Svar: Astma eller ej

20. april 2020

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I har fået jeres læge til at se på jeres datter, og det er rigtig godt, at I har fået en spray/inhalator til hende.. og hvis det ikke virker, så synes jeg, at I skal kontakte jeres læge igen... Selvom I ikke oplever, at jeres datter selv virker meget generet af det, så kan det sagtens være ubehageligt for hende - hun er for lille til at sætte ord på, hvordan hun har det, og man skal naturligt også medtænke, at hun jo ikke kender andet, Hun ved ikke, hvordan det normalt skal føles at trække vejret...

Små børn vil naturligt blive hyppigt forkølede, næsen klotter til, begynder at løbe og ofte begynder de også at hoste. Hvis de hoster i flere uger, og der samtidig er en hvæsende vejrtrækning, så kalder man det astmatisk bronkitis. Det lyder lidt som en gammeldags kaffemaskine, der trænger til afkalkning og din beskrivelse af, at hendes vejrtrækning "ruller", og at hun "sprutter", lyder meget som dette. De fleste børn vokser fra deres astmatiske bronkitis før skolealderen, men hos nogle børn udvikler det sig til astma.

Det kan være vanskeligt at opdage at barnet har astma, fordi de finder en måde at håndtere det på og derved skjuler, at de faktisk har problemer. Derfor er det rigtig godt, at I er så opmærksomme, som I er.

Man behandler normalt med inhalation, og det er vigtigt, at I ved præcist hvordan I skal give jeres datter medicinen, så I sikrer at den kommer helt ned i lungerne, hvor den skal virke. Man kan give to typer. Den ene gives hver dag for at forebygge anfald, og den anden gives ved anfald.

Airomir, som I har fået, virker ved at udvide bronkierne, og få musklerne i luftvejene til at slappe af. På den måde hjælper den jeres datter med bedre at kunne få luft, bedre at kunne trække vejret. Virkningen af Airomir er kortvarig og bruges ofte ved anfald, og bliver derfor ofte ...

Annonce

... kombineret med forebyggende behandling - dog helt afhængig af, hvordan jeres datter har det og situationen er... Og spørgsmålet er om jeres datter, på trods af, at hun ikke er ældre end hun er, måske har brug for mere forebyggende behandling, det kan I tale med jeres læge om.

Derudover så skal I medtænke om der er ting i jeres hverdag, som I skal ændre på for at forebygge vejrtrækningsbesvær hos jeres datter. Det kan f.eks. være godt at undgå tobaksrøg og mados. Det er også vigtigt, at I sørger for et godt indeklima og sørger for at lufte ud mindst 3 gange dagligt af mindst 5-10 minutter med gennemtræk. Gør rent og brug vaskemiddel, som er svanemærket og uden parfume. Undgå levende lys, brug af brændeovn og lignende...

Jeres datter har det man kalder følsomme luftveje og det betyder, at hun kan få reaktioner og begynde at hoste, hvis I f.eks. opholder jer i et rum, hvor der er gjort rent med parfumeholdige rengøringsmidler eller hvis der er meget støvet, ligesom hun kan blive generet af at være sammen med mennesker, som bruger meget parfume. Det kan også være duftfriskere i hjemmet eller lignende, som hun reagerer på...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis jeres datter har allergi overfor f.eks. dyr, så kan hun også få symptomer på astma/astmatisk bronkitis på grund af dette. Det kan være hund, kat, hest, marsvin, kanin, hamster, køer, rotter og mus... Måske har I et kæledyr som I er nødt til at skille jer af med, måske bor I på landet og hun er påvirket af dyrene omkring jer...

Sørg for at hun ligger med hovedet eleveret, når hun sover. Det kan I gøre ved at komme en pude ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op, og hun på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Hun må også gerne sove med en tynd hovedpude, hvis hun virker til at være parat til dette :)

I kan læse meget mere på astma-allergi.dk :)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger