Svar: Baby 6 måneder, irriteret, sart hovedbund, kløe, hårtab

24. oktober 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Nadia

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har mange ting, som du gerne vil have mine tanker og svar omkring :)

Hvor er det synd for Enna, at hun skal være så plaget i sin hovedbund - og det er rigtig godt, at du skriver, så I kan finde ud af, hvad det handler om, og hvad du skal gøre:)

Hvis Enna har arp, så vil det ofte se ud som gullige skæl, de er fedtede og kan sidde i hovedbunden og nogle gange ned i panden, hos nogle børn helt ned i øjenbrynene. Det er korrekt at arp kan behandles med babyolie. Olien skal masseres ind i hovedbunden med bløde cirkelbevægelser og hun kan evt. få en bomuldshue på, som hun kan sove med i et par timer eller natten over. Derefter skal hendes hår og hovedbund vaskes og man kan med bløde cirkelbevægelser, nogle gange med en helt blød tandbørste få løsnet de gullige arpskæl. Herefter bruges så en tættekam, hvor man redder mod hårets retning, for at fjerne skellene og derefter lægges håret ned.

Efterfølgende anbefales det, at du dagligt masserer hendes hovedbund, så du får sat lidt gang i ...

Annonce

... blodomløbet i hovedbunden. Du kan købe en helt blød babybørste, som du kan redde hende med. Når der sættes gang i blodomløbet i hovedbunden skulle tendensen til arp mindskes.

Men måske er der slet ikke tale om arp, men derimod om tør hovedbund eller måske har hun eksem...

Tør hovedbund behandles med en mild babyshampoo eller hvis det er meget slemt med en speciel shampoo. Her kan du tale med apoteket om, hvad de vil anbefale, det kunne feks. være A-derma skumshampoo, som er velegnet til små børn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Eksem skal behandles med en creme eller salve, og da din datter efterhånden har fået små sår i hovedbunden, så lyder det som om, at hun derudover også skal behandles for en infektion.

Jeg synes, at du skal bede jeres læge om en henvisning til en hudlæge, der kan vurdere, hvad der er tale om hos din datter og som kan fortælle jer, hvad den bedste behandling vil være for hende. Du kan også prøve at kontakte minhudlaege.dk og se, hvad de vil sige til dig og Ennas situation.

Rigtig meget held og lykke fortsat:) Og glæder mig til at høre fra dig igen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene