Svar: Hoste og opkast

23. april 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)

Er jeres dreng blevet se af lægen? Det lyder som om, at han måske er ramt af RS-virus, og jeg synes, at I skal kontakte jeres læge og få lægen til at lytte på ham.

RS-virus er en forkølelsesvirus, som hos voksne og større børn ikke giver nogen symptomer andet end almindelig forkølelse, men hos mindre børn kan give voldsomme symptomer - blandt andet:

Svær forkølelse
Hoste med sejt slim, som kan være svært for barnet at hoste op
Feber
Påvirket vejrtrækning - hurtig eller hvæsende
Sløj almentilstand, og hvor barnet kan blive så træt, at det har svært ved at finde kræfter til at spise og drikke tilstrækkeligt.

Barnet bliver ofte syg 3-7 dage efter, at det er blevet udsat for smitte f.eks. smittet af voksnes eller større søskendes forkølelse - og RS-virus kan varer op til 3 uger. Nogle børn får RS-virus flere gange efter hinanden... RS-virus er hyppigst fra november til april, og det kan godt være dette jeres dreng har eller har haft...

Man kan ...

Annonce

... undersøge om det er RS-virus ved at suge sekret fra næsen og sende dette til undersøgelse. Man kan desværre ikke behandle med antibiotika, da der er tale om en virusinfektion, men nogle børn får i forbindelse med RS-virus astmatisk bronkitis, og det kan behandles med inhalationer. Nogle gange vil man indlægge barnet, - det gælder hvis banet har vejrtrækningsbesvær eller behov for ilt og sugning af slim i næsen. Det gælder dog hovedsageligt hos børn under 6 måneder.

Nogle børn får også lungebetændelse efter en RS-virus, andre børn får mellemmørebetændelse og/eller øjenbetændelse.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er til en vis grad normalt, at børn kaster op i forbindelse med, at de har hosteanfald. Og jeres drengs hosteanfald kan naturligt også skyldes andre ting end RS-virus, det kan jeg ikke udelukke...

Som du beskriver din dreng, så lyder det som om, at jeres læge skal tjekke ham igennem, så I sikrer jer, at der er tale om "forkølelse" og/eller, at han ikke har fået en følgesygdom og har behov for behandling...

Rigtig god bedring med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.