Svar: 2 årig kan ikke løbe
10. juni 2015
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at jeres datter lyder til at trives:)
Der er meget tænkeligt, at der er en sammenhæng mellem hendes reaktive artritis og det, at hun ikke løber. Den infektion hun har haft i sit ben og hofte kan godt have givet hende nogle ledgener, som gør, at hun lige nu har svært ved at løbe og bevæge sig helt som jævnaldrene børn.
Det er forskelligt, hvordan den reaktive artrit udvikler sig. Hos de fleste vil der ikke være længerevarende ledproblemer, hos andre vil man opleve, at der kommer gener efterfølgende. Jeg synes, at du skal kontakte jeres læge og bede ham eller hende om at undersøge jeres datter. Det vil være rigtig godt, hvis I kunne få en henvisning til en børnefysioterapeut, som kan lave noget træning med jeres pige. Træning og øvelser skal forebygge, at hendes muskler ikke bliver svækket, at hendes ledbånd i hofte og knæ ikke bliver for korte, og at hun ikke begynder at udvikle en fejlstilling i sine led. Det er slet ikke sikkert, at dette vil ske eller at det er dette, som er problemet. Det kan sagtens være, at hun blot har brug for lidt tid. Du beskriver jo en pige, som er rigtig godt igang motorisk, hun gynger, hopper, slår koldbøtter osv. Men jeres synes stadig, at du lige bør få hende tjekket, for hvis hun har brug for lidt fysioterapi, så skal hun naturligvis have det:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske