Svar: Diarre/meget hyppige afføringer
6. december 2020
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng har fået en maveinfektion, og det er ret almindeligt hos små børn. Det er dog vigtigt, at du holder din dreng under observation, og da han ikke er mere end 6 måneder gammel, er det rigtig godt, at du har været forbi lægen. Lægen har dog skønnet, at du kan se det an, da han er upåvirket og spiser og drikker, som han plejer.
Små børn kan meget let blive dehydreret, når de får en maveinfektion. Når de har hyppige afføringer, diarré og nogle gange også kaster op, så mister de hurtigt væske, og derfor er det vigtigt at holde øje med, at din dreng hele tiden spiser og drikker, som han plejer. Det er blandt andet derfor, at jeres læge har spurgt ind til dette.
Så vidt jeg ved, så både ammer du og giver flaske, og det skal du gøre, som du plejer. Derudover skal han tilbydes skemad, som I er godt igang med. MEN - det kan være en god idé, at du tilbyder ham skånekost i en periode.
Det vil for det første være en god idé, at du koger vandet til hans erstatning, ligesom du gjorde, da han var helt lille og laver en flaske af gangen. Kogt vand kan være med til at give mere ro i maven. Du kan også give ham kogt afkølet vand af en kop i en periode og ikke give vand direkte fra den kolde hane.
Det vil også være en god idé, at du giver ham stivelsesholdige enkle fødevarer, giv ham f.eks. milde grødtyper - varier f.eks. mellem risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, havregrød og øllebrød - og giv ikke flerkornsgrød med mange kerner.
Brug meget gerne fint revet æble som topping på grøden, da æble indeholder kalium, som han godt kan miste, når han har diarre, og revet æble er samtidig med til at "samle maven".
Giv ham også gerne grøntsagsmos af milde grøntsager som f.eks. kartoffelmos...
Brug meget gerne kogte ris i maden lige nu, ris har også en god effekt i forhold til at give ro i maven og "samle maven" ved diarre.
Brødskorper f.eks. en tvebak, eller enden af et franskbrød, eller det kan være toastbrød, evt. ristet lidt på brødristeren kan også være en god idé at tilbyde ham. Du kan også købe babykiks, som han kan sidde og sutte og gnaske på, det laver blandt andet HIPP. Han skal naturligvis være under opsyn, når han sidder med noget selv.
Han er for lille til at spise rigtig yoghurt eller surmælksprodukt, men du kan købe f.eks. Semper Smoothie Yoghurt, der er tilpasset børn fra 6 måneder og op. Det er også en mulighed, at du tilbyder ham mælkesyrebakterier som dråber i en periode, for at se om det kan give lidt styrke til hans mave.
Maveinfektioner skyldes normal virus, og det kan derfor ikke behandles med antibiotika. Nogle vira kan dog være voldsomme for et lille barn - f.eks. nora-virus, rota-virus og adeno-virus. Symptomerne kan sagtens være diarré i op til 2 uger, og man behandler netop symptomerne...
Så længe der er tale om en mild maveinfektion, så kan du godt passe og observere ham derhjemme. Hvis han får feber, hvis han pludselig ikke vil spise eller drikke, hvis han får ondt i maven, hvis han virker påvirket af det på nogen måde, så skal du kontakte lægen igen. Han må på ingen måde virke sløv eller apatisk, han må ikke virke til at være fraværende, du må ikke have svært ved at vække ham eller have kontakt med ham. Han skal reagere på skiftning osv. fuldstændig som han plejer. Der må heller ikke være blod eller slim i hans afføring. Hvis han stadig har diarre efter 10 dage, så tænker jeg, at det vil være relevant, at du kontakter lægen igen og drøfter, hvorvidt I stadig bør se tiden an eller om der evt. skal tages afføringsprøver.
Rigtig god bedring med ham og håber at du her er hjulpet lidt videre på vej - vær opmærksom på at jeg også har lavet bogen Helens bog om børn & Sygdom :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske