Svar: Ingen appetit efter en uges sygdom

20. december 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rifkas mor

Tak for dit brev og åh, hvor er det synd, at lillepigen har været så syg. Det lyder som om, at det ene har afløst det andet og hun lyder stadig ikke helt frisk... :(

Det er helt naturligt, at hendes appetit daler eller næsten helt forsvinder, når hun er syg. Og selvom det går bedre nu, så kan hun stadig godt have lidt kvalme, føle sig irriteret i næse og svælg. Hendes øresmerter kan påvirke lysten til mad og i det hele taget kan hun bare have madlede... Og hun forstår ikke, at det er vigtigt at spise og hun er heller ikke gammel nok til at kunne fortælle dig, hvad hun måske kunne have lyst til at spise...

Derfor er du nødt til at forsøge dig lidt frem. Prøv at tilbyde lidt forskellige ting i løbet af dagen, og se om hun så ikke får spist lidt. Lidt er bedre end ingenting.

Server også små portioner, som hun kan overskue. Hvis hun ikke har ret meget appetit, så kan det tage appetitten helt væk, hvis for meget mad stilles foran hende, så kan hun slet ikke overskue at spise. Så lidt af gangen ...

Annonce

... kan være en hjælp.

Du må meget gerne energiberige hendes mad lidt igen, ligesom du gjorde, da hun var under 1 år. Tilsæt gerne lidt ekstra fedstof, bruge lidt sovs til maden osv. så hun får lidt ekstra energi den vej igennem, netop fordi hun lige nu ikke spiser så meget.

Hvis hun får smertestillende, så kan det være en god idé at tilbyde hende mad ca. en time efter, så smerterne er mindre og evt. feber slået ned...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og så skal du sikre hende væske nok. Især væske er vigtigt - faktisk lidt vigtigere end maden lige nu... Hun må gerne få vand og mælk. Men du kan også give hende lidt juice eller saft, eller du kan lave en smoothie, hvor du blander lidt grøntsager og frugt og på den måde får lidt ekstra vitaminer i hende.

Det lyder som om, at tiden skal arbejde lidt for jer. Mon ikke juleferien vil være god for jer, så hun hurtigere kommer oven på og så appetitten vender tilbage - det håber jeg :)

Måske vil I have glæde af min bog "Helens bog om børn & sygdom"...:)

Rigtig glædelig jul! Og rigtig god bedring!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene