Svar: Kronisk forstoppelse
4. april 2017
Alder:
17 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)
Det lyder helt rigtigt, og du har helt ret - når din dreng har forstoppelse, en rift der ikke vil hele og det bløder fra endetarmen, så gør det rigtig ondt på ham. Og derfor holder han sig naturligt mere og mere, hvilket gør det sværere at komme af med afføringen, og han bliver mere og mere bange og utryg ... og det går naturligvis ikke.
Du er nødt til at kontakte din læge igen, og hvis det ikke er muligt for jeres læge at ændre på afføringsmidler osv. så I finder noget der fungerer, så må lægen henvise jer videre til børneafdelingen, så din dreng kan blive undersøgt. Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han konstant er forstoppet og naturligvis afhjælpe det.
Nogle børn får en streptokokinfektion omkring anus - det hedder en perianal streptokokinfektion. Det gør ondt, og det gør at barnet holder sig og problemet bliver værre. Jeg synes du skal drøfte denne mulighed med jeres læge, så han kan blive behandlet, hvis det er det han har. Hvis han har tendens til rød numse, har en skarpt afgrænset rødme omkring endetarmen, og du evt. også kan se sårdannelse eller betændelse, så kan det være en streptokokinfektion. Lægen kan pode for at se, om det er tilfældet, og det behandles med antibiotika.
Med den alder din dreng har, så er det vigtigt, at sikre ham varieret kost - og det er rigtig godt, at du er opmærksom her. Udfordringen er dog lidt, at han nu begynder at spise mere selektivt og dermed vælger flere fødevarer fra - og det kan gøre det lidt sværere at holde maven igang naturligt. Prøv dog at variere så meget du kan.
Sørg også for at han får masser af væske. Det er vigtigt at sikre, at forstoppelsen ikke skyldes, at han ikke drikker nok. Ligesom fiberrig kost er godt, men ikke alt for meget fiber. Så hvis du giver ham fuldkornspasta, fuldkornsris, fuldkornsbrød osv. så prøv at variere med de lysere typer, så han ikke spiser alt for groft og fiberrigt...
Du skriver, at han især har haft problemer efter en sygdomsperiode med diarré. Måske vil han have glæde af lidt mælkesyrebakterier, som kan stabilisere hans mave lidt - f.eks. Semper dråber eller lignende. Jeg synes dog, du skal tale med lægen igen, før du begynder at give ham en masse forskelligt. Det er vigtigt at lægge en plan sammen med lægen, så I sammen finder ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør :)
Det er ikke rart at være bekymret og føle, at man ikke bliver taget alvorligt. Men det er vigtigt, at du samarbejder med lægen her - og det er vigtigt, at lægen lytter til dig. Derfor er du nødt til at kontakte jeres læge igen, så din lille dreng kan få den hjælp, som han har behov for :)
Rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske