Svar: Øreproblemer? - 5 mdr.

8. maj 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev :)

Der er nok ingen tvivl om, at jeres drengs øreproblemer påvirker ham, ellers ville ørelægen ikke anbefale dræn...

Det er korrekt, at jeres dreng skal i fuld narkose, og det kan godt virke voldsomt, når han ikke er ældre end han er. Det er dog en lille operation, og det hele varer ofte max 1/2 time, så det er ret hurtigt overstået... Men I skal naturligvis tale med ørelægen omkring det, så I er helt trygge ved det hele :)

Når børn har problemer med ørene, så vil det ofte gøre, at de sover dårligt. De græder ikke nødvendigvis med det samme de bliver lagt ned, men kan vågne grædende eller generelt virke pjevsede og kede af det, når de har ligget ned, fordi trykket i øret stiger, når de har ligget lidt. Når man så tager dem op, så falder de til ro, trykket i øret lettes, smerten forsvinder - og når man så putter dem igen, så går der ikke særlig lang tid, så får de atter ondt og sover igen uroligt.

Væske i ørene påvirker også barnets sproglige udvikling. Når barnet har væske i mellemøret, så har barnet sværere ved at høre små nuancer i sproget og opfatter ikke alle lyde på samme måde, som man naturligt gør, når der ikke er væske i mellemøret. Derfor siger mange ørelæger, at hvis der er væske i mellemøret i mere end 3 måneder, så vil det være godt at få lagt dræn.

Drænene vil ofte ligge i trommehinden i 6-12 måneder, og de fleste vil falde ud af sig selv. I denne periode må barnet lege, komme i svømmehallen osv. som det plejer - det er dog en god idé ikke at dykke :) Det er også sådan, at det anbefales, at man venter med at bade, til barnets dræn er kontrolleret hos ørelægen første gang.

De fleste børn kommer til kontrol 1-2 uger efter operationen, og derefter kontrollerer man ca. hver 6 måned indtil drænene er faldet ud. Når drænene er faldet ud, så undersøger man øret, for at finde ud af om der er sket bedring og vurderer, om det er nødvendigt at lægge nye dræn.

Når ørelægen kontrollerer drænene, vil han/hun ofte rense øret. Der kan sidde små skorper af øreflåd, som man er nødt til at fjerne, så der er passage i øret. Det gør normalt ikke ondt, man nogle gange er ørelægen nødt til at bruge et sug, for at rense øret, og mange børn bryder sig ikke om dette.

Der er nærliggende at tro, at jeres drengs søvnproblemer hænger sammen med hans øreproblemer. Og det at han nu græder, når han skal sove, kan godt hænge sammen med, at han har en erfaring med sig om, at det kan gøre ondt at sove. At han igennem længere tid er blevet vækket af smertejag fra ørerne og derfor bliver han ...

Annonce

... ked af det, når det er sovetid. Det er vigtigt her også at nævne, at dræn derfor ikke altid virker på søvnen med det samme - han kan godt have en erfaring med sig om, at det at sove er ubehageligt og derfor blive ved med at vågne. Altså at kroppen husker, at den skal vågne, også selvom han faktisk ikke længere har ondt. Det tager tid at få en ny erfaring, og derfor skal I give det lidt tid :)

Du spørger om zoneterapi kan hjælpe mod øreproblemer - det er der nogle forældre som oplever. Som sundhedsplejerske arbejder jeg dog efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og alternative behandlingsformer er ikke noget jeg har tilstrækkelig viden om i min uddannelse som sundhedsplejerske. Der findes en gammel bog (2005) som hedder "Ondt i øret - hvad kan der gøres?". Da den efterhånden er ret gammel, så er der måske kommet ny viden til, men jeg tænker, at den måske kan bruges.. du kan sandsynligvis låne den på biblioteket...

Derudover spiller alderen naturligt også ind :) Som I skriver, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med ham, og I skal være opmærksomme på ikke at putte ham for tidligt. Han må gerne være vågen og aktiv imellem sine lure, og han skal stimuleres både mentalt og fysisk. Det er vigtigt, at du tumler med ham, hjælper ham med at bruge sig selv - han er en lille aktiv baby nu og har brug for en del stimulation. Prøv at fokusere på aktivitet og vågenperiode ... Og når han så er træt, og du er sikker på, at det er sengetid, så er det naturligvis vigtigt, at du skærmer ham og hjælper ham til både fysisk og mental ro, hjælper ham med at lukke verden ude og overgive sig til søvnen.

I den her alder, kan han godt virke lidt mere pylret og småklynkende, end du tidligere har oplevet. Det kan være svært at aktivere ham - der skal mange nye ting til, han bliver let træt af det, han kender :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Motorisk bruger han sig selv mere og mere. Han griber efter legetøj, ryster det, putter det i munden og gør det mere og mere bevidst. Han triller omkring, drejer om sin egen akse, forsøger at flytte på sig.. du kan ikke længere regne med, at han ligger på tæppet, hvor du lagde ham fra dig..

Han pludrer også mere bevidst nu. Begynder at sige flere lyde og pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.

Så der er ingen tvivl om, at den udvikling jeres dreng lige nu går igennem også spiller ind - det er nok en blanding af flere dele, som gør, at I synes det er lidt svært :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder