Svar: Syg efter dagplejestart
23. februar 2021
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Øv - hvor er det synd, at din datter skal igennem en sygdomsperiode efter start i dagpleje. Desværre sker det ofte, at børn bliver syge, når de skal hjemmefra og kommer ind i et helt nyt miljø med flere børn og voksne på mindre plads - og især med den alder jeres datter har, hvor hun og de andre børn naturligt kommer alt i munden - også de ting og det legetøj, som de andre rør ved...
Det er rigtig godt, at I har fået hende set af lægen og fået konstateret, at det er en virus. Det vil sige, at hun ikke kan få antibiotisk behandling, så tiden skal arbejde lidt for jer. Det er også rigtig godt, at I kontakter lægevagten, når I bliver i tvivl om hendes høje feber og manglende øjenkontakt. Altid hellere ringe en gang for meget, når I bliver i tvivl - også selvom lægen om dagen har sagt, det er en virus, så kan det jo pludselig ændre sig. I har altså gjort det helt rigtige :)
Feber er et symptom på at jeres datter er syg, men feberen fortæller ikke nødvendigvis, hvor syg hun er. Det betyder, at børn godt kan have meget høj feber og som hos jer over 39 grader, men egentlig være okay - og så kan de også have lav feber (38-38.5) og være alvorligt syge. Derfor skal man altså se på hele barnet og ikke kun temperaturen, når man skal vurdere, hvordan barnet har det.
Når vi har feber, så skyldes det at kroppens immunforsvar er gået igang, immunforsvaret fungerer nemlig bedre og hurtigere ved højere temperaturer. Helt små børn har dog svært ved selv at regulere deres varme, og derfor skal I være ekstra opmærksomme, når jeres datter har feber - hun skal hele tiden have tøj af og på. Når hendes temperatur stiger, så vil hun få kulderystelser og hun vil fryse. Derfor skal hun her have en tynd dyne eller et tæppe over sig. Men så snart temperaturen bliver mere end 38.5, så vil hun hurtigt få det for varmt og så skal hun kunne komme af med varmen - og her skal hun have dynen af og måske bare ligge med et dynebetræk, ligesom hendes tøj også skal af, jo varmere hun har det, så hun tilsidst måske bare ligger i en ble eller i en bodystocking. Hun må dog ikke komme til at fryse, så derfor skal I hele tiden være opmærksomme på om hun skal have lidt mere tøj på eller noget over sig...
Når hun har høj feber, så vil hun ofte svede meget og så kan det være rigtig rart med rent sengetøj. Hun kan også have brug for at få et meget kortvarigt bad, - det kommer dog an på, hvor dårlig hun er. Men nu hvor hun faktisk har det bedre, så kan det godt være en idé at give hende et bad. Da hun ikke har feber mere, så må hun også meget gerne sove udenfor. Det at stå ud i haven eller I kan gå en tur med hende i barnevognen kan hjælpe - den friske kølige luft, som vi har i øjeblikket kan gøre det lettere for hende at trække vejret og gøre at næsen ikke virker helt så tilstoppet, så en middagslur udenfor i dag vil måske være godt :)
Det er helt normalt, at appetitten forsvinder, når man er syg. Det at næsten klotter til gør det naturligt svært at spise og også i det hele taget kunne smage det hun spiser, det kan smage noget anderledes end hun er vant til. Hun kan også have kvalme, ondt i halsen, være generet og være det man kalder alment påvirket, hun er jo smask forkølet og det er bare rigtig hårdt. Især når man er så lille og ikke rigtigt forstår hvorfor og hvad der egentlig sker, og heller ikke rigtigt kan finde ud af at pudse næse...
Det er godt, at i drypper hendes næse og forsøger at rense næsen med saltvandsdråber. Brug gerne en næsesuger, så I kan få så meget snot som muligt ud. Det vil være godt at rense hendes næste før hun skal sove og også før hovedmåltiderne, så hun både kan sove og også spise bedre... Det er helt naturligt, at når hun tygger eller sutter på noget, så løber næsten - næse, luftveje, svælget, halsen - det hele hænger sammen og påvirker hinanden. Igen er det godt at forsøge at fjerne snot og slim før måltiderne.
Giv hende gerne lune drikke. Det kan naturligt være mælk, men hun må også gerne få lidt te, når hun er så forkølet som hun er. Det må anbefales at give hende lidt tynd frugtte - da dette ikke indeholder koffein og heller ikke plantegiftstoffer. Fødevarestyrelsen anbefaler, at man ikke giver te og især ikke te af f.eks. kamille, rooibos, mynthe, fennnikel, grøn te og specielle urteteer til børn under 3 år, netop på grund af plantegiftstoffer.
Med den alder hun har kan hun også tilbydes lidt lun og meget fortyndet solbærsaft... Du kan også gøre det, at du fryser lidt saft ned som isterninger og giver hende 1-2 isterninger i et glas vand. Lidt udskåret frugt kan også fryses ned og bruges som isterninger, der kan gøre det sjovere at drikke. Det er vigtigt, at hun får nok væske :)
I skal forsøge at få hende til at spise ved at give hende lidt ekstra lækre ting, som I tænker, at hun måske vil kunne acceptere - det kunne f.eks. være lidt frugtgrød med mælk eller hjemmebagte boller :) Hvis hun har nogle yndlingsretter, så er det en god idé at servere lidt af dem nu, hvor appetitten er nedsat, fordi hun ikke er helt frisk.
Sørg for at minimere smitten ved god håndhygiejne - det er vi jo alle ekstra opmærksomme på og meget øvet i efterhånden :) Brug bløde kleenex til hendes næse, så det ikke er for ubehageligt at skulle have tørret næsen. Smør evt. med lidt salve omkring næsen for at beskytte huden ekstra.
En forkølelse varer ofte en uges tid, og i den periode vil der ofte både være feber, tyk snot (ofte grønlig), øm hals og hoste. Hvis I oplever, at hendes almentilstand er påvirket på en måde, hvor I bliver bekymret, så skal I naturligvis ringe til lægen igen, - det kan f.eks. være høj feber, vejrtrækningsproblemer, slaphed og manglende reaktioner ved kontakt - det lyder dog som om, at hun er lidt i bedring, og at forkølelsen gradvist er på retur. Hvis hun stadig hoster efter 3 uger, bør I få jeres læge til at lytte på hende.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og rigtig god bedring med hende!
Læs også gerne "Helens bog om børn og sygdom" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske