Svar: Sure opstød - 2 år, 5 mdr.

1. maj 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng lider af refluks, eller det der kaldes mave- eller spiserørskatar. Refluks er egentlig blot betegnelsen for, at der kommer noget surt maveindhold op i spiserøret - og hvis det sker igen og igen gennem længere tid, så kan det udvikle sig til katar. Spiserøret kan ikke tåle den syre, som kommer fra mavesækken, og det betyder, at slimhinden i spiserøret kan begynde at blive til sår, hvilket kan være smertefuldt...

Der kan være forskellige årsager til at mavesyre løber op i spiserøret og nogle gange ender i munden som opstød eller kommer op som opkast. Det ses ofte hos små børn, som stadig får en del mælk, men det kan også ses hos større børn og voksne. Mellem spiserøret og mavesækken sidder en lukkemuskel, og hos nogle er denne muskel lidt slap, hvilket kan være en forklaring. Det kan også skyldes forstoppelse, så maden har svært ved at komme igennem mave- og tarmsystemet, ligesom det også kan forværres af for store og især for fede måltider. Jo større måltider, jo mere maven er udspilet af mad, jo større risiko er der for at der kommer tilbageløb.

Det kan være en god idé, at I i hverdagen er opmærksom på følgende:

Giv jeres dreng flere små hyppige måltider fremfor få og store måltider. Så han stadig får sit behov for næringsstoffer godt dækket, men ikke overfylder sig til hvert måltid.

Vær opmærksom på at hans mave skal fungere og holdes naturligt igang, så han så vidt muligt ikke har problemer med ...

Annonce

... forstoppelse.

Giv ham ikke for fed mad og undgå også syreholdige fødevarer, som f.eks. juice eller citrusfrugter. Giv i stedet gerne lidt yoghurt, en kop mælk, vand, måske lidt havregryn eller lignende...

Vær opmærksom når han ligger ned - hans tendens til opstød vil være større når han ligger eller tumler meget omkring. Også om natten, må I gerne elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han sover.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Vær opmærksom på tøj omkring mave, at bukselinningen ikke må presse ind på hans mave, ligesom en bodystocking nogle gange kan være bedre end todelt undertøj netop for at undgå at tøj presser på maven....

Derudover tænker jeg, at I skal drøfte det med jeres læge. Det vil være helt relevant, at I taler med lægen om, hvorvidt det er noget som skal undersøges nærmere. Lægen kan henvise jer til børneafdelingen, hvor man f.eks. kan vælge at måle syreindholdet i spiserøret/mavesækken eller vælge at lave en kikkertundersøgelse... Jeres læge vil også kunne tale med jer omkring medicinsk behandling, hvis dette skønnes nødvendigt. Der findes flere forskellige muligheder her.

Det er vigtigt, at I taler med lægen - jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres dreng har haft problemer med tilbageløb af mavesyre igennem lang tid, og han ved jo ikke, at det kan være anderledes og kan naturligt ikke sætte ord på, hvor generende det er for ham. Det er vigtigt, at I får ham undersøgt og får givet ham den hjælp, som måske er nødvendig.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to