Svar: Syg efter dagplejestart

23. februar 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Øv - hvor er det synd, at din datter skal igennem en sygdomsperiode efter start i dagpleje. Desværre sker det ofte, at børn bliver syge, når de skal hjemmefra og kommer ind i et helt nyt miljø med flere børn og voksne på mindre plads - og især med den alder jeres datter har, hvor hun og de andre børn naturligt kommer alt i munden - også de ting og det legetøj, som de andre rør ved...

Det er rigtig godt, at I har fået hende set af lægen og fået konstateret, at det er en virus. Det vil sige, at hun ikke kan få antibiotisk behandling, så tiden skal arbejde lidt for jer. Det er også rigtig godt, at I kontakter lægevagten, når I bliver i tvivl om hendes høje feber og manglende øjenkontakt. Altid hellere ringe en gang for meget, når I bliver i tvivl - også selvom lægen om dagen har sagt, det er en virus, så kan det jo pludselig ændre sig. I har altså gjort det helt rigtige :)

Feber er et symptom på at jeres datter er syg, men feberen fortæller ikke nødvendigvis, hvor syg hun er. Det betyder, at børn godt kan have meget høj feber og som hos jer over 39 grader, men egentlig være okay - og så kan de også have lav feber (38-38.5) og være alvorligt syge. Derfor skal man altså se på hele barnet og ikke kun temperaturen, når man skal vurdere, hvordan barnet har det.

Når vi har feber, så skyldes det at kroppens immunforsvar er gået igang, immunforsvaret fungerer nemlig bedre og hurtigere ved højere temperaturer. Helt små børn har dog svært ved selv at regulere deres varme, og derfor skal I være ekstra opmærksomme, når jeres datter har feber - hun skal hele tiden have tøj af og på. Når hendes temperatur stiger, så vil hun få kulderystelser og hun vil fryse. Derfor skal hun her have en tynd dyne eller et tæppe over sig. Men så snart temperaturen bliver mere end 38.5, så vil hun hurtigt få det for varmt og så skal hun kunne komme af med varmen - og her skal hun have dynen af og måske bare ligge med et dynebetræk, ligesom hendes tøj også skal af, jo varmere hun har det, så hun tilsidst måske bare ligger i en ble eller i en bodystocking. Hun må dog ikke komme til at fryse, så derfor skal I hele tiden være opmærksomme på om hun skal have lidt mere tøj på eller noget over sig...

Når hun har høj feber, så vil hun ofte svede meget og så kan det være rigtig rart med rent sengetøj. Hun kan også have brug for at få et meget kortvarigt bad, - det kommer dog an på, hvor dårlig hun er. Men nu hvor hun faktisk har det bedre, så kan det godt være en idé at give hende et bad. Da hun ikke har feber mere, så må hun også meget gerne sove udenfor. Det at stå ud i haven eller I kan gå en tur med hende i barnevognen kan hjælpe - den friske kølige luft, som vi har i øjeblikket kan gøre det lettere for hende at trække vejret og gøre at næsen ikke virker helt så tilstoppet, så en middagslur udenfor i dag vil måske være godt :)

Det er helt normalt, at appetitten forsvinder, når man er syg. Det at næsten klotter til gør det naturligt svært at spise og også i ...

Annonce

... det hele taget kunne smage det hun spiser, det kan smage noget anderledes end hun er vant til. Hun kan også have kvalme, ondt i halsen, være generet og være det man kalder alment påvirket, hun er jo smask forkølet og det er bare rigtig hårdt. Især når man er så lille og ikke rigtigt forstår hvorfor og hvad der egentlig sker, og heller ikke rigtigt kan finde ud af at pudse næse...

Det er godt, at i drypper hendes næse og forsøger at rense næsen med saltvandsdråber. Brug gerne en næsesuger, så I kan få så meget snot som muligt ud. Det vil være godt at rense hendes næste før hun skal sove og også før hovedmåltiderne, så hun både kan sove og også spise bedre... Det er helt naturligt, at når hun tygger eller sutter på noget, så løber næsten - næse, luftveje, svælget, halsen - det hele hænger sammen og påvirker hinanden. Igen er det godt at forsøge at fjerne snot og slim før måltiderne.

Giv hende gerne lune drikke. Det kan naturligt være mælk, men hun må også gerne få lidt te, når hun er så forkølet som hun er. Det må anbefales at give hende lidt tynd frugtte - da dette ikke indeholder koffein og heller ikke plantegiftstoffer. Fødevarestyrelsen anbefaler, at man ikke giver te og især ikke te af f.eks. kamille, rooibos, mynthe, fennnikel, grøn te og specielle urteteer til børn under 3 år, netop på grund af plantegiftstoffer.

Med den alder hun har kan hun også tilbydes lidt lun og meget fortyndet solbærsaft... Du kan også gøre det, at du fryser lidt saft ned som isterninger og giver hende 1-2 isterninger i et glas vand. Lidt udskåret frugt kan også fryses ned og bruges som isterninger, der kan gøre det sjovere at drikke. Det er vigtigt, at hun får nok væske :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I skal forsøge at få hende til at spise ved at give hende lidt ekstra lækre ting, som I tænker, at hun måske vil kunne acceptere - det kunne f.eks. være lidt frugtgrød med mælk eller hjemmebagte boller :) Hvis hun har nogle yndlingsretter, så er det en god idé at servere lidt af dem nu, hvor appetitten er nedsat, fordi hun ikke er helt frisk.

Sørg for at minimere smitten ved god håndhygiejne - det er vi jo alle ekstra opmærksomme på og meget øvet i efterhånden :) Brug bløde kleenex til hendes næse, så det ikke er for ubehageligt at skulle have tørret næsen. Smør evt. med lidt salve omkring næsen for at beskytte huden ekstra.

En forkølelse varer ofte en uges tid, og i den periode vil der ofte både være feber, tyk snot (ofte grønlig), øm hals og hoste. Hvis I oplever, at hendes almentilstand er påvirket på en måde, hvor I bliver bekymret, så skal I naturligvis ringe til lægen igen, - det kan f.eks. være høj feber, vejrtrækningsproblemer, slaphed og manglende reaktioner ved kontakt - det lyder dog som om, at hun er lidt i bedring, og at forkølelsen gradvist er på retur. Hvis hun stadig hoster efter 3 uger, bør I få jeres læge til at lytte på hende.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og rigtig god bedring med hende!

Læs også gerne "Helens bog om børn og sygdom" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin