Svar: Afføring med slim
8. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der kan være mange årsager til at børn får slim i afføringen. Det kan f.eks. opstå i forbindelse med tandfrembrud, og ofte ses det også i forbindelse med en infektion.
Det er vigtigt, at du lægger mærke til, om det fortsætter. Hvis det kun ses i en enkelt ble eller to, så har det sandsynligvis ikke nogen betydning, men ses det i flere bleer og over flere dage, så bør du lige få det tjekket af jeres læge.
Du skal også reagere på andre symptomer. Hvis jeres dreng virker upåvirket og som han plejer, - leger, spiser, sover osv. som han plejer at gøre, så er det okay at se tiden an. MEN, hvis han modsat får feber, bliver slap i kroppen, pylrer mere, eller på nogen måde virker dårlig, så skal han også ses af lægen.
Det kan være en god idé, at du gemmer en afføringsble, som du kan vise jeres læge, så lægen kan se, hvad det drejer sig om. Hvis lægen mistænker en mave-tarm-infektion vil han/hun ofte ordinere, at der skal tages afføringsprøver, som skal undersøges for at finde ud af, om der er tale om virus eller bakterier, og hvorvidt man skal behandle og med hvad.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske