Svar: Ingen appetit efter en uges sygdom
20. december 2015
Alder:
15 mdr.
Kære Rifkas mor
Tak for dit brev og åh, hvor er det synd, at lillepigen har været så syg. Det lyder som om, at det ene har afløst det andet og hun lyder stadig ikke helt frisk... :(
Det er helt naturligt, at hendes appetit daler eller næsten helt forsvinder, når hun er syg. Og selvom det går bedre nu, så kan hun stadig godt have lidt kvalme, føle sig irriteret i næse og svælg. Hendes øresmerter kan påvirke lysten til mad og i det hele taget kan hun bare have madlede... Og hun forstår ikke, at det er vigtigt at spise og hun er heller ikke gammel nok til at kunne fortælle dig, hvad hun måske kunne have lyst til at spise...
Derfor er du nødt til at forsøge dig lidt frem. Prøv at tilbyde lidt forskellige ting i løbet af dagen, og se om hun så ikke får spist lidt. Lidt er bedre end ingenting.
Server også små portioner, som hun kan overskue. Hvis hun ikke har ret meget appetit, så kan det tage appetitten helt væk, hvis for meget mad stilles foran hende, så kan hun slet ikke overskue at spise. Så lidt af gangen kan være en hjælp.
Du må meget gerne energiberige hendes mad lidt igen, ligesom du gjorde, da hun var under 1 år. Tilsæt gerne lidt ekstra fedstof, bruge lidt sovs til maden osv. så hun får lidt ekstra energi den vej igennem, netop fordi hun lige nu ikke spiser så meget.
Hvis hun får smertestillende, så kan det være en god idé at tilbyde hende mad ca. en time efter, så smerterne er mindre og evt. feber slået ned...
Og så skal du sikre hende væske nok. Især væske er vigtigt - faktisk lidt vigtigere end maden lige nu... Hun må gerne få vand og mælk. Men du kan også give hende lidt juice eller saft, eller du kan lave en smoothie, hvor du blander lidt grøntsager og frugt og på den måde får lidt ekstra vitaminer i hende.
Det lyder som om, at tiden skal arbejde lidt for jer. Mon ikke juleferien vil være god for jer, så hun hurtigere kommer oven på og så appetitten vender tilbage - det håber jeg :)
Måske vil I have glæde af min bog "Helens bog om børn & sygdom"...:)
Rigtig glædelig jul! Og rigtig god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske