Svar: Forkølelse og Covid-19
5. maj 2020
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring COVID-19 og forkølelse :)
Der er god grund til, at vi skal være opmærksomme på, at vore børn ikke fryser, og at vi skal beskytte dem mod kulde og træk. Kulde og træk kan nemlig medvirke til at nedsætte den naturlige modstandskraft hos barnet.
Det er afgørende for vores immunforsvar, at vi har en nogenlunde konstant kropstemperatur. Kroppens temperatur er med til at regulere vores forsvar mod sygdomme, vores immunforsvar virker bedre og hurtigere, hvis vi har en høj temperatur, og modsat kan immunforsvaret arbejde mere trægt og langsomt, hvis vi udsættes for kulde.
Undersøgelser viser imidlertid også, at kulde-varme alene ikke forklarer, hvorfor kroppen nogle gange er mere modtagelig overfor sygdomme. Hvis man f.eks. udsætter en gruppe mennesker for ens kuldepåvirkning og samtidig påvirker dem med forkølelsesvirus, vil kun nogle af forsøgspersonerne blive syge - dette understreger derfor, at der er andre faktorer, som indvirker på om vores immunforsvar fungerer effektivt.. søvn og stress kan f.eks. påvirke, ligesom hvorvidt vi har mødt det pågældende forkølelsesvirus før og derfor har opbygget forsvar mod netop det.
Førhen i tiden sagde man "det er vigtigt med varme fødder", og det har man faktisk også undersøgt. Forskerne har blandt andet lavet forsøg, hvor en gruppe mennesker er blevet placeret med fødderne i koldt vand, mens en kontrolgruppe sad med fødderne i en tom balje. Flere af forsøgspersonerne udviklede forkølelse efter 4-5 dage, hvis de havde siddet med fødderne i koldt vand. Undersøgelsen viste dog også, at det ikke kun var afkølingen af fødderne, men også andre faktorer som spillede ind...
En af forklaringerne er blandt andet, at kroppen skruer ned for blodomløbet, når vi fryser. Blodkarrene i huden og slimhinderne trækker sig sammen for at holde temperaturen stabil og høj om de livsvigtige organer som f.eks. hjerte og lunger. Det betyder, at der bliver transporteret færre sygdomsbekæmpende hvide blodlegemer ud til de slimhinder som eksponeres for kuld f.eks. i næsen, munden og halsen. Dermed stiger risikoen for infektion - virus har lettere ved at trænge ind - og vi bliver lettere syge.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at din dreng ikke fryser. Og måske vil han have glæde af et par fingerhandsker, som kan varm lidt, men stadig ikke generer hans håndbevægelser og mulighed for at lege.
Han kan også have glæde af uldundertøj, fordi det vil hjælpe ham med at regulere kropstemperaturen. Du kan købe "sommeruld", som ikke er så tykt vævet, men som stadig giver en luftig struktur omkring hans hud, så han holdes varm - som kan suge, hvis han sveder og lune, hvis han fryser. Uld kan altså hjælpe ham og sikre, at han bliver holdt varm og tør, uanset om han sidder, stille, løber eller klatre omkring... og uanset om han nogle gange tager jakken af eller har den på...
Når det så er sagt - hvad betyder det at hans næse løber? Er der tale om gult/grønt snot eller er der tale om klar væske? Det er jo ikke sikkert, at jeres dreng er forkølet, måske har han høfeber og allergi overfor f.eks. birkepollen, som er i luften i øjeblikket.
Pollenallergi giver typisk symptomer fra næse og øjne fra slutningen af januar til starten af september. Det starter med pollen fra el eller hassel, derefter birkepollen, og om sommeren kommer så græspollen og bynkepollen...
Da de er ude hele dagen, kan han jo godt være ekstra eksporteret overfor pollen og godt være eksponeret på en anden måde end derhjemme - alt efter hvad I har af beplantning, hvor I bor... bare en tanke... :)
Nogle børn reagerer også på skimmelsvampesporer, som også kan være i luften - ofte dog en lille smule senere end tilfældet lige nu, men det kan være værd at medtænke...
Høfeber viser sig ved at næsen løber med klar tynd og vandig væske og ofte også virker tilstoppet. Næsen klør ofte. Jeres dreng vil nyse og vil også ofte få lidt røde og kløende øjne...
Måske er jeres dreng ikke forkølet, men reagerer på pollen i luften... På Astma-Allergi Danmark kan du læse meget mere om høfeber :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske