Svar: Drikkeproblemer ved 11 måneder
9. november 2018
Alder:
11 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige :)
Hvor er det dejligt at høre, at hun trives så godt og udvikler sig i så fin retning trods en lidt hård start på livet :) Det er super dejligt, at I fornemmer, hvordan der hele tiden sker en masse med hende både motorisk og mentalt, og at I fornemmer, hvor glad hun er, møver sig rundt, pludrer, peger, vinker osv. Det er bare så dejligt! Det lyder som om, at hun er en pige, som har brug for lidt mere tid - hun tager tingene lidt i sit eget tempo, men det er helt okay - og jeg tænker, at det med koppen også nok skal komme.
Min umiddelbare tanke er, at I derfor skal bibeholde sutteflasken, så hun får den mængde væske, som hun har behov for. Og naturligvis stadig forsøge med kop en gang imellem - og gerne prøve med forskelige kopper, ligesom I allerede gør - så hun stille og roligt vænner sig til at drikke på en anden måde.
Jeg tænker også, om I har talt med en ergoterapeut omkring hendes udfordringer med at drikke, og hvad dette skyldes? Det kunne være en idé. I kan tale med lægen om, hvorvidt det er muligt at få en henvisning, og I kan også søge hjælp privat.
Det kan være en idé at undersøge hendes mundmotoriske udvikling. Du skriver, at hun altid har haft svært ved at spise, men at det går langt bedre nu. Og der kan være mange årsager til at børn har svært ved at spise fast føde. Tiden har dog hjulpet jeres datter her, men det at drikke er sværere for hende...
Det er især vand, som er svært - og du skriver, at hun gylper, skvulper og hikker... Måske er det fordi vand jo er tyndt og tendens til at fejlsynke derfor er større, og det er vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres datter har det synkebesvær, som hun har. Hvis hun har tendens til at fejlsynke, så kan hun for det første få infektioner (f.eks. lungebetændelse), hun kan også have smerter ved synkning, hvilket kan være årsagen til, at hun afviser koppen, når I forsøger. Hun kan begynde at frygte det at spise og synke, fordi ubehaget er så voldsomt for hende, måske drejer hun hovedet, når hun skal synke eller virker besværet...
En ergoterapeut med speciale i børn og mundmotorik kan undersøge jeres datter og lave et træningsforløb med hende - som I også kan lave derhjemme. Det er vigtigt at stimulere hendes synke-, spise- og drikkefunktion, og det gøres blandt andet ved at massere gummer, tunge og gane, ved at tilbyde hende kost med forskellig smag og konsistens og også temperatur. Nogle gange kan det være lettere at synke vand, som er 37 grader, andre gange vand, som er iskoldt...
Når I giver jeres datter mad og drikke, så er det vigtigt, at hun sidder rigtigt, ret op og ned og med hovedet lige i forhold til kroppen. Hvis hun sidder og falder sammen eller måske lægger hovedet bagover, så bliver det naturligt noget sværere for hende at synke...
I kan med fordel forsøge at tilbyde hende f.eks. smoothies, milkshakes eller lignende lidt tykkere drikke, for at se om det kan hjælpe hende med at drikke af en kop. I kan også vælge at bruge fortykkelsesmiddel - aprestagum/johannesbrødkernemel - fordi det igen kan gøre det lettere for hende at drikke...
Og så til dine egentlige spørgsmål :)
Hendes væskebehov afhænger af hendes vægt, og ud fra din beskrivelse og hendes fødselsvægt, så tænker jeg, at hun måske vejer ca. 7.5-10 kg nu? Det vil betyde, at hendes døgnbehov vil være ca. 100 ml pr kg hun vejer. Vejer hun mere end 10 kg, så vil hendes døgnbehov være større. Udregningen for børns basale behov lyder:
Kropsvægt 5-10 kg: 100 ml/kg (væskebehov/kg/døgn)
Kropsvægt 10-20 kg: 1000 ml + 50ml/kg over 10 kg (væskebehov/kg/døgn)
Kropsvægt over 20 kg: 1500 ml + 20ml/kg over 20 kg
Hvis barnet har feber, kaster op, har diarre og lignende, så vil væskebehovet være større, ligesom børn der sveder meget, også kan have brug for ekstra væske. Dertil kommer, at for nyfødte gælder der lidt andre udregninger - man beregner ofte 170 ml/kg den første levemåned, og fra 2. til 6. levemåned nedsættes mælkeindtaget gradvist til gennemsnitligt 110 ml/kg...
Jeg vil anbefale, at I får undersøgt, hvorfor hun har de mundmotoriske vanskeligheder hun har og får hjælp til at stimulere hende mundmotorisk, ligesom det vil være rigtig godt, at I forsøger at tilbyde hende mad og drikke, som hun kan kapere. Derudover vil jeg anbefale, at I bibeholder sutteflasken, så hun får den væske, som hun naturligt har behov for, men stadig øver med kop ved siden af - præcis som I allerede forsøger :)
Hun må gerne få sutteflaske til hun er ca. 18 måneder, hvis det viser sig nødvendigt - men I skal naturligvis forsøge at hjælpe hende til at drikke af en kop, så hun hjælpes til at lære dette, og så behovet for flaske gradvist trappes ud :) Der er altså stadig masser af tid at løbe på, og om I gør hende en bjørnetjeneste ved at bibeholde flasken i længere tid afhænger naturligt af, hvorfor hun har de problemer hun har, og hvad behandlingen fremadrettet vil være :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Jeg glæder mig til at følge jer og høre, hvordan det videre går jer og jeres lille datter!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske