Svar: Ude med feber?

15. oktober 2018

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære L

Tak for dit spørgsmål :)

Der findes ikke et helt klart svar på dit spørgsmål om, hvorvidt børn bør være inde eller ude, når de er syge. Det afhænger helt af barnets temperatur og almentilstand, og det må derfor vurderes individuelt...

Normal kropstemperatur ligger omkring 37 grader, når man måler den i endetarmen. Det kan dog godt variere lidt fra person til person, og ofte er vores temperatur også lavere om morgenen, end den er om aftenen.

Man skal have mere end 38 grader i temperatur, for at der er tale om feber. Et barn med forhøjet temperatur skal have rigeligt med væske, og barnet skal afklædes, så det kan komme af med varmen, ligesom det kan have brug for et tyndt bomuldstæppe over sig, hvis det fryser..

Som udgangspunkt må børn gerne lege og være ud af sengen - og kan derfor også godt komme en tur uden for, hvis de har lyst og overskud til det. Men det er vigtigt ikke kun at se på det tal, som termometeret viser, men også se på barnet.

Børn kan godt være rigtigt dårlige ved en temperatur på f.eks. 38.7, hvor man er nødt til at observere dem tæt. Med dårlig mener jeg, at man tydeligt kan mærke, at barnet er påvirket af sin sygdom, måske virker barnet sløv, træt, huden er klamtsvedende og bleg eller er måske rød, varm og hævet, barnet har nedsat appetit, smerter osv. Og et barn kan også sagtens have 39.4 i feber og virke helt upåvirket.. Temperaturen siger derfor ikke nødvendigvis noget om, hvor syg barnet er...

Hvis et barn har det dårligt, vil det ofte slet ikke have lyst til at lege, men i takt med at barnet får det bedre, så vil lysten til at lege naturligt vende tilbage - og det er helt okay, at man her giver barnet mulighed for at komme ud og f.eks. triller en tur med barnevognen eller leger lidt udenfor. Det kan også være med til at give lidt fornemmelse af, hvor frisk barnet er, og hvor meget overskud barnet egentlig har... og dermed også indtryk af, hvornår barnet måske er parat til institutionslivet igen... generelt må det anbefales, at børn har en feberfri dag derhjemme, hvor de kan lege osv. før de kommer tilbage i institution.

Er barnet tydeligt dårlig, så synes jeg ikke, at barnet ...

Annonce

... skal udenfor, men i stedet observeres tæt indendøre. Man kan skabe frisk luft og sikre et køligt rum ved at åbne vinduer og lukke døre, trække gardiner for osv. Har man feber er det godt at sove køligt.

Har barnet høj feber 39.5-40, så ville jeg personligt heller ikke tage mit barn udenfor, heller ikke selvom barnets almentilstand ikke virkede voldsomt påvirket... og er der tale om et meget lille barn, så ville jeg også være påpasselig med at lade barnet være ude og ville prioritere at observere barnet tæt indendøre. Et lille barn med feber bør efter min mening heller ikke sove ude...

Børn med feber hjælpes bedst ved, at vi hjælper dem med at regulere varmen. Det betyder, at når temperaturen stiger, og barnet derfor fryser, så har det brug for et let lagen eller lignende over sig. Når barnet har det varmt og temperaturen er høj i hele kroppen, så vil det begynde at svede, og her skal vi hjælpe barnet med at få tøjet af, så barnet kan komme af med varmen. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden hjælper tøj på - tøj af efter barnets behov og det kræver naturligt, at vi hele tiden er i nærheden og kan observere barnet og ændringer i barnets almentilstand...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Er barnet meget forkølet, hoster, har generede slimhinder osv. så vil det være godt at vi hjælper barnet med lidt lune drikke, som kan løsne den slim som danner sig. Det kan f.eks. være lidt lun kamille te eller lignende koffeinfri te. Også her kan lidt kølig frisk luft nogle gange være godt, fordi det også kan være med til at løsne slim og lette vejrtrækningen, men det afhænger som sagt meget af barnets almentilstand og må vurderes individuelt.

Jeg tænker, at de første dage, hvor barnet er syg, vil de ofte have høj feber og påvirket almentilstand, og her vil jeg lade barnet være inde, så jeg kan observere barnet bedst muligt. I takt med at barnet får det bedre og selv viser lyst til aktivitet, vil jeg lade barnet lege og prøve at være lidt udenfor, hvis barnet selv viser lyst til det... Så en balance mellem de to ting :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale jer min bog "Helens bog om børn og sygdom" :)

Rigtig god bedring med dem begge!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!