Svar: Opkast efter flaske/drømmeflaske

2. marts 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette, Sallys mor

Tak for dit brev :)

Nu hvor jeg svarer dig i dag, så har du måske allerede fundet forklaringen på Sallys opkastninger, for ofte så kaster børn op, som forstadie til, at de er ved at blive syge. Det kan være en voldsom forkølelse der er på vej, mellemørebetændelse eller andet, og det viser sig så på denne måde i begyndelsen.

En anden mulighed kan være forstoppelse. Hvis barnet har problemer med hård mave og afføringen sidder som en "prop", der gør, at der ikke er passage, når barnet så spiser og derefter drikker mælk, så kan det ikke komme igennem - og barnet ender derfor med at kaste op...

En forklaring kan også være en maveinfektion. At jeres datter har fået en eller anden form for mave-tarm-virus, som gør at maden ikke rigtig bliver fordøjet og også kommer retur...

Hun kan også have kvalme, af forskellige årsager - og hun er stadig så lille, at hun ikke ...

Annonce

... kan fortælle, at hun har kvalme. Hvis hun har kvalme, så er det ofte ikke særlig rart at drikke mælk, det gør ofte kvalmen værre - og så kaster hun op. Lidt kogt afkølet vand eller måske lidt fortyndet juice kan være rarere - lidt lun te vil nogle børn også være glade for...

Generelt er det vigtigt at hjælpe hende med at blive sat op, når hun kaster op, så hun kan komme af med det. Hold hende let foroverbøjet. Hjælp hende gerne med at få skyllet munden i lidt rent vand og lad hende også drikke små slurke vand - men meget små mænger, ellers kommer det også retur. Læg mærke til, hvordan hun virker. Hun må ikke virke sløv og dehydreret.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan også være nødvendigt at holde pause med flasken sen aften i en periode, for at se om der så ikke kommer lidt mere ro i maven.

Håber du kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Sygdom":)

Fortsat god bedring!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet