Svar: Sure opstød - 2 år, 5 mdr.
1. maj 2019
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng lider af refluks, eller det der kaldes mave- eller spiserørskatar. Refluks er egentlig blot betegnelsen for, at der kommer noget surt maveindhold op i spiserøret - og hvis det sker igen og igen gennem længere tid, så kan det udvikle sig til katar. Spiserøret kan ikke tåle den syre, som kommer fra mavesækken, og det betyder, at slimhinden i spiserøret kan begynde at blive til sår, hvilket kan være smertefuldt...
Der kan være forskellige årsager til at mavesyre løber op i spiserøret og nogle gange ender i munden som opstød eller kommer op som opkast. Det ses ofte hos små børn, som stadig får en del mælk, men det kan også ses hos større børn og voksne. Mellem spiserøret og mavesækken sidder en lukkemuskel, og hos nogle er denne muskel lidt slap, hvilket kan være en forklaring. Det kan også skyldes forstoppelse, så maden har svært ved at komme igennem mave- og tarmsystemet, ligesom det også kan forværres af for store og især for fede måltider. Jo større måltider, jo mere maven er udspilet af mad, jo større risiko er der for at der kommer tilbageløb.
Det kan være en god idé, at I i hverdagen er opmærksom på følgende:
Giv jeres dreng flere små hyppige måltider fremfor få og store måltider. Så han stadig får sit behov for næringsstoffer godt dækket, men ikke overfylder sig til hvert måltid.
Vær opmærksom på at hans mave skal fungere og holdes naturligt igang, så han så vidt muligt ikke har problemer med forstoppelse.
Giv ham ikke for fed mad og undgå også syreholdige fødevarer, som f.eks. juice eller citrusfrugter. Giv i stedet gerne lidt yoghurt, en kop mælk, vand, måske lidt havregryn eller lignende...
Vær opmærksom når han ligger ned - hans tendens til opstød vil være større når han ligger eller tumler meget omkring. Også om natten, må I gerne elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han sover.
Vær opmærksom på tøj omkring mave, at bukselinningen ikke må presse ind på hans mave, ligesom en bodystocking nogle gange kan være bedre end todelt undertøj netop for at undgå at tøj presser på maven....
Derudover tænker jeg, at I skal drøfte det med jeres læge. Det vil være helt relevant, at I taler med lægen om, hvorvidt det er noget som skal undersøges nærmere. Lægen kan henvise jer til børneafdelingen, hvor man f.eks. kan vælge at måle syreindholdet i spiserøret/mavesækken eller vælge at lave en kikkertundersøgelse... Jeres læge vil også kunne tale med jer omkring medicinsk behandling, hvis dette skønnes nødvendigt. Der findes flere forskellige muligheder her.
Det er vigtigt, at I taler med lægen - jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres dreng har haft problemer med tilbageløb af mavesyre igennem lang tid, og han ved jo ikke, at det kan være anderledes og kan naturligt ikke sætte ord på, hvor generende det er for ham. Det er vigtigt, at I får ham undersøgt og får givet ham den hjælp, som måske er nødvendig.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske