Svar: Forkølelse og søvn - 9 mdr.

4. december 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Øv.. det er rigtig svært med efterår- og vinterperioden, fordi det ofte betyder forkølelse, utilpashed, sygdom... og dermed ofte påvirkede søvn- og spisevaner. Det er desværre helt normalt, at din dreng sover rigtig dårligt i øjeblikket. Når næsen er stoppet, så er det svært for ham at trække vejret optimalt, og hans søvn bliver naturligt afbrudt. Det er også svært for ham at spise særlig meget, appetitten bliver påvirket og han vil måske helst drikke lidt lun mælk, fordi det er let og det løsner - men han har brug for at spise for også at sove godt...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde fast i en dagsplan, som sikrer ham mange små måltider dagen igennem. Hans immunforsvar skal blandt andet styrkes via kosten, så jo mere varieret mad du kan give ham, jo bedre er det. Og så betyder det kke så meget, hvis shan ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han måske lidt mere til det næste...

En dagplan kan se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer eller lignende rester fra aftensmaden. Må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost - det kan være hjemmelavet eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Det kan også være at han vil synes om lidt frugtgrød med lidt mme. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Tilbydes en godnatgrød, som fast del af putteritualet - ca kl 19.30. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Når du putter ham om dagen så prøv at sætte ham i barnevognen og tril en tur, hvor han starter med at sidde op. På den måde kan du anerkende hans lyst til at opleve, følge med i hvad der sker omkring jer. Han kan mærke vinden i ansigtet og I kan kikke på ting I kører forbi "se fuglen - pip-pip", "hov der var en hund, vov-vov", "det var en stor bus - bbrrr siger bussen" osv. Og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat.

Om aftenen kan du forsøge at udnytte det at han tilbydes flaske - han må gerne få sin flaske direkte i sengen, når blot du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det er en god ide at han sover med hovet let løftet, når han er så forkølet som han er, så det må du gerne bibeholde. At få flasken i sengen gør, at I kan undgå skiftet fra din favn og ned i seng, som han lyder til at protestere lidt imod, og samtidig kan det måske være en måde at hjælpe ham til at sove, uden at du behøver svøbe ham...

Et bad om aftenen kan hjælpe ham til fysisk ro, især hvis det ligger ca 1 time før han puttes og afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med ...

Annonce

... lidt creme osv. Og så afsluttes med en godnatgrød. Grøden fylder ham lidt ekstra op til natten og sikrer, at han kan sove bedre og mere sammenhængende nattesøvn.

Og så er det rigtig fint, at du forsøger at hjælpe ham ind i søvnen ved at sidde og holde hænderne på ham, stryge stille og roligt op af ryggen og ned over blenumsen - og han må gerne sove på mave med den alder han har. Og hvis han så bliver ked af det, så kan du tage ham op, berolige og betrygge og når roen atter falder over ham, så prøve at putte ham tilbage i sengen og hjælpe ham ind i søvnen der.

Du skal naturligvis forsøge at holde hans luftveje rene, så det kan være en god idé at rense hans næse før han skal sove. Det kan være med lidt saltvand og evt. en næsesuger. Du kan smøre huden omkring hans næse med lidt salve eller vaseline, hvis han bliver rød og irriteret.

Han har naturligt stadig brug for sine 3 flasker i døgnet, men han må også godt få lidt te, nu hvor han er så forkølet og hoster. Du kan derfor godt give ham lidt lun te om formiddagen eller om eftermiddagen sammen med hans mellemmåltid. Det skal være mild koffeinfri te f.eks. kamillete. Og han kan drikke det af en kop.

Du skal holde øje med ham. Hvis du har på fornemmelsen at han har ondt, får feber, at forkølelsen sætter sig på hans ører og giver ham mellemørebetændelse eller hvis hans hoste udvikler sig, så er det vigtigt at du kontakter jeres læge. Børn i jeres drengs alder kan godt få astmatisk bronkitis på grund af forkølelsesvirus, nogle børn får også falsk strubehoste, andre får RS-virus, som kan give åndedrætsbesvær og sejt slim... Det er helt normalt, at han hoster i forbindelse med at han er forkølet - snottet løber tilbage i halsen og irriterer og så hoster han... Men du skal være opmærksom på om det ændrer sig og bliver værre, fordi han så skal ses af lægen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du skriver, at han har et utroligt energiniveau - og det er et rigtig godt tegn. Så længe han kan lege, øver sig motorisk og bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, selvom han er forkølet, så lyder det okay :)

Det er desværre ikke sådan, at stor motorisk aktivitet giver bedre søvn om natten. For din dreng øver sig hele døgnet - han kravler, rejser sig ved tingene, sætter sig op, triller omkring... og han øver sig både når han er vågen og når han sover. Derfor vil han om natten få lagt sig i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, og hvor han har brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen. Og det må du gerne gøre, det er fint at hjælpe ham med stillingskift - men prøv at undgå flaske i munden, når du hjælper ham og prøv om du kan lulle ham videre i søvnen i sengen, hvor han er, og ikke tage ham op, vugge ham eller gå rundt med ham, hvis du kan undgå det :)

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og sygdom" - I den kan du læse meget mere om de forskellige sygdomme, hvordan du styrker din dreng immunforsvar, måler temperatur, giver ham medicin, hvornår han må komme i institution, når han er syg og meget mere. Du kan også have glæde af "Helens bog om børn og søvn", hvor jeg beskriver den udvikling din dreng går igennem netop nu og hvordan det påvirker søvnen...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god bedring - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne