Svar: Sure opstød

20. oktober 2018

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det kunne godt lyde som om, at jeres dreng har det, man kalder refluks... havde han problemer med refluks, da han var spæd?

Det er helt normalt, at der kan ske tilbageløb af maveindhold, når man tumler og leger, men det lyder som om, at det hos jer sker meget ofte, og du fortæller også, at han nogle gange ender med at kaste lidt op. Du fortæller også, at han er god til at holde det nede, hvilket jeg læser som, at der ofte kommer tilbageløb, men at I kan se, at han synker det... Og jeg synes faktisk, at I skal tale med lægen omkring det.

Når man har tilbageløb af maveindhold, så kan man få det, som kaldes syregener - det vil sige halsbrand og brystsmerter, sure opstød, svie fra spiserøret og maven, og det er meget ubehageligt. Hvis jeres dreng altid har haft dette, så ved han jo ikke, at det kan være anderledes, og han er naturligt også stadig så lille, at han vil have svært ved at sætte ord på, hvad han oplever. Men det vil være ...

Annonce

... relevant at tale med lægen om, hvorvidt det er noget, I bør undersøge nærmere, og/eller noget som bør behandles.

Man kan behandle med syre neutraliserende medicin, og det kan I tale med lægen om.

Derudover kan det være en god idé at lade ham sove med hovedgærdet eleveret i hans seng, så han ligger lidt højere med hovedet, når han sover.

Det kan være en god idé at undgå meget fede og krydrede måltider, ligesom det kan være bedre at han spiser lidt og tit end meget store måltider af gangen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan også være en god idé at undgå mad og drikkevarer, som irriterer hans slimhinde direkte. Det kan f.eks. være citrusfrugter, tomater, sure bær, sodavand, juice.

I skal også sikre, at hans mave holdes igang naturligt. Har han tendens til forstoppelse, så kan det nogle gange gøre refleksen værre...

Voldsomme tumleture eller tøj som strammer hen over maven kan også irritere og øge antallet af opstød...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene