Svar: Vores datter klør sig voldsomt
18. februar 2018
Alder:
5 mdr.
Kære C og H
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om, at jeres datter er meget plaget af børneeksem, og det er rigtig godt, at I behandler hende og smører hende flere gange dagligt med creme. Det kan være en god idé, at I f.eks. smører hende efter et kort og ikke for varmt bad, fordi huden her er mest modtagelig for cremen, og det hjælper huden til at holde på fugtigheden.
Hos de mindste børn starter eksem ofte i ansigtet og på ydersiden af arme og ben, senere hen sætter eksemen sig i bøjefurerne i armhulerne og i knæhaserne - og det klør. Det kan klø og irriterer rigtig meget, og det lyder til at være slemt for jeres datter, når hun nogle gange klør sig til blods, hun er jo kun 5 måneder gammel... Det er fint, at I giver hende handsker på, når hun skal sove. Og I skal naturligvis også være opmærksomme på at klippe eller file hendes negle...
Det lyder som om, at hun er generet i ansigtet, også selvom I ikke umiddelbart kan se noget eksem der, og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I kan finde ud af, hvad der udløser, eller hvad der forværrer hendes eksem og dermed hendes kløe...
Og ja, det kan (i hvert faldt på sigt) være en god idé at få undersøgt, om hun kan have allergi. Børneeksem behøver ikke at have noget med allergi at gøre, men har barnet allergi, så kan eksemen forværres af barnets allergiske reaktioner. Det kan f.eks. være visse fødevarer, parfume, pollen, eller barnet kan reagere på husdyr som hund og kat...
Det kan være svært at undersøge så lille et barn, det kan være svært at tolke på de allergitests man laver - og derfor vil allergiudredning ofte kun blive foretaget, hvis barnet ikke har det betydeligt bedre af kombinationsbehandling mellem fugtighedscreme og steroidcreme. Det er vigtigt, at I samarbejder med jeres læge, og lægen kan henvise jer videre til en allergologisk afdeling, hvis det skønnes nødvendigt.
Man kan dog godt prikteste små børn og viser testen, at hun reagerer allergisk overfor visse stoffer, så kan man godt regne med dette. En allergitest er lige så pålidelig hos små børn som hos ældre. Man kan også vælge at allergiteste flere gange, og så sammenligne de tests, hun har fået foretaget, f.eks. når hun er ½ år, og når hun er 1 år, men det er alt sammen noget, som I skal drøfte og lægge planer for sammen med jeres læge...
Det er vigtigt, at I generelt bruger svane- og blomstermærkede produkter, også gerne produkter med Astma-Allergis Blå Krans. Det gælder f.eks. vaskepulver, rengøringsmidler, de forskellige babyprodukter I køber osv. Det er også vigtigt, at I iklæder hende tøj, som hun kan ånde i og som ikke kradser eller let kommer til at virke fugtigt...
Og så er det også sådan, at små børn ofte klør sig i ansigtet, når de spiser, og når de er trætte.. At hun klør sig der, behøver således ikke at have noget med allergi eller eksem at gøre - men hun skal naturligvis ikke klø sig så voldsomt, at hun behøver handsker.. og handler det om træthed, så skal hun, når hun først sover, helst slappe af i kroppen og ikke være generet af kløe...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske