Svar: Bekymring og sygdom
22. februar 2020
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - som jeg ved, at du bestemt ikke er den eneste, som går rundt med... :)
For mange børnefamilier er det faktisk rigtig svært at få hverdagen til at hænge sammen, når barnet bliver syg. Det er - som hos jer - ikke altid at man kan få fri, selvom der er barnets 1. og 2. sygedag, og hvis man tager fri, så kan man desværre godt opleve, at ens chef ikke bifalder dette... Det er - som I også skriver - også rigtig svært at få bedsteforældre til at passe, mange bedsteforældre arbejder stadig, og de kan heller ikke bare stille op, når barnebarnet er syg...
Så i mange familier giver det bekymringer, når barnet pludselig lægger sig med hoste, feber, udslæt.. og man tænker naturligt "åh nej, hvor længe varer nu det?!", "Hvad skal vi nu gøre?!", "Hvem kan passe?!", "Hvordan skal vi overhovedet få det her til at gå op?!", "Hvad skal vi gøre i morgen?!" osv. osv. Det udløser bekymringer, og det kan være så svært at overskue, at nogle forældre giver barnet Panodil og sender barnet af sted i håb om, at man kan nå det vigtige møde før institutionen ringer... eller man ender med at melde sig selv syg... og intet af dette er naturligt hensigtsmæssigt!
Når børn er syge, så har de brug for deres forældre, og de har brug for at føle sig trygge. Små børn forstår ikke, hvorfor de har det dårligt, og de kan ikke forholde sig til smerter. Når man kun er 18 måneder gammel, så forstår man ikke, hvorfor man har det, som man har det, jeres datter forstår ikke, hvorfor I virker frustrerede, hvorfor det er vigtigt, at hun spiser og drikker, hvorfor det sker.. hun bliver bare usikker og har derfor brug for, at I er der for hende, beroliger og betrygger. Og I skal naturligt kunne tage jer af hende med god samvittighed.
Reglerne for hvordan man kan holde barnets sygedag afhænger af ens arbejdsforhold. Der er forskel alt efter, hvilken type ansættelse man har - om man er offentligt eller privat ansat, og her er der ofte også forskellige betingelser, som man skal opfylde for at kunne holde fri, når barnet bliver syg... Reglerne vil man ofte kunne se i ens ansættelseskontrakt, eller hvis arbejdsstedet har indgået overenskomst, så kan man læse om reglerne der.
Det er ikke altid, at man som forældre har mulighed for selv at tage fri, og hvis man ikke har bedsteforældre, som kan hjælpe, så kan man overveje at søge en reservebedste, som kan træde til i disse situationer. Det kan være en person, som man normalt også bruger som barnepige, og som I som familie kommer til at kende godt. Så vedkommende kan være med til at give tryghed, selvom jeres datter ikke er på toppen. Og naturligvis en person, som I har tillid til, og som I ved vil kunne handle, hvis jeres datter pludselig bliver dårlig. Er hun rigtigt dårlig, så skal hun ikke passes af andre, men af jer forældre, som kender hende bedst.. men er det forkølelse, almen utilpashed, behov for at være hjemme en ekstra dag fra institutionen for at blive helt rask, så kan en reservebedste godt bruges...
Jeg tænker også, at det er en god idé at tale med sine kolleger om, at det med at have små børn, som bliver syge, er svært. Alle med små børn oplever sygdom, og alle ved, at det kan være svært at få hverdagen til at hænge sammen.. og det kan være rart at tale med sine kolleger, hvis man på den måde oplever lidt forståelse i en sådan situation... det kan godt være at forståelsen ikke er der hos chefen, men måske kan den være der hos en god kollega :)
Odense Kommune lavede i 2008 en undersøgelse, som viste, at børn i vuggestue og børnehave i gennemsnit var syge 12 dage om året. Og der er ikke noget at sige til, at forældre derfor ofte står i problemer med på den ene side gerne at ville passe og drage omsorg for sit barn og samtidig også skulle være på og passe sit arbejde... I er altså ikke alene ...
Det kan være en rigtig god idé, at I taler med jeres datters institution som om, hvad de gør for at nedbringe børnenes sygefravær. Man ved f.eks., at man kan nedbringe sygefravær ved at have en hygiejnepolitik i institutionen. Det kan f.eks. være at lære børnene at vaske hænder, og at personalet er opmærksom på at vaske hænder på de børn, som endnu ikke kan det.. personalet skal også selv vaske hænder, og det er naturligt vigtigt, at man "lærer at vaske hænderne rigtigt" :) I en hygiejne politik, kan der også være fokus på bleskift, toiletbesøg, næsepudsning, indeklima, rengøring, sovesteder, måltider osv. Sundhedsstyrelsen har udgivet håndbogen "Håndbog om hygiejne og miljø i dagtilbud", som alle institutioner bør kende til :) Sammen med bogen er udgivet tre små film om håndvask med børn, korrekt bleskift og hygiejne ved puslepuden. Derudover er der lavet grafisk materiale, som kan sættes op i institutionen.
Selvom jeg ikke kan fjerne jeres bekymring, så håber jeg, at I kan bruge mine tanker lidt videre... Jeg har også skrevet bogen "Helens bog om Børn & Sygdom", som I måske også kan have glæde af at læse.. :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god bedring med jeres datter, krydser fingre for at hun hurtigt kommer sig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske