Svar: Navlebrok - 8 mdr.

15. august 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Navlebrok ses hyppigt hos små børn. Det skyldes en svaghed i muskulaturen og bindevævet omkring navlen, og det gør, at tarmen kan presses ud igennem bugvæggen.

Hos børn vil det ofte være 2-3 cm i diameter, og det forsvinder ofte af sig selv. Men du skal naturligvis holde øje med det, for det er vigtigt, at det lukker sig, og det er vigtigt, at tarmen ikke bliver klemt af. Man kalder det for et indeklemt brok.

Du skriver "en anelse brok", og det lyder derfor som om, at det ikke er ret stort og ofte ikke kommer ud.. Men hvis du ofte ser en udposning, så vil jeg anbefale, at du jævnligt forsøger at trykke brokket ind. Det gør ikke noget, at det springer frem igen, men i takt med at hullet i bugvæggen ...

Annonce

... lukker sig, vil tarmen naturligt bedre blive på plads, og hullet vil normalt lukke sig helt. Hos de fleste børn lukker det sig indenfor det første år, men hos nogle børn går der flere år, før det er lukket helt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Når jeres dreng græder, eller f.eks. bevæger sig på puslebordet, så hans bugvæg bevæger sig, så vil brokket kunne være tydeligere, og når han ligger stille og afslappet, så vil det ofte være mindre tydeligt. Så længe hans udposning/brok er blød og ikke gør ondt, så er det fint, så ser I tiden an. Men hvis han begynder at virke til at have ondt, hvis brokket er ømt, når I rører ved det, eller hvis brokket bliver hårdt, så skal I kontakte jeres læge med det samme.

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.