Svar: Grædende 3 måneders baby
13. maj 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - og velkommen tilbage - og stort tillykke med lillebror :)
Det er rigtig godt, at du har talt med jeres læge, for man skal naturligvis sikre sig, at jeres dreng ikke er syg og skal have behandling - børn som går fra at være glade til pludselig at græde, sove rigtig meget og protesterer mod brystet skal undersøges. Og jeg tænker faktisk, at lægen bør tjekke jeres dreng igennem.
Det at jeres lille dreng har været forkølet kan godt have sat sig på ørerne, så han har fået væske i mellemøret eller mellemørebetændelse - og det kan godt forklare, hvorfor han er så ked af det og vågner og græder, når han har sovet lidt. Nogle børn får også urinvejsinfektion / blærebetændelse, og det kan også give gråd og stor utilpashed. Her kan man tage en urinprøve fra - på apoteket kan man købe en urinopsamlingspose, der kan bruges til babyer :)
Derudover så synes jeg ikke, at hans vægt skal falde. Selvom vægten naturligt godt kan stå stille eller børn kan tabe sig lidt i forbindelse med sygdomsperioder, så er han stadig så lille, at det er vigtigt, at han ikke taber sig for meget - og du spørger, om han kan være sulten. Jeg tænker, at det kan han godt, og jeg synes faktisk, at du skal prøve at tilbyde ham en flaske med modermælkserstatning. Selvom du ammer fuldt, og han især om natten lyder til at spise hyppigt, så er det vigtigt, at han også spiser godt om dagen. Du kan stadig godt prøve at lægge ham til brystet først, og så kan du supplere med en flaske, og se hvad han siger til det. Hvis han sluger 80 ml eller mere, så er han nok sulten, hvis han kun spiser 20 ml, så har han fået nok hos dig... Det må komme an på en prøve.
Det er bestemt ikke meningen, at han skal sove hele dagen væk, og det er vigtigt, at han spiser hos dig ca. hver 3 time. Der bør ikke gå mere end 4 timer imellem hans amninger. Hvis han ikke spiser hos dig, men afviser brystet, græder osv. så synes jeg du skal forsøge med en flaske for at se om han vil acceptere den og så du sikrer dig, at han ikke græder og reagerer som han gør, fordi han har brug for mere mælk :)
Med hensyn til hans hæshed, så kan det skyldes begge dele - det kan både være på grund af forkølelsen og på grund af gråd. Hvis storebror også har været forkølet, så kan lillebror godt være smittet af ham - og det er igen vigtigt at få lægen til at tjekke lillebror igennem. Det kan dog også sagtens skyldes, at han har grædt rigtig meget de sidste mange dage og derfor er blevet hæs. Hæshed skyldes ofte irritation af stemmelæberne og den irritation kan komme både af virus og af gråd. Skyldes det gråd, er det helt ufarligt og vil forsvinde igen af sig selv i takt med, at han ikke længere græder så meget:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske