Svar: Hvornår er det nok?

20. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev:)

Det er dejligt at høre, at I har fået hjælp af kiropraktor, og at jeres dreng ikke længere er låst i lænd og hofte. Det har givet jer mere ro og ham en langt bedre søvn. Det er også rigtig godt, at du nu er gået over til flaske, og at I kan fornemme, at I har fået en gladere dreng ud af dette - det er godt, det giver også lidt mere overskud.

I skal naturligvis finde den erstatning, som han vil trives bedst med. Der er her mange forskellige muligheder. Jeg går ud fra, at jeres læge har udelukket mælkeallergi, da han har sagt, at I skal give almindelig erstatning. I kunne dog godt forsøge med f.eks. NAN H.A. som er delvist spaltede proteiner for at se om det vil gøre en forskel hos jer.

Den grønne Syrnede Allomin er også rigtig god. Mange børn med tendens til træge maver har glæde af at få denne. Det lyder dog som om, at det ikke har ændret noget hos jer.

Så kan I prøve med NAN Sensitive eller NAN Sensilac (den skifter navn 1. juni). Den er udviklet til børn med tendens til kolik eller koliksymtomer.

Når I skifter, så kan det være en god idé at skifte en flaske af gangen, så I bibeholder den nuværende erstatning og gradvist skifter en flaske ud. Det vil sige at hvis I f.eks. vil gå fra Syrnet Allomin over til NAN Sensilac og giver 6 flasker dagligt, så kan I give 1 flaske NAN og 5 flasker Allomin. Dagen efter 2 flasker NAN og 4 flasker Allomin, så 3 flasker NAN og 3 flasker Allomin osv. Nogle gange vil man opleve, at barnet måske trives med to forskellige typer modermælkserstatning og hvis det viser sig at være tilfældet, så gør I sådan. Andre gange så fungerer det bedst at skifte helt over. I skal gøre det, som virker bedst for jeres dreng og jeres lille familie. I skal være opmærksomme på at alle erstatningerne skal blandet lidt forskelligt og derfor følge anvisningerne på hver pakke.

Og så er der jo det med hans gylpen - det kunne faktisk godt være, at problemet hos jer er refluks.

Refluks betyder egenlig bare at noget at maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det er helt normalt og som udgangspunkt skal gylp hos spædbørn og småbørn ses som noget naturligt. Men nogle gange gylper børn så meget, at det går ud over deres trivsel, deres vægtøgning eller refluksen gør at de har smerter - og så skal man reagere. Det er sådan at mavesyre, der kører op og ned fra maven og til spiserøret, det svier og gør ondt - og måske er det derfor jeres dreng har så svært ved at sove. Tilbageløbet er naturligt størst, når han ligger ned...

Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting, og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang. I første omgang skal jeres læge undersøge jeres dreng eller henvise til børneafdelingen, hvor man kan undersøge om han har refluks, hvorfor han har det og vurdere, hvad der så skal gøres ved det. Jeres læge kan også selv sætte jeres dreng i medicinsk behandling. Nogle læger udskriver medicinsk behandling, andre læger vil have børneafdelingen ind over, - det er forskelligt.

Hvis jeres dreng har refluks, så vil det være en god idé at skifte til den erstatning som hedder Enfamil AR, det er en specielerstatning udviklet til børn med refluks. Den købes på apoteket. Den virker ved at være almindelig tynd i flasken, men blive tyk i maven, og det gør, at der ikke så let er tilbageløb, barnet kan ...

Annonce

... meget bedre holde mælken i sig.

Når I giver jeres dreng flaske, så bør I holde ham oprejst, når han spiser. Han skal helst sidde op i jeres arme. Hvis I har en skråstol, kan du også give ham flasken imens han sidder i den. Lad ham gerne sidde ca 20-30 minutter inden du lægger ham ned, så mælken har en chance for at løbe videre til hans tarme.

Når han sover, så sørg for at hans hovedgærde er eleveret. Du kan lægge et lille tæppe, en pude eller lignende ind under madrassen i hans seng eller under madrassen i hans lift, så han på den måde løftes op og ligger højere med hovedet. Det hjælper, så der ikke er så meget tilbageløb af mælk fra maven og op i spiserøret.

Det er vigtigt, at han nu begynder at ligge på maven, fordi han derfor får styrke i nakke og ryg og på sigt bliver stærk nok til at sidde på. Det er også i maveliggende stilling, at han i løbet af de næste måneder skal begynde at trille omkring, dreje om sin egen akse, krybe osv. Derfor vil det være rigtig godt, at I stille og roligt forsøger at finde en rytme, hvor han sover, vågner, leger, ligger på maven og får flasken inden han så skal sove igen. På den måde har du mulighed for at han kan ligge på maven uden at han gylper det hele op igen ...

Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mælk i spiserøret vil de have svært ved at ligge ned - både på maven og på ryggen. Men det er stadig vigtigt, at I forsøger at få ham på maven dagligt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

De vil ofte også have svært ved at spise. De har svært ved at synke, fejlsynker let og spiser ofte meget langsomt, og at spise er ofte også forbundet med smerte og stor irritabilitet, fordi det netop gør ondt, når mælken kører op og ned i spiserøret. Der skal altså bruges mange kræfter på alle måltider, når børn har refluks. Og så vil børn med refluks ofte også sove dårligt, igen fordi de bliver vækket af de smerter det giver, når mælken kører op og ned i spiserøret.

Så hos jer kunne forklaringen på jeres spørgsmål 1, 2 og 4 faktisk være refluks. Han har svært ved at sove i længere tid af gangen, fordi han bliver vækket af smerterne fra maven/spiserøret. Og han gylper netop på grund af sin refluks, det er det, der er galt med hans mave...

For at hjælpe ham til ro, når han skal sove og stille og roligt lære ham at sove uden at skulle være i jeres favn, så kan det være en idé at svøbe ham. Det vil sige, at I kan skifte ham, svøbe ham i forbindelse med at han bliver skiftet og så tilbyde ham flasken, imens han er svøbt. Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Læg ham fra jer, når I fornemmer at hans vejrtrækning er blevet roligere, langsommere, og når I kan se, at han er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra jeres favn ned i liften, i barnevognen, i sengen. Svøbet vil hjælpe ham til rent fysisk at holde sammen på sig selv og skiftet fra favn og ned i sengen vil blive mindre voldsomt, fordi han stadig vil føle sig omsluttet - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.

Nogle børn har en meget aktiv mororefleks (fald refleks), som naturligt sætter igang, hver gang han skal til at falde i søvn, hvorved hans lille krop kommer med et spjæt og han bliver forskrækket og græder. Her vil svøbet igen hjælpe. Det at være svøbt, altså rigtig svøbt, som en lille pakke, med hænderne ind til kroppen, vil gøre at hans moro-refleks ikke bliver så voldsom, han vil bedre kunne samle sig og finde ro. I kan f.eks. låne bogen "Svøb dit barn" på biblioteket og se hvordan I kan gøre:)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder