Svar: Gylp - 10 dage gammel
20. december 2015
Alder:
0 mdr.
Kære Stine
Stort tillykke med lillebror, hvor dejligt med et lille decemberbarn:)
Det kunne gode lyde som om, at jeres lillebror har refluks, og I skal naturligvis sikre jer, at han ikke gylper så meget, at det går ud over hans vægt og trivsel. Hvis det er meget voldsomt, vil det være en rigtig god idé lige at drøfte det med lægen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan holde ham i en 30 graders vinkel, når han spiser og forsøge at sikre, at hans ryg er helt lige. Det kan hjælpe ham, så han ikke får slugt for meget luft og hjælpe mælken til at blive i maven.
Det er generelt en god idé at amme med forskellige ammestillinger, når han ikke er ældre end han er, fordi han stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter, hvordan han bliver lagt til. Men det kan godt være en idé at bruge tvillingestillingen, hvor han sidder lidt mere oprejst, og hvis din mælk løber meget hurtigt, kan han også have glæde af den tilbagelænede ammestilling også kaldet laid back (se meget gerne min bog "Helens bog om amning og flaske".
Du skal også være opmærksom på at give ham pauser undervejs i måltidet - ikke at du skal tage ham fra, hvis han spiser godt og effektivt, men hvis han slipper af sig selv undervejs, så tag ham op, lad ham bøvse af og læg ham så til igen, når han atter virker parat.
Det kan også være en fordel, at du tilbyder ham lidt hyppigere måltider fremfor få og store måltider. Når han spiser lidt hyppigere, vil han ofte spise lidt mindre af gangen og derved have lettere ved at holde mælken i sig - når dette er sagt, så er det dog vigtigt, at du lader ham regulere sit behov, når han ikke er ældre end han er. Hvis du begynder at styre amningen for meget, så risikerer du at din amning går i stå...
Du kan evt. gøre det, at du ammer ham fra et bryst, herefter lader ham bøvse, I kan nusse, pludre lidt osv. så kan du skifte ham og derefter amme ham fra modsatte side. Det kan gøre, at han bedre kan holde mælken i sig, at der går lidt tid mellem amning fra hvert bryst, samtidig med at du sikrer, at han får mælk nok...
Det kan være en god idé, at du ikke leger med ham, tumler med ham osv. i ca. 20 minutter efter måltidet, da du så meget let får "skubbet til mælken", så han gylper ekstra... jeg er normalt ikke meget for skråstole, men hos børn med refluks kan det nogle gange være praktisk, fordi han efter et måltid kan sidde i skråstolen og på den måde få tid til at nedbryde føden, før han så bliver lagt rigtigt ned... Det er vigtigt, at han ikke sidder og falder sammen, - for det første er det ikke godt for hans motoriske udvikling, men det vil også presse på hans mave og kan dermed gøre refluksen værre...
Når han skal sove, så vil det være rigtig godt, at du elevere hans lift lidt, det kan du gøre ved at stille hovedenden på et par bøger eller lignende, eller du kan lægge et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så madrassens hovedende løftes lidt op - igen ca. 30 grader.
Hvis du når dertil, hvor du vil malke ud eller tilbyde mme, så kan du tilsætte fortykkelsesmiddel til din mælk eller købe en specielerstatning, beregnet til børn med refluks.
Det kan også være nødvendigt at behandle refluks med medicin (nexium som storebror også fik), drøft dette med jeres læge:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie på fire!
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske