Svar: Søvnrutine under sygdom

4. august 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære L

Tak for dit brev - og tillykke med de næsten 1 år - så stor en dag! :)

Og øv.. det er bare så ærgerligt med sygdom, fordi det altid kommer ubelejligt og fordi det altid kan ødelægge en ellers så god rytme...

Det er vigtigt, at I lader jeres dreng sove, når han er syg. Søvnen er særlig vigtig under sygdom, fordi han under søvn blandt andet styrker sit immunforsvar, kroppen restituerer sig, og han bliver hurtigere rask, hvis han får lov til at sove.

MEN, når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at I observerer ham og sikrer jer, at han ikke sover fordi han er sløv, påvirket af feber, bliver ukontaktbar osv. og derfor skal man også tjekke sine børn i sygdomsperioder og ikke bare tro, at de skal sove hele tiden... Så I skal finde en balance - altså lade ham sove ekstra fordi han lige nu har behov for det, men også tjekke ham og sikre jer, at han ikke sover meget længe, fordi han faktisk er ret dårlig. Derfor vil jeg være lidt forsigtig med at sige, at I ...

Annonce

... bare skal lade ham sove 3-4 timer, jeg ville tjekke ham undervejs og sikre mig, at han er okay - lige mærke på ham, lytte til hans vejrtrækning, fornemme om han skal have tøj af eller på osv. Og hvis I har en fornemmelse af, at han faktisk er sløv, så skal han vækkes og observeres og måske tilses af lægen, alt efter hvordan han virker...

Det er altså et skøn, en individuel vurdering, som er svær at beskrive på skrift - ja, han må gerne, og han vil ofte sove mere, når han er syg, og det skal han have lov til, fordi det er vigtigt for at han kommer sig og bliver hurtigt rask - men samtidig må han ikke på nogen måde virke sløv eller ukontaktbar, han kan faktisk også sove for meget, så derfor skal I holde øje med ham....

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Under sygdom vil I ikke kunne holde rytmen, og det skal der være plads til, men når han atter er rask, må I så arbejde på at komme tilbage på sporet igen :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge