Svar: Opsøge skoldkopper
25. januar 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt skal man ikke opsøge forskellige børnesygdomme og lade sit barn smitte - i stedet for f.eks. at lade barnet vaccinere. Men med skoldkopper kan det være lidt noget andet.
Skoldkopper er ikke en del af børnevaccinationsprogrammet, og de fleste børn vil på et tidspunkt få skoldkopper, det er meget svært at undgå. Det generelle råd vil derfor være, at man ikke behøver opsøge skoldkopper, hvis børnene går i institution og er sammen med andre børn, så kommer skoldkopperne af sig selv.
Når det så er sagt, så har du naturligvis ret i, at når du har barselsorlov de næste måneder frem, så er der noget praktisk i, at jeres børn får skoldkopper nu. Jeg tænker derfor, at hvis I f.eks. har skoldkopper i familien, og I er inviteret til fødselsdag, så er det fint, at I tager med, og at barnet med skoldkopper også får lov til at komme:) Men - Jeg synes ikke, du skal efterlyse skoldkopper og køre land og rige rundt, for at lade dine børn smitte, de sender også nogle specielle signaler til dine børn...:)
En anden overvejelse kunne gå på, at I vælger at vaccinere jeres børn mod skoldkopper - man kan godt vaccinere, selvom det ikke er en del af børnevaccinationsprogrammet...
Det er ikke farligere for et større barn at få skoldkopper end for et yngre barn. Men det kan være farligt eller give flere komplikationer, hvis man først får skoldkopper, når man er voksen. Spædbørn bør heller ikke blive smittet med skoldkopper, men når man er 1 år gammel, så går det ofte uden større problemer.
Jeg synes faktisk, at du bør kontakte jeres læge og tale med lægen om fordele og ulemper ved at få sygdommen og få vaccinationen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske