Svar: Sure opstød
20. oktober 2018
Alder:
23 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det kunne godt lyde som om, at jeres dreng har det, man kalder refluks... havde han problemer med refluks, da han var spæd?
Det er helt normalt, at der kan ske tilbageløb af maveindhold, når man tumler og leger, men det lyder som om, at det hos jer sker meget ofte, og du fortæller også, at han nogle gange ender med at kaste lidt op. Du fortæller også, at han er god til at holde det nede, hvilket jeg læser som, at der ofte kommer tilbageløb, men at I kan se, at han synker det... Og jeg synes faktisk, at I skal tale med lægen omkring det.
Når man har tilbageløb af maveindhold, så kan man få det, som kaldes syregener - det vil sige halsbrand og brystsmerter, sure opstød, svie fra spiserøret og maven, og det er meget ubehageligt. Hvis jeres dreng altid har haft dette, så ved han jo ikke, at det kan være anderledes, og han er naturligt også stadig så lille, at han vil have svært ved at sætte ord på, hvad han oplever. Men det vil være relevant at tale med lægen om, hvorvidt det er noget, I bør undersøge nærmere, og/eller noget som bør behandles.
Man kan behandle med syre neutraliserende medicin, og det kan I tale med lægen om.
Derudover kan det være en god idé at lade ham sove med hovedgærdet eleveret i hans seng, så han ligger lidt højere med hovedet, når han sover.
Det kan være en god idé at undgå meget fede og krydrede måltider, ligesom det kan være bedre at han spiser lidt og tit end meget store måltider af gangen.
Det kan også være en god idé at undgå mad og drikkevarer, som irriterer hans slimhinde direkte. Det kan f.eks. være citrusfrugter, tomater, sure bær, sodavand, juice.
I skal også sikre, at hans mave holdes igang naturligt. Har han tendens til forstoppelse, så kan det nogle gange gøre refleksen værre...
Voldsomme tumleture eller tøj som strammer hen over maven kan også irritere og øge antallet af opstød...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske