Svar: 6 årig bliver mere og mere bange

4. august 2016

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at jeres dreng er ved at være færdigbehandlet og har det bedre og bedre - og tak for din fine beskrivelse af ham, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er helt normalt, at børn i perioder kan være bange for forskellige ting. Nogle børn er bange for hunde, andre er bange for mørke eller tordenvejr, nogle børn er bange for at sove alene, andre børn har præstationsangst..

Men - angsten bør ikke fylde så meget, at det hæmmer barnets hverdag og dermed også jeres hverdag - og det gør det hos jer. Jeg er derfor helt enig med din sundhedsplejerske i, at dette er noget I skal have hjælp til. Det undrer mig, hvis "familiehuset" i kommunen ikke kan hjælpe, men hvis det er tilfældet, så må I kontakte jeres egen læge. Hvis du stadig har kontakt til sygehuset, som har fulgt jeres dreng, så vil det også være relevant at tale med dem om, hvilke muligheder I har.

Jeg kan se, at I bor i Københavns Kommune, og her er der flere muligheder for at få hjælp alt efter, hvad problemet er. Jeg tænker, at det umiddelbart er en børnepsykolog, som du skal tale med. Du kan prøve at kontakte kommunens PPR afdeling - går din dreng i institution, eller skal han i skole nu? Der er tilknyttet børnepsykolog til institutioner og skoler, og de kan fortælle dig, hvem du skal tale med.

Der er også ambulant børneterapi. De tilbyder rådgivning, undersøgelse og behandling af børn 0-18 år med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne - som ikke ...

Annonce

... tilbydes terapi i institution og skole. De tilbyder dog ikke terapi til børn med psykiatriske diagnoser, som f.eks. angst eller depression - hvis dette er den primære årsag til barnets vanskeligheder - men det er jo ikke sikkert, at det er tilfældet hos jer. Jeres dreng har jo været syg, været igennem et længere forløb, har måske nogle fysiske udfordringer osv. - og som følge af dette, lyder det som om, at han nu har begyndende angst (og han har ikke nogen diagnose)... De skriver, at det er sundhedsplejersker, børnelæger på hospitaler samt privatpraktiserende børnelæger, der henviser til træning. Derfor skal du henvende dig til den børnelæge der behandler/har behandlet jeres dreng, eller du kan kontakte jeres sundhedsplejerske igen og bede hende hjælpe jer.

Jeg synes det lyder helt relevant, at I får hjælp til jeres dreng - og at I får de rette redskaber til at støtte ham - derfor skal I henvises videre til nogen, der kan hjælpe jer, og derfor vil jeg anbefale, at du kontakter sundhedsplejersken igen, taler med egen læge og også undersøger muligheden for, at de kan hjælpe fra fra sygehusets side. De kender jeres dreng, de ved, hvad han har været igennem, hvad hans behov er - og burde kunne fortælle jer, hvor du kan få yderligere hjælp og vejledning :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du er ikke hysterisk eller overbekymret - det lyder for mig helt reelt :) Og det er netop vigtigt at hjælpe ham, så den angst han har ikke kommer til at fylde mere end den allerede gør...

Stort knus med på vejen fra mig til dig! :) Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder