevet forkølet, men det er nu svært at undgå på denne årstid og amning er ingen garanti:o)
Nu er der jo helligdage, så det kan være lidt svært at få fat i nogle saltvandsdråber, men det kunne godt være en udmærket idé at dryppe hans næse lidt. Det saltvand man køber er isotonisk salt og det betyder at det i saltmængde svarer til den mængde salt vi har i kroppen normalt, - når vi f.eks. græder er tårene salte. Jeg ved at enkelte større supermarkeder har åbent idag og måske du kan nå at få fat i noget saltvand, så du har det til de næste dage:o) Det sælges i håndkøb flere steder.
Saltvand hjælper med at løsne den snot og de lidt hårdere skorper der kan sidde i næsen og det kan især være godt at dryppe næsen med saltvand lige inden din dreng skal spise. Det er svært at holde fast med munden og svøbe, hvis man samtidig ikke kan trække vejret gennem næsen.
Man kan godt lave saltvandsopløsning selv og den opløsning du skal lave skal svare til 0,9 % opløsning det svarer til 9 mg/ml. Måske har du mulighed for at koge vand og veje saltet af, så det bliver helt præcist.
Ellers kan man også tage en kop kogt vand og en ½ tsk. salt og det skulle give nogenlunde samme fordeling, men naturligvis ikke så præcist - og jeg vil normalt anbefale at man køber det færdigt. Man ved selv at det kan være ubehageligt at få almindeligt vand i næsen.
Saltvand kan også være med til at forebygge at slim og snot samler sig og medfører mellemørebetændelse.
Derudover vil det være en god idé, at du lejrer ham en lille smule eleveret med hovedet. Læg en pude, et ringbind eller lignende ind under madrassens hovedende. Han skal ikke ligge med pude, det er selve madrassen som skal løftes i hovedenden. Det at ligge lidt højere med hovedet hjælper også på hans vejrtrækning.
Det vil også være rigtig godt at du sørger for at han ikke fryser og ikke får træk. Vær opmærksom på om I har det fodkoldt og lad ikke for mange døre stå åbent, da de skaber træk og kulde hen over gulvet, hvor han jo ligger meget.
Sørg for at han har både strømper og små sutsko på og hvis han savler meget, så giv ham en savlesmæk, som du kan skifte jævnligt, så han ikke bliver våd på brystkassen.
Generelt er det godt med 3 lag på brystet, en bodystocking og en langærmet bluse og så en sparkedragt. Måske en trøje, som du tager af og på ham alt efter hvordan han virker til at have temperaturen - virker han varm, så af med trøjen, virker han kølig så på med trøjen. Under dynen behøver han den ikke, men når han kommer op er det rart at få den på.
Hvis du synes han bliver dårlig, ikke rigtig vil spise, får feber, virker slap og sløv, så skal du ringe til vagtlægen. Men lige nu lyder det som om at han er okay:o)
Håber det hjælper jer lidt videre. God bedring med ham. Fortsat held og lykke og ha en rigtig god nytårs aften:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske