Svar: Astma eller ej
20. april 2020
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I har fået jeres læge til at se på jeres datter, og det er rigtig godt, at I har fået en spray/inhalator til hende.. og hvis det ikke virker, så synes jeg, at I skal kontakte jeres læge igen... Selvom I ikke oplever, at jeres datter selv virker meget generet af det, så kan det sagtens være ubehageligt for hende - hun er for lille til at sætte ord på, hvordan hun har det, og man skal naturligt også medtænke, at hun jo ikke kender andet, Hun ved ikke, hvordan det normalt skal føles at trække vejret...
Små børn vil naturligt blive hyppigt forkølede, næsen klotter til, begynder at løbe og ofte begynder de også at hoste. Hvis de hoster i flere uger, og der samtidig er en hvæsende vejrtrækning, så kalder man det astmatisk bronkitis. Det lyder lidt som en gammeldags kaffemaskine, der trænger til afkalkning og din beskrivelse af, at hendes vejrtrækning "ruller", og at hun "sprutter", lyder meget som dette. De fleste børn vokser fra deres astmatiske bronkitis før skolealderen, men hos nogle børn udvikler det sig til astma.
Det kan være vanskeligt at opdage at barnet har astma, fordi de finder en måde at håndtere det på og derved skjuler, at de faktisk har problemer. Derfor er det rigtig godt, at I er så opmærksomme, som I er.
Man behandler normalt med inhalation, og det er vigtigt, at I ved præcist hvordan I skal give jeres datter medicinen, så I sikrer at den kommer helt ned i lungerne, hvor den skal virke. Man kan give to typer. Den ene gives hver dag for at forebygge anfald, og den anden gives ved anfald.
Airomir, som I har fået, virker ved at udvide bronkierne, og få musklerne i luftvejene til at slappe af. På den måde hjælper den jeres datter med bedre at kunne få luft, bedre at kunne trække vejret. Virkningen af Airomir er kortvarig og bruges ofte ved anfald, og bliver derfor ofte kombineret med forebyggende behandling - dog helt afhængig af, hvordan jeres datter har det og situationen er... Og spørgsmålet er om jeres datter, på trods af, at hun ikke er ældre end hun er, måske har brug for mere forebyggende behandling, det kan I tale med jeres læge om.
Derudover så skal I medtænke om der er ting i jeres hverdag, som I skal ændre på for at forebygge vejrtrækningsbesvær hos jeres datter. Det kan f.eks. være godt at undgå tobaksrøg og mados. Det er også vigtigt, at I sørger for et godt indeklima og sørger for at lufte ud mindst 3 gange dagligt af mindst 5-10 minutter med gennemtræk. Gør rent og brug vaskemiddel, som er svanemærket og uden parfume. Undgå levende lys, brug af brændeovn og lignende...
Jeres datter har det man kalder følsomme luftveje og det betyder, at hun kan få reaktioner og begynde at hoste, hvis I f.eks. opholder jer i et rum, hvor der er gjort rent med parfumeholdige rengøringsmidler eller hvis der er meget støvet, ligesom hun kan blive generet af at være sammen med mennesker, som bruger meget parfume. Det kan også være duftfriskere i hjemmet eller lignende, som hun reagerer på...
Hvis jeres datter har allergi overfor f.eks. dyr, så kan hun også få symptomer på astma/astmatisk bronkitis på grund af dette. Det kan være hund, kat, hest, marsvin, kanin, hamster, køer, rotter og mus... Måske har I et kæledyr som I er nødt til at skille jer af med, måske bor I på landet og hun er påvirket af dyrene omkring jer...
Sørg for at hun ligger med hovedet eleveret, når hun sover. Det kan I gøre ved at komme en pude ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op, og hun på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Hun må også gerne sove med en tynd hovedpude, hvis hun virker til at være parat til dette :)
I kan læse meget mere på astma-allergi.dk :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske