Svar: Øjenbetændelse

30. november 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Caroline

Tak for dit brev - åh hvor synd for den lille pige:)

Da Sonja kun er 2 måneder gammel, så bør du kontakte jeres læge og få lægen til at kikke på hende. Undgå at rense hendes øjne lige før I går ind til lægen, så lægen kan se den gule pus der samler sig. Lægen kan vurdere om hun bør podes, så man kan finde ud af, hvad øjenbetændelsen skyldes og sætte evt. behandling igang.

Derudover så er det sådan, at der findes to former for øjenbetændelse - en mild og en svær form. Den milde øjenbetændelse opstår ofte i forbindelse med forkølelse, samtidig med at næsen løber, så løber øjnene også og der kommer gult pus i øjet. Dette er ofte helt uproblematisk og barnet er ikke særlig påvirket...

Ved den sværere øjenbetændelse er barnet langt mere påvirket, og der vil være behov for at få lægen til at kikke på det. Svær øjenbetændelse smitter meget og derfor skal man være meget opmærksom på hygiejnen. Smitte sker via berøring, håndklæder, vaskeklude og lignende. Det kan også ske via nys og hoste.

Symptomer på mild øjenbetændelse:
- Skyldes ofte forkølelse eller lette virus infektioner
- Let rødme af øjet
- Øjet løber i vand
- Gule klatter i øjenkrogen, især når barnet har sovet

Symptomer på svær øjenbetændelse:
- Skyldes ofte infektion med bakterier eller vira
- Øjet driver med pus
- Øjet er rødt og hævet - både det hvide i øjet og det indvendige af øjenlåget
- Øjet brænder og svier
- Barnet har lysskyhed, det vil sige at barnet får ondt i øjet af lys - det er rarere at have øjet lukket.
- Øjet løber i vand
- Barnets almentilstand er påvirket.

Hvad kan du selv gøre:
- Uanset hvilken type øjenbetændelse din datter har, skal du være omhyggelig med at ...

Annonce

... rense øjet godt og være opmærksom på ikke at sprede smitte fra det ene øje til det andet eller fra barnet og til dig selv.
- Vask dine hænder grundigt før og efter rensning af øjet. Brug evt. håndgel til desinfektion af dine hænder
- Tag et stykke vat og væd det med lunkent vand fra hanen. Fjern pus fra øjet ved at bevæge vatstykke inde fra øjenkrogen og ud. Brug ikke samme stykke vat flere gange. Tag hele tiden et nyt stykke, vaske indefra og ud, smid ud, tage et nyt stykke, til øjet er rent.
- Vær opmærksom på ikke at bruge samme håndklæde og vaskeklud, som du bruger til din datter.

Du bør kontakte lægen, at hun ikke er ældre end hun her - men ellers er retningslinjerne, at du bør kontakte lægen:
- Hvis din datter har haft mild øjenbetændelse og symptomerne ikke er forsvundet i løbet af en uge
- Hvis hun har symptomer på svær øjenbetændelse
- Hvis hun har været i behandling for svær øjenbetændelse (øjendråber/salve) og behandlingen ikke virker

Den milde øjenbetændelse der skyldes forkølelse eller lette virusinfektioner kræver ikke medicinsk behandling. Men svær øjenbetændelse skal behandles med antibiotika - her udskriver lægen øjendråber eller salve på recept.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Institution - kan være relevant til ældre børn:
Børn med svær øjenbetændelse må IKKE komme i institution:
- Hvis øjet flyder med pus
- Hvis barnet er lyssky og tydeligt har ondt i øjet
- Hvis barnet har påvirket almentilstand

Barnet må gerne komme i institution, hvis barnet har været i behandling i mindst 2 døgn, og symptomerne er forsvundet. Også selvom behandlingen skal fortsætte i længere tid.

Dette og meget mere kan du læse i min bog "Helens bog om børn og sygdom" :)

Rigtig god bedring med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder