Svar: Navlebrok - 8 mdr.
15. august 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Navlebrok ses hyppigt hos små børn. Det skyldes en svaghed i muskulaturen og bindevævet omkring navlen, og det gør, at tarmen kan presses ud igennem bugvæggen.
Hos børn vil det ofte være 2-3 cm i diameter, og det forsvinder ofte af sig selv. Men du skal naturligvis holde øje med det, for det er vigtigt, at det lukker sig, og det er vigtigt, at tarmen ikke bliver klemt af. Man kalder det for et indeklemt brok.
Du skriver "en anelse brok", og det lyder derfor som om, at det ikke er ret stort og ofte ikke kommer ud.. Men hvis du ofte ser en udposning, så vil jeg anbefale, at du jævnligt forsøger at trykke brokket ind. Det gør ikke noget, at det springer frem igen, men i takt med at hullet i bugvæggen lukker sig, vil tarmen naturligt bedre blive på plads, og hullet vil normalt lukke sig helt. Hos de fleste børn lukker det sig indenfor det første år, men hos nogle børn går der flere år, før det er lukket helt.
Når jeres dreng græder, eller f.eks. bevæger sig på puslebordet, så hans bugvæg bevæger sig, så vil brokket kunne være tydeligere, og når han ligger stille og afslappet, så vil det ofte være mindre tydeligt. Så længe hans udposning/brok er blød og ikke gør ondt, så er det fint, så ser I tiden an. Men hvis han begynder at virke til at have ondt, hvis brokket er ømt, når I rører ved det, eller hvis brokket bliver hårdt, så skal I kontakte jeres læge med det samme.
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske