Svar: Må man trække forhuden tilbage?

11. februar 2016

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Åh, hvor er det synd for jeres dreng! Og ja, jeg forstår slet ikke, hvorfor børnelægen har ville tvinge jeres drengs forhud tilbage, så det er begyndt at bløde, og så det tydeligvis har gjort rigtig ondt... Det er helt normalt, at man ikke kan trække forhuden tilbage på en dreng på hans alder, og man bør, så vidt jeg ved, ikke forcere det...

Nu er jeg jo ikke læge, men jeg synes I skal overveje at få en second opinion af en urolog, altså en læge med speciale i urinvejene.

Smegma er et hvidt sekret, som både mænd og kvinder har. Det består af døde hudceller, hudfedt og urin og hos mænd samler det sig under forhuden. Det kan lugte og skal normalt vaskes væk, men det kan man ikke på små drenge, som ikke kan trække forhuden tilbage endnu... Hos nogle drenge, så vil sekretet samle sig og kan danne en lille kugle, det jeres læge har kaldt for en smegmakugle. En sådan kugle kan ofte bevæges under forhuden, den er fuldstændig ufarlig og kan normalt blive siddende til forhuden kan trækkes tilbage, hvor man så kan vaske den væk.

Det lyder ikke som om, at jeres dreng på nogen måde har været generet af det. Det har ikke påvirket hans vandladning, han har ikke haft ondt, det har ikke givet svie eller andet ubehag, og jeg ved simpelthen ikke, hvorfor børnelægen syntes, at det var nødvendigt ...

Annonce

... at tvinge hans forhud tilbage.

De fleste drenge kan trække forhuden tilbage, når de er mellem 3-6 år gamle. Man stiller derfor ikke diagnosen forhudsforsnævning før 6 års alderen - med mindre drengen f.eks. har haft besvær med at tisse eller har haft problemer med betændelse under forhuden. Hvis drengen i 6 års alderen ikke kan trække forhuden tilbage, så vil man ofte ikke starte med operation, men vil i stedet behandle med binyrebarkhormon, altså en salve, som smøres på. Nogle gange viser det sig dog nødvendigt at operere og så skal dette naturligvis gøres. I DK opererer man drengene under fuld bedøvelse. At lægen overfor jer, som har en dreng, der kun er 19 måneder gammel, allerede har sagt at "så undgår I en operation senere hen", lyder forkert i mine ører.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I skal naturligvis nu sørge for, at jeres dreng bliver vasket og holdt ren på sin tissemand, blod og pus skal væk, og I skal berolige og betrygge ham, så godt I kan, så han stadig føler sig helt tryg ved at blive vasket der. Måske kan han komme i badekar, vandet kan opbløde noget af det blod, der måske har samlet sig, og så kan I tjekke ham efterfølgende, det kan virke mindre voldsomt på ham...

Og så vil jeg som sagt anbefale, at I drøfter det med en læge, der er specialist i urinveje og børn:)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder