Svar: TV, børn og sygdom

23. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når barnet er syg, så kan det nogle gange være rigtig rart for barnet, at få lov til bare at sidde på skødet eller ligger på sofaen og se lidt tv - og det skal der naturligvis være plads til. Nogle gange virker det som adspredelse, og barnet glemmer måske, at det har kvalme, feber og er utilpas - andre gange ender barnet måske med at falde i søvn og får så sovet lidt ekstra, hvilket er godt for at komme sig.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der jo også kommer en del lys fra skærmen, som derfor kan være med til at holde barnet vågen, så hvis man gerne vil have barnet til at sove, så kan det være bedre at sætte sig i et lidt mørkt rum og hjælpe barnet med at overgive sig til søvnen med nærhed og kærtegn.

Du skal naturligvis også overveje, hvad din dreng ser - hvilken type programmer, hvilken type film, tegnefilm osv. Og hvis du fornemmer, at et program måske kan være lidt for voldsomt for ham, så synes jeg, at du skal slukke for det eller finde noget andet, som I kan se :)

Sygdom er mange ting - det kan være alt lige fra, at han ligger med 40 i feber og ikke kan andet end at ligge, til at han egentlig har det okay, godt kan lege lidt, men endnu ikke er frisk til at komme i dagpleje eller vuggestue... Og når han er nogenlunde frisk, så kan I godt lave lidt forskellige ting og hygge jer med lidt leg derhjemme.

Jo ældre han bliver, jo flere muligheder for stille leg vil der være - I kan bygge puslespil, læse i bøger, bygge en hule, lege te-selskab, han kan måske være med ...

Annonce

... til at bage boller eller lignende - hvilket også kan hjælpe lidt på appetitten, selvom han er syg.. Med den alder han har, så er det naturligvis lidt sværere, men stille leg kan stadig godt være bare at sidde og putte hos dig, kikke i en bog eller måske sidde på sit legetæppe og lege med lidt forskelligt legetøj.

I kan f.eks. sidde på gulvet og trille en bold imellem jer, du kan også trille bolden i forskellige retninger og lade ham følge bolden. Du kan gemme dig bag en stol, og I kan lege borte-tit. I kan også danse, synge sange med fagter, slå på tromme eller slå på et babyhammerbræt eller lignende, som giver lyd...

Simple puttekasser er godt - det samme er klodser, som du kan hælde ud på gulvet, og I kan hjælpe hinanden med at stable dem. En ringpyramide kan være sjov i denne alder. Også plastbøtter fra køkkenet kan være sjove at stable, putte inden i hinanden.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

En stor flyttekasse, som han kan sidde inde i eller som han kan kravle igennem, kan han også synes er sjov. Ligesom I kan sidde sammen og øve lyde, snakke sammen, pludre sammen...

Hvis han er frisk til det, kan det også være rart med et bad, og han kan sidde med forskellige legeting i badet, en fisk der kan trækkes op og som snurrer rundt i vandet, en kande, legeting der kan sættes på væggen, og som du kan hælde vand igennem, så de snurrer rundt osv. Og efter badet vil han nok have brugt en del energi og være tappet for lidt kræfter, så kan han få lidt at spise, og derefter blive puttet til en god lur...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor