Svar: Pludselig hård mave

4. august 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sandra

Tak for dit brev :)

Ja, nogle gange kan børn godt pludselig få hård mave. Det skyldes dog ofte, at man har skiftet til en anden modermælkserstatning eller på anden måde har ændret på kosten, men det er ikke altid. Små børns mave- og tarmsystem ændrer sig hele tiden, og derfor vil nogle opleve, at barnet pludselig får problemer med forstoppelse.

Forstoppelse er, når afføringen er hård eller når den kommer med flere dages mellemrum. Det kan være svært at mærke, om maven er hård eller blød, - det er lægen bedst til at vurdere, og en læge kan også høre om der f.eks. er tarmlyde, ligesom lægen kan mærke på maven og ud fra dette vurdere, om jeres dreng har ondt bestemte steder i maven...

Børn kan godt have vandtynd afføring, ...

Annonce

... selvom de har forstoppelse. Det der kaldes forstoppelsesdiarré. Her står der en knold af hård afføring i tarmen, så der på den måde kommer vandig afføring forbi, men barnet er stadig forstoppet. Dette kan behandles med et klysma, der gives ind i endetarmen. Det opløser afføringen, som så kan komme ud, og der sikres på den måde passage. Efterfølgende er det vigtigt at holde barnets mave igang, nogle gange ved f.eks. at give laktulose.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis jeres dreng fortsat har problemer med forstoppelse, så bør I kontakte jeres læge igen, så I kan lægge en plan for, hvordan I hjælper ham videre :) Det gør ondt at have forstoppelse, og det vil ofte også påvirke jeres drengs indtag af modermælkerstatning og dermed påvirke hans trivsel.

Rigtig meget held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder