Svar: Pludselig hård mave
4. august 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev :)
Ja, nogle gange kan børn godt pludselig få hård mave. Det skyldes dog ofte, at man har skiftet til en anden modermælkserstatning eller på anden måde har ændret på kosten, men det er ikke altid. Små børns mave- og tarmsystem ændrer sig hele tiden, og derfor vil nogle opleve, at barnet pludselig får problemer med forstoppelse.
Forstoppelse er, når afføringen er hård eller når den kommer med flere dages mellemrum. Det kan være svært at mærke, om maven er hård eller blød, - det er lægen bedst til at vurdere, og en læge kan også høre om der f.eks. er tarmlyde, ligesom lægen kan mærke på maven og ud fra dette vurdere, om jeres dreng har ondt bestemte steder i maven...
Børn kan godt have vandtynd afføring, selvom de har forstoppelse. Det der kaldes forstoppelsesdiarré. Her står der en knold af hård afføring i tarmen, så der på den måde kommer vandig afføring forbi, men barnet er stadig forstoppet. Dette kan behandles med et klysma, der gives ind i endetarmen. Det opløser afføringen, som så kan komme ud, og der sikres på den måde passage. Efterfølgende er det vigtigt at holde barnets mave igang, nogle gange ved f.eks. at give laktulose.
Hvis jeres dreng fortsat har problemer med forstoppelse, så bør I kontakte jeres læge igen, så I kan lægge en plan for, hvordan I hjælper ham videre :) Det gør ondt at have forstoppelse, og det vil ofte også påvirke jeres drengs indtag af modermælkerstatning og dermed påvirke hans trivsel.
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske