Svar: TV, børn og sygdom
23. februar 2017
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når barnet er syg, så kan det nogle gange være rigtig rart for barnet, at få lov til bare at sidde på skødet eller ligger på sofaen og se lidt tv - og det skal der naturligvis være plads til. Nogle gange virker det som adspredelse, og barnet glemmer måske, at det har kvalme, feber og er utilpas - andre gange ender barnet måske med at falde i søvn og får så sovet lidt ekstra, hvilket er godt for at komme sig.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der jo også kommer en del lys fra skærmen, som derfor kan være med til at holde barnet vågen, så hvis man gerne vil have barnet til at sove, så kan det være bedre at sætte sig i et lidt mørkt rum og hjælpe barnet med at overgive sig til søvnen med nærhed og kærtegn.
Du skal naturligvis også overveje, hvad din dreng ser - hvilken type programmer, hvilken type film, tegnefilm osv. Og hvis du fornemmer, at et program måske kan være lidt for voldsomt for ham, så synes jeg, at du skal slukke for det eller finde noget andet, som I kan se :)
Sygdom er mange ting - det kan være alt lige fra, at han ligger med 40 i feber og ikke kan andet end at ligge, til at han egentlig har det okay, godt kan lege lidt, men endnu ikke er frisk til at komme i dagpleje eller vuggestue... Og når han er nogenlunde frisk, så kan I godt lave lidt forskellige ting og hygge jer med lidt leg derhjemme.
Jo ældre han bliver, jo flere muligheder for stille leg vil der være - I kan bygge puslespil, læse i bøger, bygge en hule, lege te-selskab, han kan måske være med til at bage boller eller lignende - hvilket også kan hjælpe lidt på appetitten, selvom han er syg.. Med den alder han har, så er det naturligvis lidt sværere, men stille leg kan stadig godt være bare at sidde og putte hos dig, kikke i en bog eller måske sidde på sit legetæppe og lege med lidt forskelligt legetøj.
I kan f.eks. sidde på gulvet og trille en bold imellem jer, du kan også trille bolden i forskellige retninger og lade ham følge bolden. Du kan gemme dig bag en stol, og I kan lege borte-tit. I kan også danse, synge sange med fagter, slå på tromme eller slå på et babyhammerbræt eller lignende, som giver lyd...
Simple puttekasser er godt - det samme er klodser, som du kan hælde ud på gulvet, og I kan hjælpe hinanden med at stable dem. En ringpyramide kan være sjov i denne alder. Også plastbøtter fra køkkenet kan være sjove at stable, putte inden i hinanden.
En stor flyttekasse, som han kan sidde inde i eller som han kan kravle igennem, kan han også synes er sjov. Ligesom I kan sidde sammen og øve lyde, snakke sammen, pludre sammen...
Hvis han er frisk til det, kan det også være rart med et bad, og han kan sidde med forskellige legeting i badet, en fisk der kan trækkes op og som snurrer rundt i vandet, en kande, legeting der kan sættes på væggen, og som du kan hælde vand igennem, så de snurrer rundt osv. Og efter badet vil han nok have brugt en del energi og være tappet for lidt kræfter, så kan han få lidt at spise, og derefter blive puttet til en god lur...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske