Svar: Tandfrembrud og manglende appetit
18. maj 2015
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev - håber det går lidt bedre nu, hvor jeg svarer dig..:)
Hvis din datter har så ondt for tænder, at det begynder at påvirke hendes indtag af mad og dermed hendes trivsel, så vil det være en god idé, at du lige får hende tjekket af lægen - der kan jo være andre årsager end tænder. Derudover vil det være relevant, at du taler med lægen om at tilbyde hende smertestillende. Det kan både være noget lokalbedøvende til hendes gummer, det kan også være mikstur eller en stikpille, du giver hende mod smerter… Hendes appetit vil naturligt øges, hvis hun ikke har smerter - og har hun feber, vil smertestillende også kunne slå feberen ned, hvilket også vil øge appetitten. Tandfrebrud burde dog ikke påvirke til direkte sygdom og burde ikke vare i flere dage, så er der noget andet på spil...
Du skal naturligvis trøste hende med brystet, når det er nødvendigt og intet andet virker. Men du skal passe på, at du ikke kommer til at amme hende så meget, at hun ikke har plads til rigtig mad i maven. Det er vigtigt, at hun får trøst, men mælken bør ikke fjerne appetitten yderligere - det er naturligvis en svær balance, jeg ved det godt, men måske kunne det passe med 4 amninger i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det giver stadig mulighed for at du tilbyder hende mange små måltider hele dagen igennem og sikrer hende lidt forskellige fødevarer og ikke kun mælk.
Du må forsøge at variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad. Det vigtigste lige nu er at hun spiser lidt og det betyder ikke så meget, hvad det er hun spiser. Hvis der glider lidt mere frugtmos ned en grød, er det okay. Hvis der glider mere pasta med kødsovs end en grøntsager, er det okay. Det vigtigste er, at hun får lidt mad i maven. Måske vil hun kunne lide de færdiglavede babyretter på glas. De er ofte milde i både smag og konsistensen, hvilket hun måske vil sætte pris på, nu hvor hun har ømme gummer:)
Du må også meget gerne blive ved med at tilbyde hende mad i hånden, som hun selv kan gumle på. Det kan også være rart, når gummerne er ømme, at få lov til at gnaske på lidt brødskorper, tvebakker og lignende.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god bedring med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske