Svar: Den ene testikel kan ikke mærkes
10. juli 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
Det kaldes retentio testis eller kryptorkisme, når der mangler en, eller begge sten mangler i pungen, og det er rigtig godt, at I er henvist videre, så han kan blive undersøgt:)
Kryptorkisme betyder at stenene/testiklerne ligger skjult, det vil sige, at de ikke kan påvises ved almindelig klinisk undersøgelse - det jeres læge har foretaget. Det kan være den ene sten eller begge sten.
Nogle drengebørn har det, der kaldes retraktile testes. Retraktil betyder "som kan trækkes tilbage". Det er sådan, at hos små drengebørn, vil der nogle gange udløses en refleks (kremasterrefleks), når man f.eks. tager bleen af dem eller stryger dem på inderlåret :) Det får musklerne til at trække sig sammen og får stenene til at trække sig op. Retraktile testes kræver normalt ikke behandling, men det anbefales, at man følger det årligt.
Nogle drengebørn har det, der kaldes ascenderende testis. Her er stenene lejret over pungen, og man kan ikke få stenene til at bevæge sig ved at udløse kremasterrefleksen. Ascenderende testis vil være behandlingskrævende. Det vil sige, at man normalt vil anbefale operation. Det er vigtigt, at få stenene ned i pungen, fordi det vil have betydning for normal fertilitet i voksenalderen.
Det er vigtigt at finde ud af, hvad der er tale om. Og det er derfor, at jeres dreng nu er henvist videre. På sygehuset vil lægen undersøge jeres dreng og ud fra undersøgelsen vil han/hun vurdere, om der bør laves en ultralydsundersøgelse. Lægen kan også vælge at ordinere en laparoskopi. Det er en kikkertundersøgelse af bughulen. Det foregår under bedøvelse, og det vil vise, hvor stenene sidder, og om kirurgisk behandling er nødvendig.
Jeres dreng kan altså godt have en sten/testikel, som bevæger sig op og ned, og som ikke på nuværende tidspunkt vil kræve operation. Han kan også have en sten/testikel, der sidder højt, og hvor man vil vælge at operere - derfor er det vigtigt, at han bliver undersøgt, så I kan få lagt en plan for, hvad der skal ske fremover :)
Det er således slet ikke sikkert, at jeres dreng skal opereres, men jeg kan godt forstå, hvis I bliver bekymrede for en evt. operation. Det er dog vigtigt, at I følger lægernes vejledning, så jeres dreng får den behandling, der er bedst for ham - ikke bare nu, men også på sigt :)
Stort knus med på vejen, og jeg vil meget gerne høre, hvordan det går jeg og hvad lægerne siger til det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske