Svar: Dreng med forhøjede kønshormoner
26. august 2016
Alder:
5 år, 3 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Jeg har valgt at lægge dit brev på hjemmesiden, fordi jeg håber at andre familier, der står eller tidligere har stået i samme situation, måske vil henvende sig...
Det er desværre begrænset, hvor meget jeg ved om kønshormoner og tidlig pubertet hos drenge. Men første tanke er, at man bør undersøge hypofysen og lave forskellige hormonundersøgelser, og det er også det, som sker hos jer. Disse undersøgelser foretages normalt under det, der kaldes endokrinologisk afdeling/ambulatorie.
Produktionen af væksthormon sker i hypofysen, som er en kirtel i hjernen. Når der opstår overproduktion fra hypofysen, så skyldes det i de fleste tilfælde (så vidt jeg ved), at der er en godartet svulst i hypofysen. Derfor er det netop vigtigt at lave de forskellige test af din dreng og også scanne hans hoved.
En overproduktion af væksthormon kan give mange forskellige symptomer. Man kan få større og bredere hænder og fødder. Stemmen kan blive dybere, man kan få øges svedtendens og også virke træt. Nogen klager over gener fra muskler og led. Vægten kan stige. Væksthormonerne har også betydning for regulering af sukkerbalancen i kroppen, så hos nogle vil der være en øget risiko for udvikling af sukkersyge.
Symptomerne er ofte lang tid undervejs, de kommer over tid. Derfor er det rigtig godt, at I har været så opmærksomme, som I har og ikke bare har slået det hen. Det er rigtig godt, at jeres dreng bliver undersøgt så grundigt, som tilfældet er - og alt efter, hvad undersøgelserne så viser, så må man tage stilling derfra.
Viser det sig, at han har en svulst i sin hypofyse, så vil man behandle med medicin og også ofte operere. Operationen foregår gennem næsen... Jeg har som helt ung sygeplejerske været med til en sådan operation. Det var en ung mand på 18 år, der skulle opereres og alt forløb super godt... I dag er lægerne endnu bedre til det og ved langt mere om det, og det lyder som om, at I er i gode hænder.
Du spørger, hvad konsekvenser tidlig pubertet har for drenge - og jeg tænker, at normalt betyder tidlig pubertet, at barnet ikke bliver så høj - for når puberteten sætter ind, så vokser vi ikke så meget mere. MEN - hvis problemet ikke er tidlig pubertet, men snarere en forstyrrelse af hypofysens væksthormon, så kan han faktisk blive "for høj". Derfor er det rigtig vigtigt at finde ud af, hvad der er på spil hos jer, så jeres dreng kan blive hjulpet bedst muligt. Hvis det viser sig, at jeres dreng er ved at gå i puberteten, så kan man standse dette med hormonbehandling. Dette vil lægerne dog også informere om, hvis de skønner det nødvendigt.
Jeg forstår dog godt, at du er bekymret, og der er naturligt rigtig mange tanker, der går igennem dit hoved. Jeg håber, at du kan bruge lidt af mine tanker videre og sender dig et stort knus med på vejen - og hører jeg fra andre familier, skal jeg nok lade dig det vide:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske