Svar: Kronisk forstoppelse

4. april 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)

Det lyder helt rigtigt, og du har helt ret - når din dreng har forstoppelse, en rift der ikke vil hele og det bløder fra endetarmen, så gør det rigtig ondt på ham. Og derfor holder han sig naturligt mere og mere, hvilket gør det sværere at komme af med afføringen, og han bliver mere og mere bange og utryg ... og det går naturligvis ikke.

Du er nødt til at kontakte din læge igen, og hvis det ikke er muligt for jeres læge at ændre på afføringsmidler osv. så I finder noget der fungerer, så må lægen henvise jer videre til børneafdelingen, så din dreng kan blive undersøgt. Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han konstant er forstoppet og naturligvis afhjælpe det.

Nogle børn får en streptokokinfektion omkring anus - det hedder en perianal streptokokinfektion. Det gør ondt, og det gør at barnet holder sig og problemet bliver værre. Jeg synes du skal drøfte denne mulighed med jeres læge, så han kan blive behandlet, hvis det er det han har. Hvis han har tendens til rød numse, har en skarpt afgrænset rødme omkring endetarmen, og du evt. også kan se sårdannelse eller betændelse, så kan det være en streptokokinfektion. Lægen kan pode for at se, om det er tilfældet, og det behandles med antibiotika.

Med den alder din dreng har, så er det vigtigt, at sikre ham varieret ...

Annonce

... kost - og det er rigtig godt, at du er opmærksom her. Udfordringen er dog lidt, at han nu begynder at spise mere selektivt og dermed vælger flere fødevarer fra - og det kan gøre det lidt sværere at holde maven igang naturligt. Prøv dog at variere så meget du kan.

Sørg også for at han får masser af væske. Det er vigtigt at sikre, at forstoppelsen ikke skyldes, at han ikke drikker nok. Ligesom fiberrig kost er godt, men ikke alt for meget fiber. Så hvis du giver ham fuldkornspasta, fuldkornsris, fuldkornsbrød osv. så prøv at variere med de lysere typer, så han ikke spiser alt for groft og fiberrigt...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du skriver, at han især har haft problemer efter en sygdomsperiode med diarré. Måske vil han have glæde af lidt mælkesyrebakterier, som kan stabilisere hans mave lidt - f.eks. Semper dråber eller lignende. Jeg synes dog, du skal tale med lægen igen, før du begynder at give ham en masse forskelligt. Det er vigtigt at lægge en plan sammen med lægen, så I sammen finder ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør :)

Det er ikke rart at være bekymret og føle, at man ikke bliver taget alvorligt. Men det er vigtigt, at du samarbejder med lægen her - og det er vigtigt, at lægen lytter til dig. Derfor er du nødt til at kontakte jeres læge igen, så din lille dreng kan få den hjælp, som han har behov for :)

Rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder