Svar: Baby 6 måneder, irriteret, sart hovedbund, kløe, hårtab
24. oktober 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Nadia
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har mange ting, som du gerne vil have mine tanker og svar omkring :)
Hvor er det synd for Enna, at hun skal være så plaget i sin hovedbund - og det er rigtig godt, at du skriver, så I kan finde ud af, hvad det handler om, og hvad du skal gøre:)
Hvis Enna har arp, så vil det ofte se ud som gullige skæl, de er fedtede og kan sidde i hovedbunden og nogle gange ned i panden, hos nogle børn helt ned i øjenbrynene. Det er korrekt at arp kan behandles med babyolie. Olien skal masseres ind i hovedbunden med bløde cirkelbevægelser og hun kan evt. få en bomuldshue på, som hun kan sove med i et par timer eller natten over. Derefter skal hendes hår og hovedbund vaskes og man kan med bløde cirkelbevægelser, nogle gange med en helt blød tandbørste få løsnet de gullige arpskæl. Herefter bruges så en tættekam, hvor man redder mod hårets retning, for at fjerne skellene og derefter lægges håret ned.
Efterfølgende anbefales det, at du dagligt masserer hendes hovedbund, så du får sat lidt gang i blodomløbet i hovedbunden. Du kan købe en helt blød babybørste, som du kan redde hende med. Når der sættes gang i blodomløbet i hovedbunden skulle tendensen til arp mindskes.
Men måske er der slet ikke tale om arp, men derimod om tør hovedbund eller måske har hun eksem...
Tør hovedbund behandles med en mild babyshampoo eller hvis det er meget slemt med en speciel shampoo. Her kan du tale med apoteket om, hvad de vil anbefale, det kunne feks. være A-derma skumshampoo, som er velegnet til små børn.
Eksem skal behandles med en creme eller salve, og da din datter efterhånden har fået små sår i hovedbunden, så lyder det som om, at hun derudover også skal behandles for en infektion.
Jeg synes, at du skal bede jeres læge om en henvisning til en hudlæge, der kan vurdere, hvad der er tale om hos din datter og som kan fortælle jer, hvad den bedste behandling vil være for hende. Du kan også prøve at kontakte minhudlaege.dk og se, hvad de vil sige til dig og Ennas situation.
Rigtig meget held og lykke fortsat:) Og glæder mig til at høre fra dig igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske