Svar: Snotsuger

27. november 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Vi har i næsen små hår, der opfanger bakterier, virus, støv, pollen og andre partikler og sørger for, at det ikke trænger ned i lungerne. Når der dannes snot, så kan vi fjerne dette og få de forskellige partikler ud af næsen, andre gange så synkes det og kommer ned i mavesækken. Så man kan sige, at det at vi danner snot er en måde, hvorpå vi holder vores luftveje rene - og små børn der ikke kan pudse næse, må gerne hjælpes af med snottet.

Til spædbørn vil det ofte være en god idé at opbløde snot eller størknede bussemænd med lidt saltvand, og så kan det ofte fjernes med snippen af en stofble eller lignende. Det kan også nogle gange hjælpe at kilde barnet lidt under næsen med snippen af en stofble, fordi når barnet så nyser, så renses næsen helt automatisk.

Med den alder din dreng har, vil det stadig være svært for ham at finde ud af at pudse næse og dermed få snotten ud af næsen. Her kan du også nogle gange være heldig at det kommer ud, hvis han nyser, men du kan også bruge en snotsuger/næsesuger. De sælges ofte på apoteket, i Matas og i større supermarkeder.

Det er en lille ballon med en tut i enden. Og du gør det, at du trykker ballonen ind, ...

Annonce

... sætter tutten op til hans næsebor, slipper ballonen og snottet suges ud. Det fungerer ofte ret godt. Det vigtige er, at du ikke stikker tutten af næsesugeren op i næsen - du bør ikke stikke noget op i næsen på din dreng - da du så kan irritere slimhinden i næsen. Den skal sættes lige i kanten af næseboret.

Det er også vigtigt, at du ikke suger ham i næsen hele tiden, for jo mere du suger, jo mere slim kan der også dannes. Derfor skal du kun suge hans næse, når han har behov for det - lidt ligesom når du selv pudser din næse...

Nogle gange kan du også med fordel bruge saltvand i hans næse med den alder han har, igen for at løsne evt. snot i næsen - og så kan du evt. bruge næsesugeren bagefter.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Husk at vaske hænder på dig selv og på din dreng, når du renser hans næse, for at nedsætte risikoen for smitte med forkølelse.

Jeg vil anbefale dig mig bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan du læse meget mere om forkølelse, hvordan du lærer dit barn at pudse næse, hvordan du forebygger sygdomme, hvornår din dreng må komme i dagpleje/vuggestue i forbindelse med sygdom osv. Bagerst i bogen er et sygdomsregister :)

Fortsat held og lykke med ham - og hils i mødregruppen fra mig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre