Svar: Laktoseintolerans - 3 mdr.

20. december 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej Caroline

Tak for dit brev :)

Når man har laktoseintolerance, så har man enten nedsat aktivitet eller helt mangel af enzymet laktase, hvilket gør, at laktose (sukkeret) i mælken ikke nedbrydes, og det kan give problemer med maven. Det kan f.eks. være diarré, oppustet mave, mange prutter, ondt i maven, mavekramper... Ved laktoseintolerance kommer symptomerne udelukkende fra mave-tarm-systemet, barnet har ikke nogen symptomer fra huden (børneeksem) eller øvre luftveje, hvilket kan være tilfældet ved f.eks. mælkeallergi.

Det er, som du skriver, meget sjældent, at små børn har laktoseintolerance. Der fødes kun ca. 10 børn om året med dette, og det kaldes for primær medfødt laktoseintolerance. Det ses ved, at barnet har diarré - uanset om det bliver ammet eller får modermælkserstatning, og diarréen starter lige ved fødslen. Barnet vil ofte være sulten, viser behov for mad og vil meget gerne spise, men det taber sig i vægt.

Når børn med laktoseintolerance reagerer på amning, så er det fordi modermælk indeholder ca. 40-50% laktose. Og når barnet reagerer på modermælkserstatning, så er det fordi dette også indeholder laktose. Har barnet laktoseintolerance, så kan man dog købe laktosefri erstatning, som barnet så skal tilbydes. Der findes lidt forskellige muligheder f.eks. er Nutramigen DHA laktosefri.

Du kan tale med jeres læge om, hvorvidt laktoseintolerance kan være forklaringen på de maveproblemer, som din dreng har. Hvis jeres læge mistænker, at der kan være tale om primær medfødt laktoseintolerance hos ...

Annonce

... din dreng, så kan der laves forskellige undersøgelser. Man kan tage en blodprøve, man kan lave en kikkert undersøgelse af hans tyndtarm og tage en vævsprøve herfra. Man kan også lave en laktosebelastningstest, hvor han gives laktosefri mælk i en periode, ser om symptomerne forsvinder og så reintroducerer mælk med laktose igen, for at se hvordan han så reagerer på det. Og så kan man også lave en gentest, for at se om han har "genotypen C/C".

Der er, som du selv er inde på, en vis arvelighed i laktoseintolerance, og hvis I har asiatiske eller afrikanske gener i jeres familie, så kan laktoseintolerance være mere hyppigt. Med skandinaviske eller nordeuropæiske gener ses det langt mere sjældent - og hvis nyfødte har vandig diarré efter fødslen, ikke tager tilstrækkeligt på eller taber sig i vægt, så skal de altid udredes på børneafdelingen. Jeg ved at I har været omkring børneafdelingen og også børnemodtagelsen flere gange, så måske har de allerede undersøgt din dreng for laktoseintolerance...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Da din dreng får flaske, kan du godt forsøge med Nutramigen, og se om han vil have det, og om det kan hjælpe ham. Problemet er, at når man fjerner mælkesukkeret, så bliver erstatningen naturligt mere sur, og den både smager og lugter meget anderledes end den erstatning, som han er vant til at få. Så det er ikke sikkert, at han vil drikke den med den alder han har. Men det kan naturligvis være et forsøg værd for at se om det gør en forskel hos jer.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god jul til jer herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger