Svar: Arp eller tør hovedbund
20. maj 2020
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål - og hvor er det synd for din datter, at hun skal døje med det... :(
Det lyder, som du skriver, som om, at din datter som lille har døjet med arp i hovedbunden. Arp ses som fedtede skæl ofte gullige eller brunlige, og de kan sidde som enkelte skel eller som fedtede skorper.
Almindelig vask med vand fjerner ikke arp, og hos små børn anbefaler man at løsne med f.eks. babyolie, så arpen blødgøres, og så fjerne det med et tættekam. Når olien har siddet et stykke tid, så vil det løsne arpen, som så kan gnubbes og løsnes lidt (evt med en babytandbørste - og derefter redes væk med en tættekam - og man reder imod hårretningen. Ofte skal man gøre det flere gange eller gøre det jævnligt og på den måde fjernes arpen helt. Det er også vigtigt, at man ind imellem behandlingerne masserer hovedbunden lidt, for at sætte gang i blodomløbet, det skulle nemlig forebygge dannelsen af arp.
De fleste babyer vokser fra det, og hvis man fra starten sørger for at fjerne den arp som kommer og på den måde undgår, at det sætter sig som en tykkere skorpe eller begynder at brede sig ned i panden eller til øjenbryn og lignende, så vil det ofte forsvinde. Derfor er det lidt usædvanligt, at din datter har haft det gentagende gange, gennem flere måneder og også har det nu, hvor hun er 20 måneder gammel...
Det kan godt være, at din datter har særligt tør hovedbund, og at det er det, som er problemet. Det kan også være, at hun har det, som kaldes skæleksem (seborisk eksem), som også er en form for arp, man kalder det bare skæleksem hos større børn og voksne. Det klør og ses ofte som tørre hvidlige skæl eller gullige fedtede skæl... Det skyldes en gærsvamp, der kaldes pityrosporum ovale og behandlingen er "udrydde" svampen ved at bruge en medicinsk shampoo. Til større børn og voksne kan man også bruge tabletbehandling. En hudlæge kan tage et skrab af skællene og undersøge disse for at finde ud af, om det er den pågældende svamp, der er tale om.
Hvilken type shampoo bruger du til din datter? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kan tale med lægen - evt. få en henvisning til en hudlæge, så I kan finde ud af, hvad det er din datter har, og hvilken type shampoo du i givet fald skal bruge. Måske vil hun have glæde af en almindelig skælshampoo, måske har hun glæde af en shampoo, som indeholder Tea Trea Oil, der skulle hjælpe mod skæl og kløende hovedbund, måske har hun brug for en speciel shampoo ordineret af hudlægen...
Du skal være opmærksom på, at jo mere du vasker din datters hår, og jo mere du fjerner skællene ved at rede med tættekam osv. jo mere vil du også fjerne det naturligt hudfedt, som hun har i sin hovedbund - og det betyder at talgkirtlerne begynder at producerer mere talg, for at kunne følge med, og derved øges problemet mere og mere. Skæleksem opstår netop ofte i hovedbunden, hvor der er stor talgproduktion i forvejen.
Samtidig er det vigtigt at bruge en shampoo som hjælper med at opretholde den rette balance i hovedbunden. Hvis problemet er, at hun producerer for meget hudfedt i hovedbunden, så er det vigtigt, at du ikke vasker håret alt for tit, men det er samtidig vigtigt, at du bruger en shampoo med de rigtige egenskaber.
Mange frisører sælger shampoo, der er lavet til at afhjælpe fedtet hovedbund f.eks. Redken Scalp Relief Oil Detox, du kan derfor spørge din normale frisør, hvad han eller hun vil anbefale. Hvis problemet hos jer er, at hun danner for meget fedt, så vil det være nødvendigt med en shampoo, som ikke tilfører ekstra fugtighed til hovedbunden.
Er problemet derimod, at hun har for tør hovedbund, så vil det være godt at bruge en shampoo, som giver fugt til hovedbunden, og som er lavet specielt til at modvirke udtørring...
Jeg tænker, at du er nødt til at få læge - evt. hudlæge - til at kikke på det og derudfra finde ud af, hvilken shampoo du bør bruge. Australian Bodycare har også lavet en Scalp Care serie, som skulle afhjælpe tør, kløende og irriteret hovedbund... det kunne måske også hjælpe jer.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske