Svar: Gylp - 10 dage gammel

20. december 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Stine

Stort tillykke med lillebror, hvor dejligt med et lille decemberbarn:)

Det kunne gode lyde som om, at jeres lillebror har refluks, og I skal naturligvis sikre jer, at han ikke gylper så meget, at det går ud over hans vægt og trivsel. Hvis det er meget voldsomt, vil det være en rigtig god idé lige at drøfte det med lægen.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan holde ham i en 30 graders vinkel, når han spiser og forsøge at sikre, at hans ryg er helt lige. Det kan hjælpe ham, så han ikke får slugt for meget luft og hjælpe mælken til at blive i maven.

Det er generelt en god idé at amme med forskellige ammestillinger, når han ikke er ældre end han er, fordi han stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter, hvordan han bliver lagt til. Men det kan godt være en idé at bruge tvillingestillingen, hvor han sidder lidt mere oprejst, og hvis din mælk løber meget hurtigt, kan han også have glæde af den tilbagelænede ammestilling også kaldet laid back (se meget gerne min bog "Helens bog om amning og flaske".

Du skal også være opmærksom på at give ham pauser undervejs i måltidet - ikke at du skal tage ham fra, hvis han spiser godt og effektivt, men hvis han slipper af sig selv undervejs, så tag ham op, lad ham bøvse af og læg ham så til igen, når han atter virker parat.

Det kan også være en fordel, at du tilbyder ham lidt hyppigere måltider fremfor få og store måltider. Når han spiser lidt hyppigere, vil han ofte spise lidt mindre af gangen og derved have lettere ved at holde mælken i sig - når dette er sagt, så er det dog vigtigt, at du lader ham regulere sit behov, når han ikke er ældre end han er. Hvis du begynder at styre amningen for ...

Annonce

... meget, så risikerer du at din amning går i stå...

Du kan evt. gøre det, at du ammer ham fra et bryst, herefter lader ham bøvse, I kan nusse, pludre lidt osv. så kan du skifte ham og derefter amme ham fra modsatte side. Det kan gøre, at han bedre kan holde mælken i sig, at der går lidt tid mellem amning fra hvert bryst, samtidig med at du sikrer, at han får mælk nok...

Det kan være en god idé, at du ikke leger med ham, tumler med ham osv. i ca. 20 minutter efter måltidet, da du så meget let får "skubbet til mælken", så han gylper ekstra... jeg er normalt ikke meget for skråstole, men hos børn med refluks kan det nogle gange være praktisk, fordi han efter et måltid kan sidde i skråstolen og på den måde få tid til at nedbryde føden, før han så bliver lagt rigtigt ned... Det er vigtigt, at han ikke sidder og falder sammen, - for det første er det ikke godt for hans motoriske udvikling, men det vil også presse på hans mave og kan dermed gøre refluksen værre...

Når han skal sove, så vil det være rigtig godt, at du elevere hans lift lidt, det kan du gøre ved at stille hovedenden på et par bøger eller lignende, eller du kan lægge et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så madrassens hovedende løftes lidt op - igen ca. 30 grader.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis du når dertil, hvor du vil malke ud eller tilbyde mme, så kan du tilsætte fortykkelsesmiddel til din mælk eller købe en specielerstatning, beregnet til børn med refluks.

Det kan også være nødvendigt at behandle refluks med medicin (nexium som storebror også fik), drøft dette med jeres læge:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie på fire!

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!