Svar: Væske på ørene
16. november 2022
Alder:
7 mdr.
Kære N
Tak for dit brev - jeg er ked af at høre at lillebror er blevet syg, men som du skriver, så er der naturligt en sammenhæng mellem sygdom, tandfrembrud, og hans opvågninger og ekstra søgning mod brystet...
Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at give ham brystet og den ro, som brystet naturligt giver ham, og samtidig også holde fast i, at antallet af amninger helst ikke skal sættes op nu. Hvis han drikker for meget mælk hos dig - hver anden time om natten + i løbet af dagen - så vil det naturligt tage pladsen væk fra den rigtig mad, og hans lyst til at spise rigtig mad vil blive mindre, samtidig med at han ikke vil spise nok...
Det er vigtigt, at han spiser så varieret som muligt. Det er vigtigt, at han får mad fra alle fødevaregrupper, og at du f.eks. også tilbyder ham fisk i hans grøntsagsmos. Hans immunforsvar kan blive styrket via en varieret kost, og her er det f.eks. en god idé, at du giver ham fed fisk som makrel og laks. Fisk indeholder f.eks. selen og omega-3 fedtsyrer, som er vigtige for at styrke hans immunforsvar indefra, og også kål af forskellig slags, fuldkorn (f.eks. fuldkornsgrød), og mørke bær, som f.eks. blåbær, vil være med til at styrke hans immunforsvar. Blåbær indeholder f.eks. antioxidanter.
I forhold til mad og børn, så taler man om, at der netop i 7 måneders alderen er et vindue. Vinduer er beskrivelsen af, hvornår vi bedst lærer forskellige ting, og vinduet for mad og for det at lære at spise varieret står særligt åbent i 7 måneders alderen. I denne alder, har børn en naturlig lyst til at undersøge ved at komme ting i munden, og de vil derfor ofte gerne smage på mad i denne alder. Samtidig vil børn i denne alder begynde at bruge deres kæber, de vil gerne tygge og begynder naturligt at lave tyggebevægelser, og det betyder, at man kan begynde at servere lidt grovere mad og mad med mere bid netop i denne alder.
Det er vigtigt at udnytte dette for i takt med, at barnet bliver ældre, så lukkes vinduet mere og mere i, og rigtig mange forældre vil f.eks. opleve, at deres barn lukker munden for skeen omkring 9 måneders alderen. Og når barnet først bliver et år, så bliver det rigtig svært at vænne barnet til nye smage og nye konsistenser. Derfor er det vigtigt at udnytte vinduet, når det står åbent - og det vil hos jer sige nu. Og hvis du ammer ham rigtig meget, så vil det naturligt kunne påvirke hans spiselyst, og dermed risikerer du, at vinduet lukker mere og mere i, og at det derfor bliver sværere og sværere at vænne ham til mere rigtig mad.
Du har helt ret i, at det kan hjælpe på trykket i ørerne, når du ammer. Men det kan også hjælpe ham at få mad i hånden, som han selv kan med. Når han sidder og spiser mad, sutter, gnasker, gumler, tygger osv. så ændrer det også på trykket i ørerne - derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan udnytte vinduet til dette nu og samtidig hjælpe ham med de øreproblemer, som han lige nu har.
Det er også godt, hvis du medtænker, at amning ikke kun handler om at hjælpe ham med at lette trykket i ørerne eller om at få mælk, men at det også handler om nærheden, om følelsen af at blive holdt, kærteget, beroliget og betrygget - netop når han har ondt og ikke forstår, hvorfor det gør ondt. Det er altså vigtigt, at du ikke altid ammer ham, men at du i stedet giver ham masser af nærhed og tæt kontakt, som også kan være med til at berolige ham.
Bruger han sut? I givet fald vil det også være rigtig fint at tilbyde ham en sut i stedet for brystet, da sutten også kan være med til at lette lidt på trykket i ørerne. Der har været tale om, at børn der brugte sut havde større risiko for at få mellemørebetændelse, men dette har man, så vidt jeg ved, ikke kunne finde belæg for. Det er også rigtig godt, at du har eleveret hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt.
Så - når du skriver, at du ikke synes, at du kan skrue ned for amningerne lige nu, og at du synes, det er synd, når amningen kan tage lidt af trykket i ørerne, så kan jeg sagtens forstå dig og dine tanker, og du har jo også ret i at amningen hjælper - men det er stadig vigtigt, at du forsøger at vænne ham til mere rigtig mad, giver ham mad i hånden, vand af kop og så vidt muligt forsøger at trappe ud af amningerne om natten.
Der er forskel på, om han har væske på ørerne eller mellemørebetændelse, og nogle gange kan væske på ørerne udvikle sig til mellemørebetændelse. Øregangen fører ind til trommehinden, der sidder og dækker for mellemøret. Fra mellemøret går der en snæver kanal ned til den bageste del af næsen/øvre del af svælget. Dette kaldes øretrompeten eller det eustakiske rør. Hvis man er forkølet, så hæver slimhinden i øretrompeten op, og det gør, at man ikke kan trykudligne mellemøret. Det sker især hos små børn, fordi deres øretrompet er noget mindre og mere snæver, end den er hos større børn og voksne.
Slimhinden i mellemøret producerer væske, men når kanalen lukker til, så kan væsken ikke komme derfra. Det gør, at bakterier kan trives, og det er netop dette, som øger risikoen for, at man så får mellemørebetændelse. Hvis et barn har mellemørebetændelse, så vil det hos de fleste børn blive bedre i løbet af 3-4 dage. Ofte vil trommehinden ende med at springe, og man vil opleve at det flyder fra øret, altså at der kommer pus og væske ud. Når det sker, så aftager smerterne, og feberen forsvinder ofte.
Væske i mellemøret vil dog ikke altid udvikle sig til mellemørebetændelse, for der er som udgangspunkt ingen bakterier eller virus i væsken. Væsken kan være sej, slimet eller tynd, og det giver en "prop" fornemmelse i øret, som kan være meget ubehagelig. Væske i mellemøret går normalt over af sig selv, for de fleste børn i løbet af 3-4 uger, men nogle gange bliver der ved med at være væske i mellemøret, og det er derfor, at jeres ørelæge har sagt, at han gerne vil se jer igen til januar.
Det kan være en god idé, at du drypper hans næse med saltvand, og du må også meget gerne bruge en næsesuger, så du kan fjerne det snot og slim, han evt. har siddende i næsen. Du skal også være særligt opmærksom på håndvask og det kan også være en god idé at vaske legetøj i plastik, putteklude og lignende jævnligt. Vær opmærksom på om I eller storesøster er forkølede, da I naturligt kan smitte lillebror. Og så bør han ikke udsættes for passiv rygning, da det kan øge risikoen for øreproblemer.
Du må gerne give ham Panodil, hvis han har meget ondt, men jeg synes ikke, at du skal give det mere end f.eks. 3 nætter i træk - har han brug for smertestillende i længere tid, så synes jeg, du skal drøfte det med jeres læge.
Det er fint, at du forsøger med zoneterapi og kraniosakral terapi - om det virker, kan jeg desværre ikke svare på, men det vil højst sandsynligt ikke skade, og hvis det virker, så er det jo godt:) Du kan evt. spørge kraniosakral terapeuten ind til lillebrors mundhule, gane og tunge, som jeg ved, at han har haft lidt udfordringer med...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og rigtig god bedring med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske