Svar: Diarre/meget hyppige afføringer

6. december 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng har fået en maveinfektion, og det er ret almindeligt hos små børn. Det er dog vigtigt, at du holder din dreng under observation, og da han ikke er mere end 6 måneder gammel, er det rigtig godt, at du har været forbi lægen. Lægen har dog skønnet, at du kan se det an, da han er upåvirket og spiser og drikker, som han plejer.

Små børn kan meget let blive dehydreret, når de får en maveinfektion. Når de har hyppige afføringer, diarré og nogle gange også kaster op, så mister de hurtigt væske, og derfor er det vigtigt at holde øje med, at din dreng hele tiden spiser og drikker, som han plejer. Det er blandt andet derfor, at jeres læge har spurgt ind til dette.

Så vidt jeg ved, så både ammer du og giver flaske, og det skal du gøre, som du plejer. Derudover skal han tilbydes skemad, som I er godt igang med. MEN - det kan være en god idé, at du tilbyder ham skånekost i en periode.

Det vil for det første være en god idé, at du koger vandet til hans erstatning, ligesom du gjorde, da han var helt lille og laver en flaske af gangen. Kogt vand kan være med til at give mere ro i maven. Du kan også give ham kogt afkølet vand af en kop i en periode og ikke give vand direkte fra den kolde hane.

Det vil også være en god idé, at du giver ham stivelsesholdige enkle fødevarer, giv ham f.eks. milde grødtyper - varier f.eks. mellem risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, havregrød og øllebrød - og giv ikke flerkornsgrød med mange kerner.

Brug meget gerne fint revet æble som topping på grøden, da æble indeholder kalium, som han godt kan miste, når han har diarre, og revet æble er samtidig med til at "samle maven".

Giv ham også gerne grøntsagsmos af milde grøntsager som f.eks. kartoffelmos...

Brug meget gerne kogte ris i maden lige nu, ris har også en god effekt i forhold til ...

Annonce

... at give ro i maven og "samle maven" ved diarre.

Brødskorper f.eks. en tvebak, eller enden af et franskbrød, eller det kan være toastbrød, evt. ristet lidt på brødristeren kan også være en god idé at tilbyde ham. Du kan også købe babykiks, som han kan sidde og sutte og gnaske på, det laver blandt andet HIPP. Han skal naturligvis være under opsyn, når han sidder med noget selv.

Han er for lille til at spise rigtig yoghurt eller surmælksprodukt, men du kan købe f.eks. Semper Smoothie Yoghurt, der er tilpasset børn fra 6 måneder og op. Det er også en mulighed, at du tilbyder ham mælkesyrebakterier som dråber i en periode, for at se om det kan give lidt styrke til hans mave.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Maveinfektioner skyldes normal virus, og det kan derfor ikke behandles med antibiotika. Nogle vira kan dog være voldsomme for et lille barn - f.eks. nora-virus, rota-virus og adeno-virus. Symptomerne kan sagtens være diarré i op til 2 uger, og man behandler netop symptomerne...

Så længe der er tale om en mild maveinfektion, så kan du godt passe og observere ham derhjemme. Hvis han får feber, hvis han pludselig ikke vil spise eller drikke, hvis han får ondt i maven, hvis han virker påvirket af det på nogen måde, så skal du kontakte lægen igen. Han må på ingen måde virke sløv eller apatisk, han må ikke virke til at være fraværende, du må ikke have svært ved at vække ham eller have kontakt med ham. Han skal reagere på skiftning osv. fuldstændig som han plejer. Der må heller ikke være blod eller slim i hans afføring. Hvis han stadig har diarre efter 10 dage, så tænker jeg, at det vil være relevant, at du kontakter lægen igen og drøfter, hvorvidt I stadig bør se tiden an eller om der evt. skal tages afføringsprøver.

Rigtig god bedring med ham og håber at du her er hjulpet lidt videre på vej - vær opmærksom på at jeg også har lavet bogen Helens bog om børn & Sygdom :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina