Svar: Urolig baby - 9 uger
30. november 2020
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)
Det er rigtig vigtigt at finde ud af, hvorfor din lille dreng har det så svært og græder så meget som han gør og sover så lidt som han gør... Det lyder dog som om, at du allerede har forsøgt en masse - han er set af egen læge flere gange, han er set af forskellige læger på børnemodtagelsen flere gange, du har haft ham til kiropraktor to gange - og ingen kan umiddelbart finde noget eller finde en forklaring.. og det kan godt være, at der ikke findes en fysiologisk forklaring.
Du er nødt til at overveje, om der kan være flere ting, som bør undersøges. Du nævner, at han er ultralydscannet, og ud fra dette tænker jeg, at luftveje og hjerte er helt som det skal være. Du nævner, at han ikke har nogen låsninger, men naturligt har nogle spændinger i kroppen, som sandsynligvis skyldes den meget gråd. Du nævner, at han har problemer med maven og han har haft det hele tiden - det har været rigtig svært at finde en erstatning, som han trives med og lige nu får han NAN HA og movicol, hvilket er det, som fungerer allerbedst. Han har dog svært ved at spise - sluger ofte maden, finder ikke rigtig ro i forbindelse med måltiderne, og han græder både når han bøvser og prutter.
Jeg synes det er relevant, at du taler med jeres læge igen. Det kan være en overvejelse værd at tjekke hans ører, som du også selv nævner. Derudover tænker jeg, at det må overvejes, om han f.eks. kan have blærebetændelse (så kan det gøre ondt, hver gang han tisser) eller måske har han refluks. Selvom han ikke gylper, så kan han have det man kalder silent refluks - som kan give masser af gråd og urolig søvn. Silent betyder ikke, at barnet er stille men refererer til, at han ikke gylper særlig meget.
Tegn på silent refluks kan være:
- Du kan høre, at der står mælk og kører op og ned. Du kan se, at han laver synkebevægelser - også uden for måltiderne - og du vil have en fornemmelse af, at der står noget i spiserøret, som generer ham.
- Han klynker, virker generelt irritabel og pjevset, græder og virker til at have ondt. Han vil generelt virke meget urolig.
- Han får det ofte værre, når han ligger ned. Han har det bedst i opretstående stilling eller eleveret. Når han ligger ned f.eks. på et tæppe eller når han puttes til en lur, så glider der mælk/mavesyre op gennem spiserøret og det gør ondt - og så bliver han urolig og så græder han.
- Når han ligger ned, så vil du ofte se, at han ligger sig med nakken bøjet bagover. Han finder på den måde selv en stilling, som minimerer tilbageløbet af mælk/syre.
- Han kan have svært ved at holde sin vægt på trods af at han viser behov for gerne at ville spise hyppigt.
- Han kan have tendens til at fejlsynke og kommer let til at "hoste og sprutte", når han drikker mælk.
- Han hikker ofte, og du kan her også have en fornemmelse af, at der måske kommer lidt mælk med op, når han hikker.
- Han græder, når han skal bøvse og når bøvsen kommer op. Og han græder ofte også hvis han gylper. Det gør ondt, når en bøvs skal op og ud...
- Han kan lugte surt ud af munden.
- Han kan blive hæs, så når han pludrer, så kan hans pludren få en lidt hvæsende lyd, ligesom hans vejrtrækning også nogle gange kan lyde hvæsende. Nogle børn begynder også at hoste...
Ud fra det du fortæller - at han er meget grædende, har svært ved at blive puttet, har svært ved at spise, ofte kløjs i mælken, virker til at have ondt, når han spiser, sjatspiser en del osv. Og at han motorisk f.eks. helst vil være på maven og græder, når du putter ham på ryggen, ligesom du beskriver ham som meget "stærk" - måske faktisk nogle gange lægger sig sådan, at han strækker ryggen og ligger med nakken bøjet - det lyder faktisk som om, at han godt kunne have silent refluks.
Jeg tænker, at det vil være helt relevant at tale med lægen om det og overveje medicinsk behandling. Der er også den mulighed, at du tilsætter aprestagum eller johannesbrødkernemel (fortykkelsesmiddel) til hans modermælkserstatning eller du kan prøve at købe en speciel erstatning hjem. Enfamil AR er en specielerstatning lavet til børn med refluks. Det virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven og det holder sig derfor bedre i mavesækken. Og selvom han måske ikke gylper i lårtykke stråler, så kan det måske godt hjælpe ham, hvis erstatningen bedre bliver liggende i maven.
Der er naturligvis også den mulighed, at din lille dreng har kolik. Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at for at man kan give et barn diagnoses kolik, så skal man have udelukket andre årsager - man skal have sikret sig, at barnet ikke har smerter fra skulder, nakke, ryg eller andre steder, ligesom det er udelukket, at barnet lider af overfølsomhed for mælkeproteion eller døjer med andre allergiproblmer. Der er altså tale om et sundt og rask barn, hvor man ikke kan finde en fysisk eller psykisk forklaring på, at barnet græder - men det græder.
Hvis din dreng har kolik, så græder han højst sandsynligt, fordi hans nervesystem er umodent. Det betyder, at han har sværere ved at regulere sine følelser, og han vil være mere utrøstelig. Eller sagt på en anden måde, han vil have sværere ved at finde ro, når du tager ham op og forsøger at trøste ham, det tager længere tid, før han falder til ro. Det betyder også, at han let bliver overstimuleret, hvilket kan forstærke hans gråd...
Derfor er det vigtigt, at du prøver at give ham tid, når du tager ham op. Det er vigtigt, at du holder ham tæt og giver ham din nærhed og tætte kontakt - og det vil være en god idé, hvis du f.eks. kan købe en vikle f.eks. en strækvikle, gerne en model for nybegyndere, så du ikke skal finde overskud til at sætte dig ind i hvordan du "vikler". Du kan få modeller, som du nærmest bare stikker armene igennem. Se f.eks. Caboo. Fordelen ved en vikle er, at du kan have din dreng siddende hos dig hele dagen, hvis det er nødvendigt for at I begge får ro - i en bæresele, bør han ikke sidde ret lang tid af gangen.
Det er også rigtig godt, at du er begyndt at bruge barnevognen og triller lange ture fordi det nogle gange kan få ham til at sove et lidt længere søvnstræk. Ligesom det er super godt, at du forsøger med slyngevuggen, lægger dig med ham, prøver med white noise, beroligende musik osv. Du skal endelig gøre det, som du fornemmer virker og lige nu ikke tænke over, hvorvidt det er en god vane eller ej. Så længe det fungerer, så er det lige nu godt for jer begge!
Når du nogle gange oplever, at han hellere vil ligge for sig selv, så er det sandsynligvis fordi han let bliver overstimuleret, og det er hans måde at sige fra og forsøge at finde ro. Det dur ikke, hvis han er vågen i 5-6 timer af gangen, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe ham til ro og søvn, når han har været vågen et par timer. Igen enten ved at putte ham fra dig, bruge en voksipose eller anden form for sovepose, putte ham i barnevognen og trille en tur, eller ved at lægge ham i slyngevuggen eller som sagt bære ham hos dig i en strækvikle. Så han på den måde får koblet fra. Og selvom du måske kan se, at han ikke overgiver sig men måske sidder hos dig med åbne øjne, så er det okay lige nu - husk på, at du er der for ham, giver ham masser af nærhed og tæt kontakt, hjælper ham med at koble fra - og han er mave mod mave med dig, skærmet fra verden og har han problmer med refluks, så minimeres dette også, når han på denne måde sidder hos dig :) Samtidig med, at du også kan få lavet lidt praktisk...
Og så lige ganske kort omkring den grønne afføring. Det er normalt, at børn der får NAN HA kan have mere grønne afføringer. Derudover, så ser man faktisk nogle gange grønne afføringer hos børn - også uden at man kan finde en egentlig forklaring eller faktisk kan der være flere forklaringer på, hvorfor afføringen har den farve den har. Afføringens farve bestemmes af mængden og arten af bilirubinmetabolitter (især slutproduktet stercobilin) og bilirubinomsætningen er påvirkelig af forskellige ydre forhold udover mælkens sammensætning (tarmens bakterieflora, fødens transittid). Og hos nogle børn vil afføringen være grøn som pesto og derfor meget mørkegrøn. Det er altid vigtigt, at få så grøn en afføring tjekket af lægen, men lægerne på børnemodtagelsen har set det, og de har sagt, at det er okay, selvom du synes, det ser mærkeligt ud. Mørkegrøn afføring kan være okay, selvom det ikke ses så tit :)
Jeg vil anbefale dig at læse "Helens bog om gråd & trøst", som jeg tænker, kan give dig lidt idé om, eller måske flere forklaringer på, hvorfor din dreng græder, og hvordan du trøster og hjælper ham bedst:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske