Svar: Motorik - låst i bækken, ryg og nakke

7. marts 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor til lille A

Tak for dit brev:)

Det lyder som om, at jeres datter generelt trives. Hun vokser godt, bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, hun udvikler sit verbale sprog hele tiden og lyder til at være rigtig god til at pludre og gøre sig forståeligt - så dejligt! Og ja, så lyder det som om, at hendes problemer med nakke, ryg og bækken påvirker hendes motorik, så hun har svært ved at krybe, kravle, rulle, ligge på maven - simpelthen fordi hun låser i sine led og måske også har ondt...

Du fortæller, at jeres datter sad i sædestilling under fødslen og ikke kunne vendes, og at hun derfor blev forløst ved kejsersnit. I har efterfølgende fundet ud af, at din livmoders facon gør, at hun sidst i graviditeten har siddet klemt. Det er ikke usædvanligt, at børn der har svært ved at komme ud, børn som fødes i sædefødsel, eller fødes med sugekop eller hvor der har været andre problemer, og hvor der er blevet lavet et manuelt træk på barnet i forbindelse med fødslen, kan få et vrid i nakke- og skulderparti, og at det er noget man skal være opmærksom på. De børn vil naturligt ofte have ondt og vil også kunne have brug for behandling.

Nogle børn får det man kalder for KISS. Det står for Kranie-nakkeleds Induceret SymmetriforStyrrelse, hvilket betyder at barnet har en fejlstilling i de øvre nakkeled. Det kan gøre at barnet bliver skæv i nakke/ryg og har svært ved at bruge sig selv optimalt motorisk. Du fortæller, blandt andet at jeres datter har problemer med nakke, ryg og bækken - og du fortæller også at hun ligger i "C" - hvilket faktisk godt kan være tegn på at hun har KISS.

Ofte består behandlingen af Kiss med manuel terapi, kiropraktik og osteopati, og man er meget opmærksom på, om børn kan tage skade af behandlingen. Det handler blandt andet om, at man har lavet nogle undersøgelser, hvor børns hjerterytme er faldet i forbindelse med behandling, og man er også meget opmærksom på, hvorvidt man kan skade mere end gavne, når man med kiropraktik går ind og påvirker små børns rygsøjle, som naturligt vil have svært ved at beskytte de kar og nervebaner, som den omslutter, hvis barnet strækkes eller roteres meget i kroppen ...

Du spørger om I skal fortsætte hos kiropraktoren, og jeg vil anbefale, at I drøfter dette med jeres læge. Det kommer lidt an på, hvad problemet er. Du skriver, at hun tidligere er set af en fysioterapeut, men at der ikke var nogen hjælp at hente der. Måske ...

Annonce

... skulle I få hende set af en anden fys...

Kiropraktoren kan hjælpe hende, hvis hun har KISS, men hvis problemer lige så meget er f.eks. spændinger i muskler og stramninger i halssener, så kan det være en god idé med en fysioterapeut. Han eller hun kan vejlede jer i øvelser, som kan hjælpe jeres datter. Han eller hun vil også kunne hjælpe med massage. Det kan også være, at jeres vil have gavn af manuel terapi, hvor en speciel uddannet fysioterapeut går ind og behandler med tryk og stræk af både led og muskler. Det skal naturligvis foretages af en, som kan arbejde med børn, og jeg synes som sagt, at det vil være relevant, at I drøfte det videre forløb med jeres læge:)

Fladheden på hendes baghoved kommer naturligt også, hvis hun har problemer med stramme halssener og muskler. Nogle børn får det, som kaldes Torticollis. Skævhed og fladhed i kraniets form opstår altid, når barnet placeres langvarigt i samme stilling, og hvis jeres datter ligger i "C" og har svært ved at vende og dreje sig og derfor ligger meget på samme måde, så vil hendes kranie tage facon efter dette. Hvis jeres datter har torticollis, så vil hun have en skæv hovedholdning fordi musklerne på den ene side af halsen er spændte eller afkortede. Hovedet drejer enten mest til venstre eller mest til højre side, og hvis du mærker din datter på siden af halsen, vil du sandsynligvis kunne mærke at hendes muskler i den ene side virker fortykkede og stramme.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Behandlingen af torticollis består i øvelser, som skal strække barnets halsmuskulatur på den syge ene side og styrke muskulaturen på den raske side. Og behandlingen foretages de første gange af en fysioterapeut. Han eller hun kan vejlede jer i hvordan, og I kan så efterfølgende selv lave behandlingen derhjemme.

Det er vigtigt lige at nævne, at man også kan have en anden form for torticollis, der er en neurologisk sygdom – det er ikke dette jeg taler om her.

Fladheden kan sandsynligvis stadig godt nå at rette sig lidt, men det kræver, at der ikke kommer tryk på kraniet, der hvor det er fladt. Det betyder, at du skal sikre, at din datter ligger så meget på maven som muligt, sidder i sin høje stol, hvor hovedet også er frit, hjælper hende med at holde hovedet til den side du ønsker - hvilket kan være rigtig svært med den alder hun har. Igen kan jeres læge lave en vurdering af jeres datter her:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder