Svar: 2 årig kan ikke løbe

10. juni 2015

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at jeres datter lyder til at trives:)

Der er meget tænkeligt, at der er en sammenhæng mellem hendes reaktive artritis og det, at hun ikke løber. Den infektion hun har haft i sit ben og hofte kan godt have givet hende nogle ledgener, som gør, at hun lige nu har svært ved at løbe og bevæge sig helt som jævnaldrene børn.

Det er forskelligt, hvordan den reaktive artrit udvikler sig. Hos de fleste vil der ikke være længerevarende ledproblemer, hos andre vil man opleve, at der kommer gener efterfølgende. Jeg synes, at du skal kontakte jeres læge og bede ham eller hende om at undersøge jeres datter. Det vil være rigtig godt, hvis I kunne få en henvisning ...

Annonce

... til en børnefysioterapeut, som kan lave noget træning med jeres pige. Træning og øvelser skal forebygge, at hendes muskler ikke bliver svækket, at hendes ledbånd i hofte og knæ ikke bliver for korte, og at hun ikke begynder at udvikle en fejlstilling i sine led. Det er slet ikke sikkert, at dette vil ske eller at det er dette, som er problemet. Det kan sagtens være, at hun blot har brug for lidt tid. Du beskriver jo en pige, som er rigtig godt igang motorisk, hun gynger, hopper, slår koldbøtter osv. Men jeres synes stadig, at du lige bør få hende tjekket, for hvis hun har brug for lidt fysioterapi, så skal hun naturligvis have det:)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin