Svar: Opsøge skoldkopper

25. januar 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kristine

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt skal man ikke opsøge forskellige børnesygdomme og lade sit barn smitte - i stedet for f.eks. at lade barnet vaccinere. Men med skoldkopper kan det være lidt noget andet.

Skoldkopper er ikke en del af børnevaccinationsprogrammet, og de fleste børn vil på et tidspunkt få skoldkopper, det er meget svært at undgå. Det generelle råd vil derfor være, at man ikke behøver opsøge skoldkopper, hvis børnene går i institution og er sammen med andre børn, så kommer skoldkopperne af sig selv.

Når det så er sagt, så har du naturligvis ret i, at når du har barselsorlov de næste måneder frem, så er der noget praktisk i, at jeres børn får skoldkopper nu. Jeg tænker derfor, at hvis I f.eks. har skoldkopper i familien, og I er inviteret til fødselsdag, så er det fint, at I tager med, og at barnet med skoldkopper også får lov til at ...

Annonce

... komme:) Men - Jeg synes ikke, du skal efterlyse skoldkopper og køre land og rige rundt, for at lade dine børn smitte, de sender også nogle specielle signaler til dine børn...:)

En anden overvejelse kunne gå på, at I vælger at vaccinere jeres børn mod skoldkopper - man kan godt vaccinere, selvom det ikke er en del af børnevaccinationsprogrammet...

Det er ikke farligere for et større barn at få skoldkopper end for et yngre barn. Men det kan være farligt eller give flere komplikationer, hvis man først får skoldkopper, når man er voksen. Spædbørn bør heller ikke blive smittet med skoldkopper, men når man er 1 år gammel, så går det ofte uden større problemer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes faktisk, at du bør kontakte jeres læge og tale med lægen om fordele og ulemper ved at få sygdommen og få vaccinationen.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.