Svar: Sygdom og manglende appetit - 9 mdr.
6. januar 2021
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Øv - hvor er det synd, at jeres datter har så mange øreproblemer - men det er rigtig godt, at I har været omkring ørelæge, og at det er besluttet, at hun nu skal have lagt dræn (selvom det er hårdt, det ved jeg godt) :)
I skal bestemt ikke lade være med at give jeres datter mad hos jer, og I skal bestemt fortsætte med at sætte hende på køkkenbordet og se, hvad I kan få i hende der. Lige nu er det vigtigste, at hun får lidt at spise, og I skal glemme alt om, hvorvidt det I gør kan give hende dårlige vaner!
Det er helt okay, at I afleder hende og på den måde får hende til at spise, når situationen er som den er. Hun har brug for varieret kost, fordi hun via kosten også får styrket sit immunforsvar, og hun har brug for proteiner, fibre, fedt, vitaminer og mineraler via kosten for at blive hurtigere rask.
Det er godt, at I giver hende panodil, prøv at tilbyde hende mad, når hun virker rimeligt smertedækket, så er appetitten måske lidt større og lysten til at prøve lidt højere.
Hvis hun hellere vil drikke end spise, så lav forskellige smoothies til hende, så hun får lidt ekstra grønt og frugt på den måde. Giv hende også gerne lidt brødskorper, tvebakker eller lignende, som hun kan sidde og sutte på, opbløde med spyt osv. Så hendes lyst til at smage, sutte, gnaske bibeholdes...
Lav lidt lækrere ting til hende - som måske er lidt lettere for hende at spise, f.eks. lidt gammeldags frugtgrød, bærgrød eller måske en rosinbolle... Nu hvor hun er 9 måneder gammel, må hun få stort set alt at spise, så prøv om du kan finde ud af, hvad hun synes bedst om, og se om du på den måde kan få hende til at spise lidt bare en gang imellem:)
Hun vil måske nyde lidt lun mælk, men også lidt lun frugt-te kan være en mulighed og en måde at få lidt ekstra væske i hende på. Når hun har ondt i ørerne kan det nogle gange lette lidt med lune drikke. En lille smule lun, men stadig meget tynd solbærsaft kan også nogle gange bruges, når hun er syg...
Pasta, spaghetti og lignende er ofte et hit for børn i jeres datters alder, og det findes jo i et utal af former og variationer, så det er også et forsøg værd. Du kan variere sovsen du kommer på, drysse med lidt forskellig ost osv. så hun på den måde også får lidt variation indenbords
Det er især vigtigt, at hun får væske nok, og så må maden komme bagefter. Lidt har også ret og selvom hun risikerer at tabe sig lidt under så lang en sygdomsperiode, så skal det nok gå og hun skal nok komme efter det. Men gør hvad I kan for at få hende til at spise - også selvom det kræver afledning eller mad på skødet eller køkkenbordet - det er okay:)
Rigtig god bedring med hende! Og rigtig meget held og lykke med drænanlæggelsen den 14! Det kommer til at gå rigtig godt :) Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske