Svar: Stort storkebid

22. september 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Stort tillykke med den lille pige - dejligt at høre, at I har fået en lillesøster og tak for dit brev :) Det er helt naturligt, at du bliver forskrækket og bekymret, når du oplever, at din datter har flere storkebid i ansigtet, og det er rigtig godt, at du forsøger at finde ud af, hvad det er, hvad du kan gøre, og om du skal gøre noget ved det :)

Storkebid kaldes også nævus. De sidder ofte i nakken, i panden, ved øjnene og næsen og betegnelsen storkebid stammer fra dengang, hvor man sagde, at de nyfødte kom båret i storkens næb. Ca. en tredjedel af alle nyfødte fødes med storkebid.

Storkebid er ufarlige. De ses som flade blegrøde pletter, og når man trykker på dem, så bliver de mere blege.. Hvis barnet har det meget varmt eller græder meget, så kan mærket træde tydeligere frem.

De forsvinder ofte af sig selv, som du har læst. Ca 40% forsvinder indenfor de første måneder og mange forsvinder før 18 måneders alderen. Hos enkelte børn vil mærket kunne ses op i børnehavealderen, men bliver gradvist mere blegt. Og hos enkelte forsvinder det ikke, jeg har f.eks. stadig et i nakken :) Hvis mærket er meget stort og/eller meget rødt, så kan man overveje om det skal behandles med laser - ikke fordi det er farligt, men fordi det rent kosmetisk kan genere barnet, hvis det f.eks. sidder i ansigtet.

Du skriver, at du især er bekymret for mærket ved hendes næse, og som jeg læser dit brev, så er dette mærke større og måske også mere rødt end de øvrige mærker....

Små børn kan have mange forskellige mærker, ofte er det ufarligt og uproblematisk, men de mærker, ...

Annonce

... som f.eks. kaldes hæmangiomer skal man være særligt opmærksom på. Disse mærker udgår fra blodårer, og de starter ofte som en rød plet og så vokser de i størrelse. Man kalder ofte disse mærker for jordbærmærker, når de ses som et rødt hævet mærke på huden.

De kræver normalt ikke behandling med mindre de sidder f.eks. ved øjnene, munden, næsen og kan dække for f.eks. luftveje eller sidder steder, hvor de kan påvirke kredsløbet. Mellem 3-10% af alle nyfødte fødes med hæmangiomer, man skelner mellem medfødte hæmangiomer, og det der kaldes infantile hæmangiomer og det er en lægelig opgave at undersøge, hvilken type der er tale om.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er ikke akut farligt, men et mærke som man naturligt skal holde lidt øje med. Derfor skal du også holde øje med, om din datters mærker ændrer sig i takt med, at hun bliver ældre - og om de bliver mere røde, hævede osv. Jeg synes, du skal tale med din læge om det, og hvis du oplever, at datters mærker ændrer sig på en måde, som bekymrer dig, så kan lægen give dig en henvisning til en hudlæge. Hudlægen kan undersøge din datters mærker, og fortælle hvilken slags mærker, din datter har - og netop sikre, at der er tale om storkebid.

Indtil videre, har du fået at vide, at det er storkebid hun har, og pas nu på med at læse for meget på nettet, finde billeder osv. for så vil du blive meget forskrækket og ked af det! Prøv om du kan undgå dette og hold fast i det du indtil videre har fået at vide - storkebid er ufarlige, og de forsvinder ofte af sig selv :)

Sender dig et stort knus med på vejen - og glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor