Svar: Sygdom og nedsat appetit

29. december 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev og dine spørgsmål :) Jeg vil naturligvis meget gerne svare - og håber, at jeg også kan give dig lidt ro med på vejen :)

Først - der er ingen tvivl om at sygdom nedsætter appetitten. Ingen af os har lyst til at spise særlig meget, når vi er syge - og det gælder uanset, om det er fordi, vi har feber, har kvalme, er forkølede eller har smerter - det kan være ondt i maven, ondt i led og muskler, ondt i halsen eller som hos jeres datter - ondt i ørerne... Appetitten er bare ikke særligt stor, når man er syg, men det er dog vigtigt, at vi stadig forsøger at spise lidt, så kroppen via maden også får fornyede ressourcer - problemet er bare, at det kan I jo ikke forklare jeres datter, fordi hun er så lille, som hun er, så når I tilbyder hende mad, så tager hun kun et par mundfulde, kikker på maden, tager sig til ørerne og bliver ked af det.

Det kan være en god idé at give hende lidt smertestillende (Panodil junior) i den her periode, hvor hun er syg, og hvor I ved at hun har mellemørebetændelse. Det vil hjælpe på hendes smerter, nedsætte evt. feber og være med til at give mere appetit, så hun kan spise lidt mere, og så vil det sandsynligvis også hjælpe på hendes søvn. En god søvn er også vigtig for at blive rask og godt for appetitten :)

Det er vigtigt, at I tilbyder hende små og hyppige måltider. Det er bedre, at hun spiser lidt og tit end få og store måltider. Ved at spise lidt og tit så sikres hun hele tiden, at maven har lidt at arbejde med, og det er også med til at holde hendes blodsukker stabilt og dermed hendes energiniveau stabilt dagen igennem. Samtidig giver små hyppige måltider mulighed for mere variation, så hun får flere forskellige fødevarer og dermed også flere forskellige næringstoffer, som hun skal vokse af :)

Det vil være rigtig godt, at I giver hende nogle af de fødevarer, som I tænker hun vil synes bedst om og accepterer, hvis der lige nu glider lidt mere pasta ned end frikadeller. Netop fordi hun er syg og appetitten ikke er så stor, så er det vigtigste lige nu, at hun spiser lidt - mere end hvad hun spiser. Dog - hun skal naturligvis stadig spise sundt, det er ikke fordi I skal begynde at fylde hende med kager og sodavand :)

Det kan være en god idé at give hende fisk - og det må gerne være smørbart fisk som makrelsalat, rognguf eller sildepostej, det kan også være stegt torskerogn, fiskefilet eller fiskefrikadeller med lidt remoulade... Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra.

Og så til dine spørgsmål:

Man kan ikke sige, at børn generelt vil lave en ny kurve, når de begynder at spise selv. Børn er forskellige, og deres vækstmønster er også forskelligt, og som udgangspunkt bør barnet følge sin egen kurve. Nogle børn vokser rigtig meget de første måneder og herefter vil vægten så stå lidt mere stille - og det kan godt ses sammenfaldende med, at barnet begynder at spise mere rigtig mad, drikker mindre mælk og begynder at bevæge sig mere omkring. Andre børn vokser ikke så meget i starten, men begynder derimod at tage mere på, når de begynder at spise mere rigtig mad... Børn kan derfor krydse en percentil både den ene og den anden vej, så deres vækstmønster kan gå både opad og nedad, hvilket kan være helt normalt, ligesom børn også kan ligge fast på en bestemt percentil.

Når man skal vurdere, om barnet vokser som det skal, så skal man se på rigtig mange forskellige faktorer - både se på barnets vægt og længde - og vurdere dette i forhold til barnets alder. Man skal også se på, hvor barnet befinder sig på kurverne - man skal se på målingerne i forhold til hinanden og også på målingerne over tid, se på om kurverne falder eller stiger. Man skal også vurdere barnets genetiske baggrund - er mor eller far meget høje eller meget lave.. osv. Og så skal man naturligvis også se på, hvordan ...

Annonce

... barnet trives, udvikler sig og generelt virker til at have det :)

Jeres datter vejer 10 kg, og det lyder rigtig fint for hendes alder. Og ja - det kan sagtens være, at hun vil holde denne vægt det næste stykke tid, både fordi hun er syg lige nu, og også fordi hun vil spise mere og mere selv og derfor ikke altid spiser helt så meget, og så vil hun også begynde at kravle, bevæge sig mere rundt, begynde at rejse sig ved møblerne og gå mere og mere omkring.. så hendes energiniveau ændrer sig også. Så hun vil sandsynligvis ikke tage helt så meget på fra nu og til hun er 1 år gammel, og det er helt okay. Det er dog vigtigt, at hun ikke taber sig, og det er også vigtigt, at du hele tiden har en fornemmelse af, at hun trives og udvikler sig i sund og god retning. Og det lyder det som om, at hun gør :)

Det er super godt, at I lader jeres datter være med, når I laver mad. Det er rigtig godt, at hun undervejs får lov til at smage og undersøge maden og på den måde får et helt naturligt forhold til det at spise og til mad generelt. Det er også rigtig godt, at du lader hende spise selv og så forsøger at supplere med lidt på en ske eller gaffel. Det er super godt, hvis I kan spise sammen, så hun spejler sig i jer og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart. Det er vigtigt, at I giver hende madro og ikke presser hende unødigt til at spise eller til at spise noget bestemt.

I er rollemodeller, og hvis I er glade for mad og har et naturligt forhold til det at spise, så vil jeres datter spejle sig i jer, og det I signalerer. Lav familiemad, så I alle kan spise det samme og tal positivt om maden, når I spiser. "Hmm, lækker sovs", "dejligt mørt kød eller fisk", "sprød salat"... Jo mere positivt I kommunikerer omkring maden, jo mere positivt vil hun også opleve det. Og sørg også for en god stemning omkring middagsbordet, så det er hyppigt og dejligt at spise og forbindes med noget rart. Hvis I forældre skændes meget eller stemningen omkring bordet er presset, så vil det kunne gøre, at jeres datter spiser mindre...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Gode madvaner starter meget tidligt, og I er allerede godt igang med at vænne jeres datter til at spise og at måltiderne skal være hyggelige - og det vil påvirke hendes adfærd omkring maden, så hun også spiser, når hun bliver ældre. Jo mere variation af fødevarer, I kan tilbyde hende, før hun bliver 12 måneder, jo bedre er det. Når hun først er blevet et år, så "lukker vinduet mere og mere i", og det bliver sværere at få hende til at smage på ny mad og sværere at få hende til at spise varieret. Og lige nu er det naturligt ekstra svært, fordi hun har en alder, hvor hun gerne vil spise selv og derfor lukker munden for skeen, og samtidig også har mellemørebetændelse og nedsat appetit. Men prøv stadig at variere hendes måltider så meget som muligt, fordi det forebygger kræsenhed senere hen.

Netop fordi du allerede er opmærksom på at inddrage jeres datter i madlavningen, og det lyder som om, at I prioriterer jeres måltider højt, så vil I naturligt påvirke jeres datters adfærd omkring mad senere hen. Hun vokser jo op med en naturlig fornemmelse af, at det med mad og det at spise er noget I prioriterer og nyder, og derfor vil hendes lyst til spise naturligt være større. Du skal derfor endelig blive ved med alt det gode, som du allerede har gang i :) I takt med, at hun bliver ældre, så kan hun være med til at lave mere og mere mad, kan være med til at dække bord osv. Og det vil alt sammen være rigtig godt for hendes spiselyst fremadrettet :)

Hun er som sagt i "jeg lukker munden og vil helst spise selv"-alderen og er samtidig syg, så appetitten er naturligt ikke stor lige nu. Det er dog helt normalt, og tiden arbejder også for jer her :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke, rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.