Svar: Har min dreng en micropenis?

6. august 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af mit sidste svar :) Og rigtig dejligt at høre, at jeres lille dreng nu lyder til at stortrives på alle måder, og at I har fået langt mere ro på det hele, så godt :)

Jeg synes umiddelbart, at en penis på 2 cm, hos en dreng der er godt 3 måneder gammel lyder okay. Han er en fysisk stor dreng og lyder til at være ret godt i stand og som en dreng, der har lidt deller, og det kan faktisk godt gøre, at hans penis ikke ser så stor ud.

Så vidt jeg kan finde frem til, så skal en penis på et spædbarn måle mindre end 0.75 niches = 1.9 cm, for at der er tale om en micropenis. Og det kan være ret svært at måle præcist. Man skal strække hans tissemand ud, så den kan måles fra spidsen, ned til basen/roden - og det er svært, netop fordi han er en lille buttet baby :)

Jeg går ud fra, at han har været til lægeundersøgelse, da han var 3 måneder gammel, og egen sundhedsplejerske har også set ham. Ingen har nævnt noget omkring det, og derfor lyder det ikke som om, at du skal være bekymret. Men det er du - og derfor synes jeg, du skal kontakte din læge og spørge, om ikke han eller hun lige kan se din dreng igen og meget gerne måle hans penis. Du skal naturligvis ikke gå rundt med en sådan bekymring. Og nu nærmer han sig jo også 4 måneder - og selvfølgelig har du ret i, at hans penis også skal vokse...

Hvis lægen også mener, at hans tissemand er mindre, end man normalt ville forvente, og det ikke kun er, fordi den syner mindre på grund af, at han er en buttet baby, så kan lægen f.eks. tage nogle blodprøver for at kontrollere, om der f.eks. kunne være tale om en hormonforstyrrelse. Lægen kan også henvise dig videre ...

Annonce

... til sygehuset, hvor de kan lave flere undersøgelser og sammen med dig finde ud af, hvorvidt man vil gøre noget, og hvad man i givet fald vil gøre. Det afhænger nemlig helt af, hvad årsagen skulle vise sig at være.

Du har ret i, at hormonbehandling vil kunne hjælpe nogle børn, men ikke alle, og derfor skal en sådan beslutning tages i samarbejde med en speciallæge - det vil sige på børneafdelingen. Der kan naturligvis være fordele, men også risici ved forskellige behandlinger, og derfor skal valg af behandling altid ske i samarbejde med læge.

Det er helt naturligt, at du bekymrer dig omkring hans penis og penisstørrelse. Det skal du ikke have det dårligt over, tværtimod. Det er rigtig fint, at du er opmærksom, og ikke bare slår det hen. Altid hellere undersøge en gang for meget og viser det sig, at han skal have behandling, så er det jo kun godt at du har reageret :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

At penis er lille, kan skyldes flere forskellige ting. Nogle drengebørn bliver født med en lille penis, andre udvikler det f.eks. i forbindelse med omskæring. Hos nogle drenge ligger penis som sagt lidt skjult, fordi de er lidt tykke - det er faktisk ret normalt hos små drenge. Og så er der naturligt også drengebørn, hvor årsagen er hormonel eller skyldes en underliggende genetisk sygdom. Hvis man forsigtigt kan trække i penis eller trykke på den omgivende fedtpude og på den måde få penis frem uden problemer, så er det, så vidt jeg kan læse mig frem til, ofte et godt tegn - og det lyder det som om, at du kan.

Så.. godt at du reagerer, men også ro på. Ring til din læge og bed om at få et ekstra tjek, så I lige får din drengs penis målt og får situationen vendt :)

Rigtig meget held og lykke herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre