Svar: Tandfrembrud og manglende appetit

18. maj 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev - håber det går lidt bedre nu, hvor jeg svarer dig..:)

Hvis din datter har så ondt for tænder, at det begynder at påvirke hendes indtag af mad og dermed hendes trivsel, så vil det være en god idé, at du lige får hende tjekket af lægen - der kan jo være andre årsager end tænder. Derudover vil det være relevant, at du taler med lægen om at tilbyde hende smertestillende. Det kan både være noget lokalbedøvende til hendes gummer, det kan også være mikstur eller en stikpille, du giver hende mod smerter… Hendes appetit vil naturligt øges, hvis hun ikke har smerter - og har hun feber, vil smertestillende også kunne slå feberen ned, hvilket også vil øge appetitten. Tandfrebrud burde dog ikke påvirke til direkte sygdom og burde ikke vare i flere dage, så er der noget andet på spil...

Du skal naturligvis trøste hende med brystet, når det er nødvendigt og intet andet virker. Men du skal passe på, at du ikke kommer til at amme hende så meget, at hun ikke har plads til rigtig mad i maven. Det er vigtigt, at hun får trøst, men mælken bør ikke fjerne appetitten yderligere - det er ...

Annonce

... naturligvis en svær balance, jeg ved det godt, men måske kunne det passe med 4 amninger i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det giver stadig mulighed for at du tilbyder hende mange små måltider hele dagen igennem og sikrer hende lidt forskellige fødevarer og ikke kun mælk.

Du må forsøge at variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad. Det vigtigste lige nu er at hun spiser lidt og det betyder ikke så meget, hvad det er hun spiser. Hvis der glider lidt mere frugtmos ned en grød, er det okay. Hvis der glider mere pasta med kødsovs end en grøntsager, er det okay. Det vigtigste er, at hun får lidt mad i maven. Måske vil hun kunne lide de færdiglavede babyretter på glas. De er ofte milde i både smag og konsistensen, hvilket hun måske vil sætte pris på, nu hvor hun har ømme gummer:)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du må også meget gerne blive ved med at tilbyde hende mad i hånden, som hun selv kan gumle på. Det kan også være rart, når gummerne er ømme, at få lov til at gnaske på lidt brødskorper, tvebakker og lignende.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god bedring med hende! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet