Svar: Laktoseintolerans - 3 mdr.
20. december 2020
Alder:
3 mdr.
Hej Caroline
Tak for dit brev :)
Når man har laktoseintolerance, så har man enten nedsat aktivitet eller helt mangel af enzymet laktase, hvilket gør, at laktose (sukkeret) i mælken ikke nedbrydes, og det kan give problemer med maven. Det kan f.eks. være diarré, oppustet mave, mange prutter, ondt i maven, mavekramper... Ved laktoseintolerance kommer symptomerne udelukkende fra mave-tarm-systemet, barnet har ikke nogen symptomer fra huden (børneeksem) eller øvre luftveje, hvilket kan være tilfældet ved f.eks. mælkeallergi.
Det er, som du skriver, meget sjældent, at små børn har laktoseintolerance. Der fødes kun ca. 10 børn om året med dette, og det kaldes for primær medfødt laktoseintolerance. Det ses ved, at barnet har diarré - uanset om det bliver ammet eller får modermælkserstatning, og diarréen starter lige ved fødslen. Barnet vil ofte være sulten, viser behov for mad og vil meget gerne spise, men det taber sig i vægt.
Når børn med laktoseintolerance reagerer på amning, så er det fordi modermælk indeholder ca. 40-50% laktose. Og når barnet reagerer på modermælkserstatning, så er det fordi dette også indeholder laktose. Har barnet laktoseintolerance, så kan man dog købe laktosefri erstatning, som barnet så skal tilbydes. Der findes lidt forskellige muligheder f.eks. er Nutramigen DHA laktosefri.
Du kan tale med jeres læge om, hvorvidt laktoseintolerance kan være forklaringen på de maveproblemer, som din dreng har. Hvis jeres læge mistænker, at der kan være tale om primær medfødt laktoseintolerance hos din dreng, så kan der laves forskellige undersøgelser. Man kan tage en blodprøve, man kan lave en kikkert undersøgelse af hans tyndtarm og tage en vævsprøve herfra. Man kan også lave en laktosebelastningstest, hvor han gives laktosefri mælk i en periode, ser om symptomerne forsvinder og så reintroducerer mælk med laktose igen, for at se hvordan han så reagerer på det. Og så kan man også lave en gentest, for at se om han har "genotypen C/C".
Der er, som du selv er inde på, en vis arvelighed i laktoseintolerance, og hvis I har asiatiske eller afrikanske gener i jeres familie, så kan laktoseintolerance være mere hyppigt. Med skandinaviske eller nordeuropæiske gener ses det langt mere sjældent - og hvis nyfødte har vandig diarré efter fødslen, ikke tager tilstrækkeligt på eller taber sig i vægt, så skal de altid udredes på børneafdelingen. Jeg ved at I har været omkring børneafdelingen og også børnemodtagelsen flere gange, så måske har de allerede undersøgt din dreng for laktoseintolerance...
Da din dreng får flaske, kan du godt forsøge med Nutramigen, og se om han vil have det, og om det kan hjælpe ham. Problemet er, at når man fjerner mælkesukkeret, så bliver erstatningen naturligt mere sur, og den både smager og lugter meget anderledes end den erstatning, som han er vant til at få. Så det er ikke sikkert, at han vil drikke den med den alder han har. Men det kan naturligvis være et forsøg værd for at se om det gør en forskel hos jer.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god jul til jer herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske