Svar: Søvnrutine under sygdom
4. august 2017
Alder:
11 mdr.
Kære L
Tak for dit brev - og tillykke med de næsten 1 år - så stor en dag! :)
Og øv.. det er bare så ærgerligt med sygdom, fordi det altid kommer ubelejligt og fordi det altid kan ødelægge en ellers så god rytme...
Det er vigtigt, at I lader jeres dreng sove, når han er syg. Søvnen er særlig vigtig under sygdom, fordi han under søvn blandt andet styrker sit immunforsvar, kroppen restituerer sig, og han bliver hurtigere rask, hvis han får lov til at sove.
MEN, når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at I observerer ham og sikrer jer, at han ikke sover fordi han er sløv, påvirket af feber, bliver ukontaktbar osv. og derfor skal man også tjekke sine børn i sygdomsperioder og ikke bare tro, at de skal sove hele tiden... Så I skal finde en balance - altså lade ham sove ekstra fordi han lige nu har behov for det, men også tjekke ham og sikre jer, at han ikke sover meget længe, fordi han faktisk er ret dårlig. Derfor vil jeg være lidt forsigtig med at sige, at I bare skal lade ham sove 3-4 timer, jeg ville tjekke ham undervejs og sikre mig, at han er okay - lige mærke på ham, lytte til hans vejrtrækning, fornemme om han skal have tøj af eller på osv. Og hvis I har en fornemmelse af, at han faktisk er sløv, så skal han vækkes og observeres og måske tilses af lægen, alt efter hvordan han virker...
Det er altså et skøn, en individuel vurdering, som er svær at beskrive på skrift - ja, han må gerne, og han vil ofte sove mere, når han er syg, og det skal han have lov til, fordi det er vigtigt for at han kommer sig og bliver hurtigt rask - men samtidig må han ikke på nogen måde virke sløv eller ukontaktbar, han kan faktisk også sove for meget, så derfor skal I holde øje med ham....
Under sygdom vil I ikke kunne holde rytmen, og det skal der være plads til, men når han atter er rask, må I så arbejde på at komme tilbage på sporet igen :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske