Svar: Må man trække forhuden tilbage?
11. februar 2016
Alder:
19 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Åh, hvor er det synd for jeres dreng! Og ja, jeg forstår slet ikke, hvorfor børnelægen har ville tvinge jeres drengs forhud tilbage, så det er begyndt at bløde, og så det tydeligvis har gjort rigtig ondt... Det er helt normalt, at man ikke kan trække forhuden tilbage på en dreng på hans alder, og man bør, så vidt jeg ved, ikke forcere det...
Nu er jeg jo ikke læge, men jeg synes I skal overveje at få en second opinion af en urolog, altså en læge med speciale i urinvejene.
Smegma er et hvidt sekret, som både mænd og kvinder har. Det består af døde hudceller, hudfedt og urin og hos mænd samler det sig under forhuden. Det kan lugte og skal normalt vaskes væk, men det kan man ikke på små drenge, som ikke kan trække forhuden tilbage endnu... Hos nogle drenge, så vil sekretet samle sig og kan danne en lille kugle, det jeres læge har kaldt for en smegmakugle. En sådan kugle kan ofte bevæges under forhuden, den er fuldstændig ufarlig og kan normalt blive siddende til forhuden kan trækkes tilbage, hvor man så kan vaske den væk.
Det lyder ikke som om, at jeres dreng på nogen måde har været generet af det. Det har ikke påvirket hans vandladning, han har ikke haft ondt, det har ikke givet svie eller andet ubehag, og jeg ved simpelthen ikke, hvorfor børnelægen syntes, at det var nødvendigt at tvinge hans forhud tilbage.
De fleste drenge kan trække forhuden tilbage, når de er mellem 3-6 år gamle. Man stiller derfor ikke diagnosen forhudsforsnævning før 6 års alderen - med mindre drengen f.eks. har haft besvær med at tisse eller har haft problemer med betændelse under forhuden. Hvis drengen i 6 års alderen ikke kan trække forhuden tilbage, så vil man ofte ikke starte med operation, men vil i stedet behandle med binyrebarkhormon, altså en salve, som smøres på. Nogle gange viser det sig dog nødvendigt at operere og så skal dette naturligvis gøres. I DK opererer man drengene under fuld bedøvelse. At lægen overfor jer, som har en dreng, der kun er 19 måneder gammel, allerede har sagt at "så undgår I en operation senere hen", lyder forkert i mine ører.
I skal naturligvis nu sørge for, at jeres dreng bliver vasket og holdt ren på sin tissemand, blod og pus skal væk, og I skal berolige og betrygge ham, så godt I kan, så han stadig føler sig helt tryg ved at blive vasket der. Måske kan han komme i badekar, vandet kan opbløde noget af det blod, der måske har samlet sig, og så kan I tjekke ham efterfølgende, det kan virke mindre voldsomt på ham...
Og så vil jeg som sagt anbefale, at I drøfter det med en læge, der er specialist i urinveje og børn:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske