Svar: Grædende 3 måneders baby

13. maj 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mie

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - og velkommen tilbage - og stort tillykke med lillebror :)

Det er rigtig godt, at du har talt med jeres læge, for man skal naturligvis sikre sig, at jeres dreng ikke er syg og skal have behandling - børn som går fra at være glade til pludselig at græde, sove rigtig meget og protesterer mod brystet skal undersøges. Og jeg tænker faktisk, at lægen bør tjekke jeres dreng igennem.

Det at jeres lille dreng har været forkølet kan godt have sat sig på ørerne, så han har fået væske i mellemøret eller mellemørebetændelse - og det kan godt forklare, hvorfor han er så ked af det og vågner og græder, når han har sovet lidt. Nogle børn får også urinvejsinfektion / blærebetændelse, og det kan også give gråd og stor utilpashed. Her kan man tage en urinprøve fra - på apoteket kan man købe en urinopsamlingspose, der kan bruges til babyer :)

Derudover så synes jeg ikke, at hans vægt skal falde. Selvom vægten naturligt godt kan stå stille eller børn kan tabe sig lidt i forbindelse med sygdomsperioder, så er han stadig så lille, at det er vigtigt, at han ikke taber sig for meget - og du spørger, om han kan være sulten. Jeg tænker, at det kan han godt, og jeg synes faktisk, at du skal prøve at tilbyde ham en flaske med modermælkserstatning. Selvom du ammer fuldt, og han især om natten lyder til at spise hyppigt, så er det vigtigt, at han også spiser godt om dagen. ...

Annonce

... Du kan stadig godt prøve at lægge ham til brystet først, og så kan du supplere med en flaske, og se hvad han siger til det. Hvis han sluger 80 ml eller mere, så er han nok sulten, hvis han kun spiser 20 ml, så har han fået nok hos dig... Det må komme an på en prøve.

Det er bestemt ikke meningen, at han skal sove hele dagen væk, og det er vigtigt, at han spiser hos dig ca. hver 3 time. Der bør ikke gå mere end 4 timer imellem hans amninger. Hvis han ikke spiser hos dig, men afviser brystet, græder osv. så synes jeg du skal forsøge med en flaske for at se om han vil acceptere den og så du sikrer dig, at han ikke græder og reagerer som han gør, fordi han har brug for mere mælk :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til hans hæshed, så kan det skyldes begge dele - det kan både være på grund af forkølelsen og på grund af gråd. Hvis storebror også har været forkølet, så kan lillebror godt være smittet af ham - og det er igen vigtigt at få lægen til at tjekke lillebror igennem. Det kan dog også sagtens skyldes, at han har grædt rigtig meget de sidste mange dage og derfor er blevet hæs. Hæshed skyldes ofte irritation af stemmelæberne og den irritation kan komme både af virus og af gråd. Skyldes det gråd, er det helt ufarligt og vil forsvinde igen af sig selv i takt med, at han ikke længere græder så meget:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S