Svar: 5 uger og kan ikke finde ro
28. september 2022
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Kæmpe stort tillykke med lillebror og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen:)
Det er rigtig svært med refluks, for når mælk og mavesyre står og kører op og ned i spiserøret, så svier det og gør ondt - og jeres dreng lyder til at være meget mærket af dette. Det er derfor rigtig godt, at I forsøger at bøvse ham godt af i forbindelse med måltiderne, ligesom det er rigtig godt, at I holder ham oprejst i min 20 minutter efter måltiderne og også har eleveret hans hovedgærde, hvor han lægges til at sove...
Du fortæller, at han får movicol fast, og det er netop også vigtigt at holde hans mave igang naturligt. Hvis han har forstoppelse, så er der sandsynlighed for, at hans tendens til at gylpe kan blive værre, det er vigtigt, at der er passage, så mælken kan komme den rigtige vej:)
NAN Sensilac er en rigtig god erstatning. Den indeholder blandt andet Lactobacillus reuteri, som skulle kunne mindste kolik og skrigetur hos børn og også kunne mindske gylpefrekvens. Den indeholder også GOS/FOS som skulle kunne blødgøre afføringen og så er den beriget med Omega 3 & 6. Det er vigtigt, at du koger og afkøler vandet til 40 grader, før du tilsætter pulveret.
Til børn med refluks findes også en erstatning, der hedder Enfamil AR. Den er specielt udviklet til børn med refluks, og den virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven, så den lettere bliver i maven. Desværre er den ikke længere på det danske marked, så den skal bestilles hjem fra udlandet, og hvor let dette er, ved jeg desværre ikke, men så ved du, at det findes :)
Alternativet er, at du forsøger at tilsætte aprestagum/johannesbrødkernemel til NAN Sensilac, som du også selv nævner. Det gør mælken tykkere - den vil naturligt også være tyk i flasken, så måske vil der være behov for, at I forsøger med en større sut evt. en vællingesut. I må forsøge jer frem. Aprestagum burde kunne købes på de fleste apoteker i håndkøb. Du har dog ret i, at det måske vil kunne give lidt mavekneb eller ikke vil gøre noget godt i forhold til jeres drengs forstoppelsesproblemer, men det er svært at vide...
Det kan også være en overvejelse værd at forsøge med f.eks. NAN HA, som har delvist spaltede problemer. Den kan ikke gives til børn med påvist mælkeallergi, men den kan nogle gange gøre, at mælken flyder lettere igennem systemet og forstoppelsen bliver mindre - og måske kan den derfor også gøre noget godt for jeres lille dreng... bare en tanke. Nogle gange kan det også anbefales at forsøg med en mælkefri diæt og give ham speciel erstatning, som man normalt ville give til børn med mælkeallergi.
Problemet med refluks er, at man nogle gange leder lidt i blinde og forsøger at finde et eller andet, der vil virke. Så når alt ovenstående er sagt, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at jeres dreng bliver grundigt undersøgt, og at man f.eks. sikrer sig, at han ikke har mælkeallergi eller andet, som kan forklare hans refluks. Nogle børn har også en slap mavemuskel, som giver ekstra tilbageløb, hvilket nogle gange kræver operation. Da jeres dreng lyder til at tage fint på, er dette sandsynligvis ikke tilfældet hos jer, men det bør naturligt undersøges. Jeg tænker også, at det er relevant at få vurderet, hvorvidt han vil kunne have glæde af medicinsk behandling. Det kan man blandt andet vurdere ved at tage en prøve af mavesyren, men nogle gange vælger lægerne at sætte i behandling uden prøve, fordi de siger, at "hvis medicinen virker, så virker det...".
Du kan også prøve at kontakte refluksforeningen. Det er en forening, der er oprettet i 2015 netop for at støtte familier, der har børn med refluks.
Jeg vil anbefale dig at overveje en bæresele, så I kan have jeres dreng hos jer, holde ham tæt og give ham den ro og nærhed, som gør, at han kan sove. Han har ikke godt af at være vågen fra kl. 15 til 21 eller fra 6 til 10, og det kan ingen af jer holde til. Samtidig fortæller du, at hvis du har ham på din arm, så vågner ham ofte op, hoster og sprutter, men falder så i søvn igen - og hvis det er måden at sikre ham søvn på, så må det være sådan. Har du ham i en bæresele, så kan du stadig lave noget med storesøster, få vasket tøj, lavet lidt mad osv. Vælg en ergonomisk bæresele som f.eks. Najell eller Ergobaby, hvor han sidder indadvendt og støttes rigtigt under lår og numse og derfor kan sidde i længere tid af gangen. En vikle kan også være en idé.
Jeg tænker også, at det er et forsøgt værd at dele flasken op i to, som du spørger til. Både fordi hvis han drikker lidt af gangen, så er der større sandsynlighed for, at han kan holde mælken i sig, men også fordi det måske vil hjælp jer, at du kan give ham lidt mælk, putte ham og så give ham resten af flasken, imens han ligger eleveret - hvorved han så måske vil kunne falde i søvn. Du er igen nødt til at forsøge dig lidt frem og gøre det, som du oplever virker bedst:)
Og så vil det også være rigtig godt, hvis I kan forsøge at vænne ham til en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, og det vil derfor hjælpe mælken videre igennem systemet, hvis han afslutter sit måltid med at sutte på en sut. Samtidig vil det at sutte ofte virke beroligende og jeg tænker derfor, at det godt kan have effekt og hjælpe jer, hvis I efter et måltid og bøvsning kan få ham til at sutte på en narresut og finde roen med den.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)
Rigtig meget held og lykke - og knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske