Svar: Stramt tungebånd hos 1årig
4. juni 2021
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og meget fine spørgsmål :)
Når man vælger at klippe tungebånd, så er det ofte fordi det giver ammeproblemer og derfor kan gå ud over barnets mælkeindtag og dermed trivsel. Jeg ved fra dine tidligere breve, at du ikke har kunne få amningen til at fungere - hvilket naturligt sagtens kan hænge sammen med stramt tungebånd, men da jeres dreng senere hen blev set af ØNH-læge, så blev det vurderet, at det ikke var nødvendigt at klippe det, fordi du på dette tidspunkt ikke længere ammede, og jeres dreng kunne godt spise af en flaske...
Jeres dreng har en alder nu, hvor det ikke længere har betydning for hans indtag af mælk, hvorvidt han har stramt tunge- og læbebånd eller ej. Og du beskriver samtidig en dreng, som de sidste 2 måneder har fået det meget bedre. Han græder ikke på samme måde mere, men er en meget gladere dreng, og selvom klip af tungebåndet umiddelbart er en lille indgreb, så er der jo ikke grund til at udsætte ham for smerter eller mulige komplikationer.... slet ikke, når det faktisk lyder til at gå ret godt. Og du beskriver jo ikke en dreng, som i øvrigt virker til at have problemer med eller være generet af hverken sit tunge- eller læbebånd...
Det må være en lægelig vurdering, hvorvidt det vil være relevant at klippe hans tunge- og læbebånd nu, og med den alder han har. Jeg synes, du skal drøfte det med ØNH-lægen og også tale med lægen om, hvilke komplikationer det kan give. Du kan også sagtens drøfte det med jeres egen læge, så du får flere lægers syn på problematikken.
Ud over ammeproblemer, så har det også været fremme, at børn med stramt tungebånd kan få taleproblemer, at det f.eks. kan gøre at barnet læsper. Hvis barnet ikke kan strække tungen ud over tænderne, så kan det være svært at udtale alle ord korrekt. Nogle børn har også spiseproblemer - de kan feks. putte fingrene ind i munden, når de spiser, fordi tungen har svært ved at flytte maden rundt i munden, så derfor tager de fingrene til hjælp. Disse problemer kan dog muligvis løses på anden vis, og måske vil det også vise sig at være unødvendigt at gøre noget her...
Dansk Pædiatrisk Selskab (børnelægerne) skriver i april 2019, at man som forældre skal passe på med ukritisk at klippe børns tungebånd. Og at der ikke findes nogen dokumentation for effekten af klip til behandling af andre problemer, som ikke er ammerelaterende. Altså f.eks. sproglige problemer eller spiseproblemer. Jeg skal sende deres skrivelse til dig i en separat email :)
Så - mit råd er, at du drøfter det med jeres læge og ØNH-lægen endnu engang. Hvis du stadig har kontakt til børneafdelingen, så kan du også tale med dem omkring det :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske