Svar: Bekymring og sygdom

22. februar 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - som jeg ved, at du bestemt ikke er den eneste, som går rundt med... :)

For mange børnefamilier er det faktisk rigtig svært at få hverdagen til at hænge sammen, når barnet bliver syg. Det er - som hos jer - ikke altid at man kan få fri, selvom der er barnets 1. og 2. sygedag, og hvis man tager fri, så kan man desværre godt opleve, at ens chef ikke bifalder dette... Det er - som I også skriver - også rigtig svært at få bedsteforældre til at passe, mange bedsteforældre arbejder stadig, og de kan heller ikke bare stille op, når barnebarnet er syg...

Så i mange familier giver det bekymringer, når barnet pludselig lægger sig med hoste, feber, udslæt.. og man tænker naturligt "åh nej, hvor længe varer nu det?!", "Hvad skal vi nu gøre?!", "Hvem kan passe?!", "Hvordan skal vi overhovedet få det her til at gå op?!", "Hvad skal vi gøre i morgen?!" osv. osv. Det udløser bekymringer, og det kan være så svært at overskue, at nogle forældre giver barnet Panodil og sender barnet af sted i håb om, at man kan nå det vigtige møde før institutionen ringer... eller man ender med at melde sig selv syg... og intet af dette er naturligt hensigtsmæssigt!

Når børn er syge, så har de brug for deres forældre, og de har brug for at føle sig trygge. Små børn forstår ikke, hvorfor de har det dårligt, og de kan ikke forholde sig til smerter. Når man kun er 18 måneder gammel, så forstår man ikke, hvorfor man har det, som man har det, jeres datter forstår ikke, hvorfor I virker frustrerede, hvorfor det er vigtigt, at hun spiser og drikker, hvorfor det sker.. hun bliver bare usikker og har derfor brug for, at I er der for hende, beroliger og betrygger. Og I skal naturligt kunne tage jer af hende med god samvittighed.

Reglerne for hvordan man kan holde barnets sygedag afhænger af ens arbejdsforhold. Der er forskel alt efter, hvilken type ansættelse man har - om man er offentligt eller privat ansat, og her er der ofte også forskellige betingelser, som man skal opfylde for at kunne holde fri, når barnet bliver syg... Reglerne vil man ofte kunne se i ens ansættelseskontrakt, eller hvis arbejdsstedet har indgået overenskomst, så kan man læse om reglerne der.

Det er ikke altid, at man som forældre har mulighed for selv at tage fri, og hvis man ikke har bedsteforældre, som kan hjælpe, så kan man overveje at søge en reservebedste, som kan træde til i disse situationer. Det kan være en person, som man normalt også bruger som barnepige, og som I som familie kommer til at ...

Annonce

... kende godt. Så vedkommende kan være med til at give tryghed, selvom jeres datter ikke er på toppen. Og naturligvis en person, som I har tillid til, og som I ved vil kunne handle, hvis jeres datter pludselig bliver dårlig. Er hun rigtigt dårlig, så skal hun ikke passes af andre, men af jer forældre, som kender hende bedst.. men er det forkølelse, almen utilpashed, behov for at være hjemme en ekstra dag fra institutionen for at blive helt rask, så kan en reservebedste godt bruges...

Jeg tænker også, at det er en god idé at tale med sine kolleger om, at det med at have små børn, som bliver syge, er svært. Alle med små børn oplever sygdom, og alle ved, at det kan være svært at få hverdagen til at hænge sammen.. og det kan være rart at tale med sine kolleger, hvis man på den måde oplever lidt forståelse i en sådan situation... det kan godt være at forståelsen ikke er der hos chefen, men måske kan den være der hos en god kollega :)

Odense Kommune lavede i 2008 en undersøgelse, som viste, at børn i vuggestue og børnehave i gennemsnit var syge 12 dage om året. Og der er ikke noget at sige til, at forældre derfor ofte står i problemer med på den ene side gerne at ville passe og drage omsorg for sit barn og samtidig også skulle være på og passe sit arbejde... I er altså ikke alene ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan være en rigtig god idé, at I taler med jeres datters institution som om, hvad de gør for at nedbringe børnenes sygefravær. Man ved f.eks., at man kan nedbringe sygefravær ved at have en hygiejnepolitik i institutionen. Det kan f.eks. være at lære børnene at vaske hænder, og at personalet er opmærksom på at vaske hænder på de børn, som endnu ikke kan det.. personalet skal også selv vaske hænder, og det er naturligt vigtigt, at man "lærer at vaske hænderne rigtigt" :) I en hygiejne politik, kan der også være fokus på bleskift, toiletbesøg, næsepudsning, indeklima, rengøring, sovesteder, måltider osv. Sundhedsstyrelsen har udgivet håndbogen "Håndbog om hygiejne og miljø i dagtilbud", som alle institutioner bør kende til :) Sammen med bogen er udgivet tre små film om håndvask med børn, korrekt bleskift og hygiejne ved puslepuden. Derudover er der lavet grafisk materiale, som kan sættes op i institutionen.

Selvom jeg ikke kan fjerne jeres bekymring, så håber jeg, at I kan bruge mine tanker lidt videre... Jeg har også skrevet bogen "Helens bog om Børn & Sygdom", som I måske også kan have glæde af at læse.. :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god bedring med jeres datter, krydser fingre for at hun hurtigt kommer sig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder